Petua Menyiapkan Cukai 2020 Anda

cukai

Hari cukai. Ini mungkin bukan hari paling kegemaran anda sepanjang tahun, tetapi masih penting untuk diperhatikan jika anda ingin mengelakkan konflik dengan IRS (Internal Revenue Service). Dan jika anda seorang pemula, melaporkan cukai anda mungkin merupakan salah satu perkara yang paling membingungkan dan mengecewakan.

Dalam artikel ini, kami akan merangkumi beberapa petua untuk membantu anda menyiapkan cukai 2020 anda.

Rancang terlebih dahulu

Sumber: unplash.com

Berfikir ke depan lebih senang diucapkan daripada dilakukan, terutama ketika menyiapkan cukai. Tetapi duduk dan membuat rancangan kapan anda akan menyiapkan dan memfailkan cukai anda boleh membuat semua perbezaan. Ini dapat membantu menurunkan tahap tekanan anda dan memberi anda masa untuk menyelesaikan masalah yang mungkin anda hadapi ketika anda mula mengisi borang cukai anda.

Luangkan masa untuk anda membuat persiapan dengan menjadwalkan kapan anda akan mula mengisi borang cukai anda. Anda boleh melakukannya minggu ini atau beberapa bulan lebih awal sebelum tarikh akhir cukai (anda mungkin juga mahu menurunkannya).

Walaupun anda selesai menyiapkan cukai anda lebih awal, sekurang-kurangnya anda mempunyai satu perkara yang tidak perlu dibimbangkan.

Tetap Teratur

Sumber: pixabay.com

Sama pentingnya dengan merancang, tetap teratur juga merupakan masalah besar.

Sekiranya anda bekerja untuk majikan, kemungkinan anda akan menerima dokumen yang dikenali sebagai Borang W-2 melalui surat. Kertas berguna ini adalah catatan jumlah pendapatan yang anda hasilkan dari pekerjaan anda dan berapa banyak cukai yang ditahan dari gaji anda (negeri dan persekutuan). Dokumen ini adalah sesuatu yang anda ingin pastikan anda simpan untuk tujuan cukai.

Menyimpan ini di tempat yang selamat untuk digunakan kemudian adalah suatu keharusan. Sekiranya anda tahu di mana untuk mendapatkan dokumen ini, anda akan menyelamatkan diri anda daripada kesukaran untuk mencarinya ketika anda mula mengisi borang cukai anda. Begitu juga, simpan dokumen cukai penting lain yang anda terima di tempat yang selamat.

Sekiranya anda bekerja sendiri, maka anda ingin menjejaki pendapatan dan fail anda Borang 1040 atau 1040-SR. Selain itu, anda perlu membayar cukai setiap suku tahun menggunakan Borang 1040-ES.

Fahami Terminologi

Sumber: pexels.com

Terminologi cukai boleh menjadi faktor yang membingungkan ketika menyiapkan cukai anda. Pertimbangkan untuk meluangkan masa untuk menentukan dan memahami apa makna kata dan frasa tertentu yang biasanya muncul dalam bentuk cukai. Sebagai contoh, berikut adalah beberapa istilah yang kerap anda mungkin akan lihat:

  • Pendapatan Kasar yang Diselaraskan
  • Kredit Kanak-kanak
  • Potongan (kami akan membahasnya di bahagian seterusnya)
  • Bergantung
  • Pendapatan kasar
  • Menahan

Dengan memahami perkataan seperti ini, anda akan lebih bersedia semasa anda mengisi dan memfailkan borang cukai anda. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai istilah cukai yang biasa digunakan, lihat ini laman web.


Jejaki Potongan

Sumber: pixabay.com

IRS memberi anda pilihan untuk mengambil potongan standard tunggal atau memperincikan potongan anda. Sekiranya anda pernah menderma kepada badan amal atau meluangkan masa di hospital kerana sakit, pertimbangkan untuk menyimpan resit anda. Kenapa? Kerana anda boleh menuntut barang-barang ini sebagai pemotongan cukai anda, menurunkan jumlah kena cukai atas pendapatan anda. Dengan kata lain, anda akan menurunkan jumlah cukai yang anda bayar.

Terdapat banyak jenis item yang boleh ditolak cukai yang boleh anda laporkan pada borang cukai anda. Sekiranya anda ingin mengetahui perkara lain yang boleh anda tolak, atau anda ingin memahami lebih lanjut mengenai pemotongan cukai, anda boleh melayari laman web ini di sini.

Pertimbangkan untuk Menggunakan Perisian Cukai

Sumber: pixabay.com

Mungkin anda tidak berminat untuk memfailkan cukai anda dengan tangan dan lebih suka meminta orang lain yang mengetahui apa yang mereka lakukan untuk anda (atau sekurang-kurangnya membimbing anda dalam prosesnya). Anda boleh menyewa akauntan cukai untuk ini, tetapi jika anda mahukan pilihan yang lebih murah, pertimbangkan untuk menggunakan perisian cukai.

Kebaikan menggunakan perisian cukai seperti TurboTax, TaxAct, atau H&R Block adalah bahawa ia membuat sebahagian besar kerja keras untuk anda. Ini juga membimbing anda melalui proses mengisi dan melaporkan cukai anda dengan menentukan syarat-syarat yang rumit dan memeriksa semula pekerjaan anda. Sistem perisian ini membolehkan anda memfailkan cukai anda secara elektronik, menghilangkan keperluan untuk menghantar borang kertas.

Sekiranya anda melabur dalam cryptocurrency seperti Bitcoin atau Ethereum, ada juga perisian cukai crypto tersedia untuk mengotomatisasi cukai anda.

Tunggu Pengembalian Cukai selama Tiga Tahun

Sumber: unplash.com

Anda mungkin berfikir bahawa setelah anda selesai memfailkan cukai anda dan mendapat penyata cukai anda, anda boleh membuang dokumen lama ke dalam tong sampah. Jangan buat begitu!

IRS mengesyorkan bergantung pada rekod cukai anda selama lebih kurang tiga tahun. Anda harus melakukan ini sekiranya IRS mengaudit anda untuk kemungkinan penipuan, walaupun secara tidak sengaja. Dan jika anda tidak pernah berniat untuk membohongi cukai anda ke IRS, adalah idea yang baik untuk menyimpan rekod cukai anda selama tiga tahun.

Bergantung pada penyata cukai tahun lalu dan dokumen lain juga dapat membantu anda mengingat perkara yang mungkin anda terlepas pandang semasa anda memfailkan cukai anda. Ini juga akan menjadi panduan bagaimana anda menyelesaikan cukai anda. Itulah sebabnya kami mengesyorkan menggunakan perisian cukai (atau perisian cukai crypto untuk pelabur crypto) kerana ia akan menjejaki dokumen dari tahun-tahun sebelumnya untuk rujukan masa depan.

Kami harap ini dapat membantu anda dalam beberapa cara. Ingat, memulakan awal adalah kunci untuk bersiap sedia untuk cukai 2020 anda! Jangan tunggu sehingga “musim pajak”. Semoga berjaya!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector