Keadaan Blockchain 5 Tahun dari Sekarang (prestasi) Josip Heit

blockchain

Blockchain tidak mendapat banyak perhatian sehingga harga Bitcoin mencapai setara dengan harga emas. Ini adalah permulaan ketakutan institusi pertama (FOMO) pada teknologi blockchain pada tahun 2017. Banyak syarikat menggabungkan blockchain dan kes penggunaan menarik dan menarik yang diikuti selepas itu menarik minat syarikat gergasi institusi seperti IBM, Microsoft, JPMorgan, Accenture.

Sejak itu, blockchain didapati semakin banyak kes penggunaan dalam hampir semua aspek kehidupan manusia. Teknologi ini siap untuk menyingkirkan orang tengah, secara astronomi meningkatkan ketelusan proses perniagaan, meningkatkan keselamatan, menurunkan kos operasi, dan meningkatkan kecekapan dalam transaksi perniagaan di seluruh dunia.

Josip Heit

“Semakin banyak orang berpendapat bahawa blockchain adalah teknologi yang relatif baru, semakin banyak ia menembus proses perniagaan sebagai teknologi perusahaan,” kata Pengerusi Lembaga GSB Gold Standard Banking Corporation AG, Josip Heit.

Josip Heit adalah penyokong blockchain terkenal yang telah mengubah wajah industri pembayaran moden. Seorang oportunis mencari peluang walaupun keadaannya tidak kelihatan seperti memberi peluang tersebut. Penggerak pertama di mana-mana industri selalu mendapat faedah yang lebih besar, dan industri blockchain tidak terkecuali.

Menurut Heit, setiap industri yang menghargai privasi dan keselamatan pelanggan pasti akan beralih ke blockchain atau menghadapi risiko menjadi berlebihan dalam lima tahun ke depan.

Potensi yang terdapat dalam industri blockchain tidak terbatas. Ruang ini telah dikenal pasti sebagai salah satu sektor yang berkembang pesat pada dekad yang lalu dan sekarang. Menurut MarketWatch, pasaran global untuk blockchain berada pada $ 708 juta pada tahun 2017 dan kini dijangka mencapai $ 60.7 bilion pada tahun 2024.

Antara aplikasi teknologi ini yang tidak terbatas, berikut adalah tiga cara menarik di mana blockchain akan mengubah wajah dunia perniagaan.

  • Token bukan fungible (NFT)

Token bukan fungible adalah jenis token kriptografi terpilih yang mewakili sesuatu yang unik. Akibatnya, token yang tidak mudah alih tidak boleh ditukar ganti. Mata wang digital biasa, sebaliknya, mudah difahami dan dapat dipindahkan dengan mudah. NFT biasanya digunakan untuk menyimpan maklumat yang lebih kompleks dan spesifik.

Penerapan NFT dapat dilihat dalam membuat, mengurus, dan memindahkan hak aset dunia nyata dengan selamat dan telus. 

Dokumen yang dikeluarkan oleh kerajaan seperti surat beranak, daftar harta tanah, surat nikah, skor untuk kelas pemakanan dan lesen memandu, dan banyak lagi semuanya dapat diikenkan melalui NFT.

Pengguna di runcit boleh menggunakan blockchain untuk menguji kesahihan barang mewah. Item digital, barang, atau tiket dapat disimpan dengan mudah sebagai NFT di blockchain.

Menurut Josip Heit, Ketua Lembaga di Karatbars, dengan penerapan NFT pada tahun-tahun mendatang, akan mudah bagi individu dan pemerintah untuk membuktikan pemilikan harta secara sah. Kesukaran yang dibawa oleh kehilangan dokumen tanah akan hilang.

  • Pengurusan identiti dan privasi data

Kemunculan internet membawa peningkatan astronomi dalam pencurian identiti dan serangan siber, yang telah memakan jauh dari kain ruang siber kita. Blockchain membawa bentuk pengesahan identiti baru ke barisan hadapan untuk melindungi maklumat pengguna.


pengurusan identiti

Sumber: Saviynt

Identiti berdaulat kendiri akan membolehkan pengguna mengekalkan satu identiti digital melalui pelbagai platform sambil memilih butiran khusus yang ingin mereka kongsi secara terbuka.

Inilah masa depan privasi. Pengguna tidak lagi berada di belas kasihan broker data dan pusat pengumpulan data. Pendekatan pengurusan identiti ini secara radikal akan mengubah ekonomi digital semasa, yang sebelum ini menjadikan data peribadi sebagai komoditi.

Kerajaan Inggeris dilaporkan membelanjakan kira-kira 3,3 bilion euro untuk proses pengurusan identiti pada tahun 2014. Sebagai tambahan kepada faedah yang diberikan oleh blockchain kepada pengguna biasa, ia juga dapat mengurangkan perbelanjaan pemerintah.

Dengan sistem pengurusan identiti blockchain, data yang berkaitan dengan Know-Your-Customer (KYC) dan Anti-Money-Laundering (AML) akan dipindahkan dari satu bank ke bank lain dengan cara yang menjimatkan, tanpa menjejaskan keselamatan.

  • Aplikasi kontrak pintar dalam proses perniagaan

Kontrak pintar adalah kod yang dirancang untuk memulakan, mengesahkan, atau melaksanakan kontrak atau perjanjian dari jarak jauh. Kontrak pintar membolehkan urusan perniagaan yang dipercayai dapat dilakukan tanpa memerlukan pihak ketiga yang boleh mempengaruhi proses tersebut secara negatif.

kontrak pintar

Sumber: TheCryptonomist

Sistem ini bukan sahaja dapat menghilangkan bayaran yang besar yang dikenakan oleh pihak ketiga, tetapi juga menghilangkan berat sebelah dan juga faktor manusia dan akhirnya memberikan ketelusan yang lebih tinggi. Heit mendakwa bahawa kontrak pintar menjadi peguam digital abad ke-21 dengan pantas.

Pemikiran terakhir mengenai keadaan blockchain 5 tahun dari sekarang

Walaupun terdapat banyak pengkritik blockchain dan cryptocurrency, ruang ini terus menemui kes penggunaan di pelbagai industri. Sangat menarik bagaimana negara-negara seperti China, UAE, dan Singapura kini bersaing mengenai siapa yang akan memimpin era ekonomi digital dan blockchain.

Ini menandakan penggunaan teknologi blockchain secara besar-besaran. Tidak lama kemudian, blockchain akan meningkat dan mendapat perhatian dan minat yang lama ditunggu-tunggu. 

Gambar pilihan: naaim.org

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector