Apakah Derivatif Bitcoin?

Derivatif cryptocurrency adalah kontrak yang mungkin dilaksanakan untuk sejumlah bitcoin atau crypto lain. Apabila peniaga membeli derivatif bitcoin, dia sebenarnya tidak mengawal bitcoin yang diwakili oleh kontrak. Sebaliknya, peniaga membuat perjanjian dengan bursa atau pembuat pasaran yang membolehkannya membeli atau menjual kontrak pada nilai nominal (harga ketika dibeli) ketika keluar dari perdagangan. Perbezaan antara harga nominal dan harga spot (semasa) mewakili keuntungan atau kerugiannya.

Derivatif kripto adalah instrumen yang sangat sesuai untuk memanfaatkan. Kerana derivatif tidak mewakili aset pendasarnya secara fizikal, kontrak mungkin memerlukan wang pendahuluan yang lebih kecil – atau margin – untuk mengawal kedudukan yang lebih besar.

Sebagai contoh, mari kita bayangkan anda menyedari trend bitcoin yang meningkat dan memutuskan untuk memanfaatkan pegangan anda yang ada untuk menikmati keuntungan yang lebih besar sekiranya pasaran bergerak seperti yang dijangkakan. Anda membeli kedudukan tiga bitcoin pada margin 33%, yang bermaksud bahawa satu bitcoin mesti dipegang sebagai cagaran.

Sekiranya bitcoin bertindak seperti yang diharapkan, keuntungan anda akan meningkat sebanyak 300%. Untuk setiap kenaikan harga dolar, anda akan menerima $ 3 dan bukannya keuntungan $ 1 dari bitcoin yang dianggap sebagai jaminan. Sebaliknya, sekiranya nilai jatuh sebanyak $ 1, anda akan kehilangan bitcoin bernilai $ 3 dari margin satu bitcoin anda.

Anggaplah bahawa pasaran terus menurun sehingga bitcoin kehilangan 34% dari nilainya. Oleh kerana anda telah meningkatkan pegangan anda sebanyak tiga kali, ini bermaksud keseluruhan margin satu bitcoin akan hilang – hilang! Secara umum, pertukaran derivatif akan memberikan “margin call” sekiranya kedudukan anda berada dalam bahaya dilikuidasi. Panggilan margin ini mewakili jumlah yang diperlukan untuk mempertahankan kedudukan, dan dapat bervariasi antara 10-50% dari margin awal yang diperlukan. Sekiranya ambang tersebut dilalui, pertukaran akan membubarkan kedudukan anda dan mengembalikan baki yang tersisa ke akaun anda.

Mari kita lihat pelbagai jenis derivatif yang kini terdapat di pasaran bitcoin.

Niaga Hadapan Bitcoin

Dua jenis derivatif yang paling popular adalah niaga hadapan dan opsyen, tetapi di pasaran cryptocurrency hanya niaga hadapan yang benar-benar berjaya. Kontrak niaga hadapan adalah perjanjian untuk menyerahkan aset pendasar pada tarikh masa depan dengan harga nominal. Semasa berdagang bitcoin niaga hadapan, ini diselesaikan dalam dolar atau bitcoin itu sendiri, bergantung pada pertukarannya.  

Kripto

Bayaran

  • Pembuat: -.025%; Pengambil: .075%

Mata Wang

  • Crypto Sahaja

Deposit

  • Crypto Sahaja

Kontrak niaga hadapan crypto secara amnya akan diperdagangkan di atas atau di bawah harga spot, bergantung pada sama ada pasaran bull atau bear; namun hampir selalu bergerak seiring dengan pasaran spot, mengikutinya ketika naik dan turun. Apabila tarikh penyelesaian semakin dekat, harga niaga hadapan secara semula jadi akan semakin dekat dan semakin dekat dengan tempat tersebut, sehingga pada saat penyelesaian kontrak akan dilikuidasi pada harga spot semasa. Harga ini berdasarkan indeks telus yang umumnya terdiri daripada gabungan pertukaran bitcoin yang berbeza. Harga akhir biasanya juga merupakan harga purata dari beberapa jangka masa yang berbeza untuk mengurangkan manipulasi pasaran.

Apabila diselesaikan, sisi perdagangan yang menguntungkan akan dikompensasi oleh sisi perdagangan yang kalah. Walaupun niaga hadapan adalah alat yang sangat baik untuk melindungi lindung nilai kripto – ketahui lebih lanjut mengenai hal ini di sini – derivatif spot pada dasarnya adalah mengenai spekulasi dengan leverage yang besar. Baca lebih lanjut mengenai platform niaga hadapan bitcoin terbaik.

Pilihan Bitcoin


Walaupun kontrak niaga hadapan menghendaki pemegang membeli sejumlah bitcoin pada tarikh masa depan yang ditentukan, kontrak opsyen menawarkan hak, tetapi bukan kewajiban, untuk melaksanakan kontrak yang dipegang. Opsyen kontrak perdagangan dengan harga yang dikenali sebagai premium, atau jumlah di mana opsyen tertentu boleh dibeli atau dijual. Premium ini memberi hak kepada pemegang untuk menggunakan pilihan. Sekiranya pilihan untuk bitcoin ada dalam jumlah wang – atau lebih rendah daripada harga bitcoin semasa – maka premium akan lebih tinggi. Sekiranya opsyen keluar dari wang – atau lebih tinggi daripada harga spot bitcoin – premium akan lebih rendah.

Pertukaran opsyen biasanya akan menawarkan pilihan dengan kenaikan harga mogok – pilihan Bitcoin, misalnya, mungkin ditawarkan pada setiap $ 500 atau lebih – $ 7,500, $ 8,000, $ 8,500 dan lain-lain. Pedagang menerima perbezaan antara harga mogok dan harga pasaran semasa tamat atau, jika pilihan mereka kehabisan wang, mereka akan menerima sifar dan hanya kehilangan premium. Baca lebih lanjut mengenai platform pilihan bitcoin terbaik.

Derivatif Tempat

Lebih sukar untuk mengembangkan derivatif tempat yang sihat kerana tanpa tarikh penyelesaian, sukar untuk menetapkan harga bertepatan dengan realiti pasaran. Salah satu alternatif adalah menggunakan margin margin dari bursa standard, seperti bitfinex, yang menawarkan leverage 3: 1, tetapi posisi ini mengawal bitcoin sebenar di pasaran, yang disediakan oleh pemberi pinjaman sebagai pertukaran untuk pembayaran faedah. Walaupun alat yang sangat baik, leverage yang ditawarkan adalah terhad dan kadar faedahnya dapat tinggi.

Derivatif Bitcoin Contract for Difference (CFD) adalah kaedah yang popular, jika cacat, untuk menawarkan kedudukan spot yang sangat tinggi. Biasanya, CFD ditawarkan oleh pengendali yang bertindak sebagai pembuat pasaran, rakan niaga untuk perdagangan anda. Mereka bukan sahaja bertindak sebagai rakan niaga, mereka juga menetapkan harga, dan umumnya tidak telus mengenai mana, jika ada, indeks digunakan. Ini akan menjadikan kita yang lebih tidak percaya sedikit ragu-ragu.

Kaedah derivatif spot perdagangan yang lebih baru dan lebih telus telah dikembangkan oleh bursa niaga hadapan bitcoin besar seperti Bitmex. Pedagang di Bitmex boleh berdagang pasaran spot antara satu sama lain dengan leverage yang sangat tinggi, sama seperti niaga hadapan standard. Setiap lapan jam, satu sisi perdagangan akan membayar kadar pendanaan kepada yang lain, yang akan membuat harga kembali sesuai dengan indeks spot yang mendasari. Sebagai contoh, jika harga spot bitmex diperdagangkan jauh di atas pasaran, rindu akan diminta untuk membayar celana pendek peratusan kedudukan tertentu dalam pembiayaan. Ini memungkinkan model pertukaran standard, peer to peer, menghilangkan konflik kepentingan yang mungkin timbul dalam hubungan antara pedagang dan pembuat pasaran di pasar CFD.

Gunakan alat perbandingan derivatif kami untuk maklumat lebih lanjut mengenai pelbagai platform yang ada.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map