Panduan Permulaan untuk Dogecoin Mining

Perlombongan Dogecoin

Dogecoin telah berada di panggung tengah sejak aksi harganya dipimpin oleh Elon Musk. Ramai orang semakin berminat dengan duit syiling meme ini. Sekiranya anda membaca karya ini, mungkin kerana anda juga menginginkannya. Salah satu cara untuk mendapatkan DOGE adalah dengan menambangnya. Nasib baik untuk anda, proses ini lebih mudah daripada yang anda fikirkan, dan dalam panduan ini, kami akan menunjukkan dengan tepat cara melakukannya.

Apa itu Dogecoin?

Dogecoin adalah cryptocurrency yang direka untuk menghiburkan orang semasa mereka menjelajahi dunia crypto. Ia dibuat dari Litecoin oleh pekerja keras, tetapi masih mengekalkan sifat teras Bitcoin. Sebenarnya, peningkatan Dogecoin berdasarkan cadangan penambahbaikan Bitcoin, menjadikannya cukup selamat kerana keselamatan Bitcoin adalah yang paling kuat daripada cryptocurrency.

Walaupun duit syiling itu diciptakan untuk keseronokan, koin itu semakin popular sejak bertahun-tahun. Salah satu sebabnya ialah Elon Musk, yang telah tweet mengenai cryptocurrency, menyebutnya sebagai crypto kegemarannya.

Walaupun Dogecoin digunakan terutamanya untuk memberi maklumat kepada pembuat konten di media sosial seperti Reddit dan Twitter, anda juga boleh memperdagangkannya untuk cryptocurrency lain, kerana ia disenaraikan di beberapa bursa teratas, termasuk Binance, OKEx, dan Huobi Global.

Maklumat teknikal:

  • Penawaran Pasaran: Tidak Terbatas;
  • Bekalan Semasa: 128,441,150,198 (Februari 2021);
  • Masa sekatan: 1 minit;
  • Ganjaran sekatan: 10,000 setiap blok;
  • Kadar inflasi: 5.2 bilion DOGE setahun;
  • Kesukaran: 6,213,941.73;
  • Algoritma Perlombongan: DigiShield;
  • Retarget kesukaran: Selepas setiap blok;
  • Algoritma Konsensus: Scrypt.

Keperluan untuk Perlombongan Dogecoin

Sumber: news.bitcoin.com

Terdapat beberapa syarat yang mesti ada untuk anda menambang Dogecoin dengan jayanya. Ini bergantung pada skala perlombongan yang anda mahukan dan faktor lain, tetapi berikut adalah perkara asas yang anda perlukan untuk memulakan perlombongan Dogecoin:

  • Sambungan internet: Perlombongan tidak mungkin dilakukan tanpa ini;
  • Komputer peribadi: Mana-mana sistem operasi Windows, OS X, atau Linux akan sesuai;
  • Perisian perlombongan;
  • Dompet penuh Dogecoin, juga dikenali sebagai Dogecoin Core Wallet.

Perlombongan Solo Dogecoin

Perlombongan dogecoin boleh dilakukan dengan dua cara, salah satunya adalah perlombongan solo. Ini adalah keadaan di mana pelombong memutuskan untuk melombong seorang diri dan menyediakan semua peralatan dan kuasa pencucian. Mereka juga mempunyai keseluruhan ganjaran blok untuk diri mereka sendiri – jika mereka dapat menambang blok. Tetapi harus diingat bahawa kemungkinan pelombong solo berjaya melombong blok sangat kecil dibandingkan dengan mereka yang melombong di kolam. Sebabnya mudah – kolam mempunyai lebih banyak kekuatan pencucian kerana setiap anggota menyumbang kekuatan pencucian mereka, jadi mereka cenderung menambang lebih banyak blok daripada penambang solo.

Secara umum, perlombongan solo Dogecoin tidak menguntungkan secara kecil-kecilan, yang bermaksud anda pergi atau pulang. Seperti yang ada sekarang, jauh lebih menguntungkan untuk menambang Litecoin daripada menambang Dogecoin semata-mata, kerana kadar hash sangat tinggi sehingga hampir mustahil untuk mendapat keuntungan darinya.

Perlombongan Kolam Dogecoin

Inilah kaedah kedua perlombongan Dogecoin. Yang ini melibatkan usaha kolektif dan kemungkinan besar akan berjaya. Ini kerana pengumpulan kekuatan hash dari semua ahli kolam, yang menjadikan kolam itu lebih kuat daripada penambang solo. Walau bagaimanapun, kerana banyak pelombong terlibat, ganjaran blok juga dikongsi bergantung pada berapa banyak kekuatan hash yang disumbangkan oleh setiap anggota kumpulan.

Ini adalah kaedah perlombongan yang disyorkan bagi mereka yang menceburkan diri dalam perlombongan Dogecoin untuk pertama kalinya. Ini akan memastikan bahawa mereka mendapat pulangan pelaburan yang lebih tinggi dan juga membuat mereka cukup termotivasi untuk terus maju.

Perkakasan Perlombongan Dogecoin

Sumber: medium.com

Mining Dogecoin memerlukan beberapa perkakasan, yang merangkumi yang berikut:

CPU PC: Jika anda memiliki komputer yang sudah usang atau hampir mati, kemungkinan CPU dapat digunakan untuk menambang Dogecoin. Perlu diingat bahawa jika anda ingin meningkatkan daya perlombongan, anda perlu melindungi komputer anda, kerana perlombongan dengan CPU dapat merosakkannya kerana terlalu panas. Untuk melakukan ini, anda memerlukan GPU, yang jauh lebih hebat dan akan meningkatkan peluang anda untuk melombong dengan cukup.

Seorang Penambang ASIC Scrypt: Ini adalah peralatan yang sangat kuat untuk melombong cryptocurrency dengan algoritma Scrypt. Mereka juga perkakasan yang cukup mahal, jadi ini adalah pelaburan. Contoh perkakasan ini termasuk:

  • Terminator Innosilicon A2;
  • Bitmain Antminer L3;
  • Penambang Scrypt BW L21.

Perisian Perlombongan Dogecoin

Sama seperti perkakasan yang diperlukan untuk perlombongan Dogecoin, terdapat juga perisian yang diperlukan untuk pekerjaan itu. Pilihan perisian mana yang anda gunakan bergantung pada jenis perkakasan yang anda gunakan (CPU, GPU, atau Scrypt ASIC Miners). Jenis perisian merangkumi:

Untuk CPU: Terdapat perisian percuma yang disebut CPUminer, yang anda boleh pasang dengan mudah, dan anda sudah bersedia untuk pergi.

Untuk GPU: Terdapat pelbagai perisian GPU untuk dipilih, bergantung pada tahap pengalaman dan faktor lain. Biasanya, GPU menggunakan CGminer, tetapi ada Easy Miner, yang lebih sesuai untuk pemula yang menggunakan GPU.

Penambang ASIC Scrypt: Ini adalah perisian yang sesuai untuk menambang cryptocurrency berasaskan skrip, seperti Dogecoin dan Litecoin. Scrypt ASIC Miners juga menggunakan CGminers dan Easyminers.

Keuntungan Perlombongan Dogecoin

Keuntungan perlombongan Dogecoin telah meningkat dengan ketara berbanding dengan beberapa tahun yang lalu, ketika harga DOGE meningkat. Walau bagaimanapun, jika anda ingin melombongnya, adalah lebih bijak untuk mengikuti kolam, terutama jika anda baru memulakannya. Selain itu, penggabungan Dogecoin dan Litecoin yang digabungkan memberikan peluang yang lebih baik untuk memperoleh keuntungan sebenar, jadi anda mungkin ingin mencuba dan bukannya menambang Dogecoin sendiri.

Kesimpulannya

Ini adalah maklumat yang diperlukan untuk anda bermula sebagai pelombong Dogecoin. Sekiranya anda mengikuti nasihat yang dinyatakan, maka peluang kejayaan anda akan meningkat dengan ketara. Setelah itu, semoga berjaya dengan pengembaraan perlombongan anda, dan kami harap maklumat anda dapat membantu.

Gambar pilihan: Ahli kriptonomi

Catatan: Catatan ini pada mulanya diterbitkan pada 31 Disember 2018 dan telah dikemas kini sepenuhnya untuk kelengkapan dan kebenaran kandungan pada 22 Februari 2021.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me