Projek Blockchain 3.0 yang Perlu Diperhatikan pada 2019

Projek Blockchain 3.0

Apa itu Blockchain 3.0?

Kemunculan teknologi blockchain 10 tahun yang lalu ditandai dengan kemunculan Bitcoin. Setelah beberapa tahun, fasa kedua teknologi novel ini datang, yang dihasilkan oleh penampakan Ethereum dan kontrak pintar.

Namun, di sebalik kemajuannya yang luar biasa, teknologi blockchain memiliki banyak cabaran. Projek Blockchain 3.0 adalah generasi baru teknologi yang memfokuskan pada menyelesaikan masalah mendesak dari versi sebelumnya dengan menerapkan protokol, algoritma, dan sistem yang berbeza. Skalabiliti, interoperabiliti, privasi dan transaksi segera yang lebih tinggi adalah yang memisahkan Blockchain 3.0 dari leluhurnya.

Dalam artikel hari ini kita akan merangkumi projek blockchain 3.0 yang paling penting yang menyumbang kepada tahap pengembangan seterusnya untuk teknologi ini:

Cardano

Cardano adalah projek blockchain yang unik, dipercayai sebagai cryptocurrency generasi baru pertama di dunia yang bertujuan untuk membawa skalabiliti, interoperabiliti, keselamatan, dan kemampuan untuk industri dengan cara baru.

Ini adalah blockchain yang ditinjau oleh rakan sebaya pertama yang merangkumi seni bina dan ciri-ciri unik yang dirancang untuk menyelesaikan masalah mendesak dari platform blockchain semasa. Satu lagi ciri baru platform ini adalah sistem pemerintahan sendiri dan hakikat bahawa ia menghasilkan aliran pendapatan tetap, tidak seperti pesaingnya. Wang ini akan dilaburkan semula untuk mengumpulkan individu terbaik dalam bidangnya agar platform dapat terus dikemas kini dengan kemajuan teknologi terkini.

TGambar berkaitanprojeknya diketuai oleh Charles Hoskinson, salah seorang pencipta Ethereum yang meninggalkan projek untuk membina visinya untuk mencipta blockchain yang lebih baik. Cryptocurrency asli projek, ADA, mempunyai had pasaran $ 1,045,890,498 USD dan pada masa ini berada di kedudukan ke-12 pada CoinMarketCap.

EOS

EOS adalah projek blockchain generasi seterusnya yang berjalan menggunakan Proof-of-Stake (DPoS) yang didelegasikan untuk meningkatkan kebolehgunaan. Algoritma konsensus khusus ini dirancang untuk menyelesaikan masalah yang timbul dengan dApps berasaskan Ethereum, seperti kenaikan yuran transaksi dan kelajuan transaksi yang perlahan. Sistem EOS membolehkan setiap dompet dalam rangkaian memilih wakil.

Sama seperti projek Blockchain 3.0 yang lain, EOS mempunyai peningkatan skalabilitas, kerana dapat memproses berjuta-juta transaksi dalam satu detik melalui pelaksanaan pengoptimuman yang efektif. Satu lagi ciri utama rangkaian ini adalah fleksibiliti Ini membolehkan pembangun membekukan aplikasi yang rosak dengan menggunakan pengeluar blok sehingga bug dikeluarkan, yang bermaksud bahawa tidak ada garpu keras yang akan diperlukan jika masalah perisian timbul.

Duit syiling EOS kini berada di kedudukan ke-4 di CoinMarketCap dengan had pasaran $ 2,945,059,684 USD.

IKON


ICON (ICX) adalah satu lagi projek Blockchain 3.0 yang terkenal dalam senarai kami, yang bertujuan untuk meningkatkan komunikasi dan hubungan antara blockchain yang berbeza. Platform ini berjalan menggunakan teknologi ‘Loopchain’ milik mereka, yang membolehkan transaksi dilaksanakan dan diselesaikan dengan lebih pantas. Loopchain juga memproses jumlah urus niaga sesaat yang lebih tinggi berbanding dengan generasi sebelumnya.

Gambar berkaitan

ICON telah memperoleh kontrak strategik dengan syarikat dan institusi penting, termasuk Pantera Capital, Coinsilium, dan Kenetic Capital.

Ia berusaha untuk mewujudkan persekitaran blockchain global yang menjembatani Blockchains generasi sebelumnya tradisional, seperti Bitcoin dan Ethereum, dengan generasi baru. ICON (ICX) mempunyai kedudukan 39 di CoinMarketCap dan cap pasaran $ 126,197,346 USD.

Zilliqa

Zilliqa adalah blockchain awam generasi seterusnya, yang sangat berpengaruh berdasarkan bahasa pengaturcaraan baru yang disebut Scilla yang diharapkan dapat menjadi versi yang lebih baik dari Ethereum’s Solidity. Scilla dirancang untuk mengatasi bug keselamatan yang berlaku di Solidity.

Dengan meningkatkan bilangan nod dalam rangkaian mereka, mereka ingin mengelakkan masalah skalabiliti semasa yang melanda rantaian Bitcoin dan Ethereum. Sekiranya terdapat lebih banyak nod yang disambungkan ke rangkaian, ini akan menyebabkan kelajuan transaksi yang lebih tinggi dan kependaman yang lebih sedikit.

Apa yang luar biasa ialah ia menggunakan protokol Proof-of-Work (PoW) untuk mencegah kemungkinan serangan Sybil, kerana semua pengguna diharuskan melakukan PoW agar dapat berpartisipasi dalam jaringan Zilliqa. Juga, algoritma PoW tidak dilaksanakan untuk mewujudkan konsensus di rangkaian dan tidak semua pelombong dapat mengambil bahagian dalam perlombongan setiap blok.

Zilliqa (ZIL) berada di tempat ke-37 di CoinMarketCap, kerana cap pasaran $ 134,168,671 USD.

Aion

Aion adalah projek blockchain pelbagai peringkat yang bertujuan untuk meningkatkan skalabiliti, privasi, dan interoperabilitas platform yang berdasarkan teknologi ini. Aion berfungsi sebagai perantara yang membolehkan sekatan awam atau swasta berkomunikasi secara berkesan antara satu sama lain. Blockchain awam generasi ketiga ini dicipta untuk membolehkan rantaian blok yang berbeza berkomunikasi antara satu sama lain dan menguruskan aplikasi terdesentralisasi mereka sendiri.

Aion mempunyai kedudukan 103 di CoinMarketCap dengan cap pasaran $ 32,983,255 USD.

Neblio

Neblio adalah satu lagi platform blockchain baru yang banyak menumpukan pada kes penggunaan perusahaan dan perniagaan. Rencana platform ini adalah menggunakan teknologi blockchain untuk meningkatkan kecekapan dan pengembangan aplikasi terdesentralisasi dengan menerapkan berbagai fitur dan API sumber terbuka.Hasil gambar untuk logo Neblio icx

Neblio membolehkan pemaju membuat dapp dalam 8 bahasa pengaturcaraan: C #, Python, GO, Javascript, Ruby, .NET, Java, dan NODE.JS. Ini menjadikan platform ini sangat serba boleh dan tidak mengehadkan penggunaannya hanya pada satu kategori pembangun. Neblio (NEBL) mempunyai cap pasaran $ 15,523,454 USD, yang meletakkannya pada kedudukan 178 di CMC.

Pemikiran terakhir

Projek Blockchain 3.0 telah menetapkan standard yang lebih tinggi untuk skalabilitas, interoperabilitas, dan keselamatan, yang akan mengalahkan bahkan yang paling kompeten dalam perkhidmatan kewangan hari ini. Walau bagaimanapun, cryptos ini masih mempunyai jalan yang panjang untuk diterima pakai sebelum mereka dapat mencapai potensi sepenuhnya.

Gambar pilihan: CoinSutra

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector