Panduan Umum: Cara Menderma dengan Bitcoin (BTC)

Amal, konsep yang telah ada sejak awal dunia kita, dan sesuatu yang tidak hanya sangat memuaskan, tetapi juga merupakan tindakan paling berharga dan penuh semangat yang dapat dilakukan oleh manusia.

Tanpa keraguan, amal penting kerana menyentuh inti manusia pada banyak tahap. Berbagai kajian menunjukkan bahawa tindakan memberi kebaikan kepada orang lain tanpa syarat, tanpa pamrih, dan tanpa mengharapkan balasan apa-apa adalah penguat mood utama dan ia mempunyai banyak faedah lain termasuk memperkuat nilai-nilai peribadi.

Kepentingan bersedekah dalam masyarakat kita tidak banyak berubah sepanjang sejarah kita. Walau bagaimanapun, berkat pertumbuhan teknologi yang luar biasa yang dialami manusia sejak beberapa dekad kebelakangan ini, amal tidak hanya dilakukan dengan lebih mudah, tetapi juga lebih berkesan sekarang daripada sebelumnya.

Dalam artikel hari ini, kita akan membincangkan cara menderma terbaru (dan mungkin yang terbaik), iaitu dengan bantuan Bitcoin, cryptocurrency, dan platform / perkhidmatan yang harus kita ucapkan terima kasih atas sebilangan besar inovasi yang mengubah hidup kita sedang melihat di dunia kita.

Kami akan melalui teliti sebahagian besar teknik menyumbang menggunakan Bitcoin, serta apa kelebihan dan kekurangan kaedah tersebut.

Mengapa anda harus mempertimbangkan untuk menderma dengan Bitcoin?

Sekiranya anda mengetahui sedikit tentang Bitcoin dan cryptocurrency secara umum, maka anda pasti sudah mengetahui bahawa Bitcoin mempunyai pelbagai kelebihan jika dibandingkan dengan sistem pembayaran tradisional. Pertama dan terpenting, berkat sistem yang disebut “blockchain,” sifat terdesentralisasi Bitcoin mungkin merupakan titik penjualan terbesarnya.

Ia membenarkan sesiapa sahaja melangkau bayaran orang tengah. Bayaran ini digantikan oleh yuran rangkaian yang secara khusus diberikan kepada pelombong sebagai penghargaan atas perkhidmatan mereka. Bukan hanya ini, tetapi transaksi Bitcoin tidak dapat dikira. Ini bererti bahawa tidak ada pihak berkuasa luaran (atau dalaman) yang dapat menentukan transaksi mana yang seharusnya atau tidak.

Kelebihan besar urus niaga Bitcoin ditunjukkan oleh sifatnya yang tidak dikenali dan telus. Oleh kerana blockchain memastikan bahawa rekod tidak berubah dan terbuka untuk dilihat oleh orang ramai, transaksi Bitcoin memberikan tahap ketelusan dan keselamatan maksimum. Selalunya, memandangkan pelbagai syarat khusus dipenuhi, Bitcoin juga dapat membantu sesiapa sahaja untuk menjaga privasi mereka.

Oleh itu, mudah untuk melihat bagaimana Bitcoin telah membuka pintu baru bagi individu-individu yang bersikap amal yang ingin menyokong sebab yang mereka percayai. Ringkasnya, sumbangan Bitcoin membolehkan para dermawan tetap tanpa nama, untuk terus mengesan sumbangan mereka, dan melangkau orang tengah serta yuran penukaran biasa.

Terakhir, Bitcoin juga dapat memberikan jawapan kepada salah satu masalah paling bermasalah dalam keseluruhan perniagaan amal, iaitu organisasi amal yang teduh. Terima kasih kepada semua kelebihan yang dinyatakan di atas, Bitcoin dapat menghentikan pelbagai organisasi amal yang meragukan untuk mengumpulkan keuntungan yang tidak sah yang bermaksud bahawa sumbangan akan sampai ke tempat yang benar-benar diperlukan.

Apakah kelemahan berpotensi menderma dengan Bitcoin?

Sesuai dengan kaedah ini, seperti semua perkara dalam hidup ini, ia tidak sempurna. Sebelum berkomitmen untuk menderma Bitcoin, terdapat beberapa kekurangan yang perlu diingat. Yang pertama dikaitkan dengan salah satu masalah terbesar yang sedang dilalui oleh cryptocurrency – pasaran yang tidak stabil dan tidak stabil.


Ini bermaksud bahawa harga Bitcoin dapat mengalami kenaikan astronomi, dalam hal ini, semuanya baik. Sebaliknya, ia juga boleh turun dengan mendadak, menjadikan sumbangan anda kurang memuaskan dan bermanfaat. Namun, berita baiknya adalah bahawa hanya sedikit badan amal yang cenderung menampung sumbangan Bitcoin tersebut terlalu lama.

Kelemahan lain dari sumbangan Bitcoin adalah berkaitan dengan cara cryptocurrency yang rumit dan teknologi blockchain secara umum. Walau bagaimanapun, jika anda seorang penggemar crypto dan anda sudah memegang Bitcoin, ada kemungkinan bahawa keseluruhan proses tidak akan menakut-nakutkan anda.

Cara sebenarnya menderma menggunakan Bitcoin (panduan umum)

Sudah tentu, proses sumbangan mungkin berbeza-beza bergantung pada sifat dan dasar organisasi amal, tetapi proses asas yang dijelaskan dalam artikel ini harus cukup tepat untuk membantu anda mendapatkan idea umum.

Jelas sekali, untuk menyumbangkan Bitcoin, anda perlu memiliki beberapa Bitcoin. Bitcoin boleh diperoleh dengan dua cara, anda boleh menambangnya, atau anda boleh membelinya dari bursa seperti Binance, OKEx, Huobi, Bithumb, dan sebagainya.

Langkah seterusnya melibatkan anda perlu menyimpan BTC dalam dompet yang mematuhi Bitcoin. Terbukti, anda boleh menyimpan Bitcoin anda di dompet asas yang ditawarkan oleh kebanyakan bursa, tetapi ini tidak digalakkan kerana risiko keselamatan yang besar.

Setelah Bitcoin anda siap, dan setelah meneliti organisasi yang ingin anda sumbangkan dengan tekun, anda harus memulakan proses pendermaan sebenar dengan mengakses laman web rasmi organisasi dan mencari bahagian atau butang “Sumbang”.

Ringkasnya, anda harus memilih jumlah Bitcoin yang dikehendaki dan menghantarnya ke alamat dompet rasmi organisasi. Yang tinggal sekarang ialah menunggu transaksi anda didaftarkan secara menyeluruh di blockchain. Bergantung pada ketersediaan rangkaian, ini mungkin memerlukan beberapa minit hingga beberapa jam.

Di manakah saya menjumpai badan amal atau organisasi yang menerima sumbangan Bitcoin?

Tempat yang baik untuk mula mencari organisasi amal yang menerima sumbangan Bitcoin adalah dengan melihatnya senarai pada Bitcoinforcharity.com laman web. Beberapa badan amal yang menerima Bitcoin yang paling popular adalah The Water Project, Omni Nano, Seans Outpost, Save the Children, AntiWar, TunaPanda, dan Run 2 Rescue.

2018 telah menjadi tahun yang menggembirakan bagi sektor cryptocurrency dan blockchain, walaupun terdapat kenaikan pasaran. Namun, satu perkara yang pasti: cryptocurrency dan teknologi asasnya akan terus meningkatkan pelbagai aspek dalam kehidupan kita. Adalah wajar jika kita melihat lebih banyak sebab atau organisasi kebajikan yang menerima sumbangan Bitcoin pada masa akan datang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector