Apa Arti Peraturan Crypto FCA untuk Perniagaan Teknologi?

FCA

Beberapa peruncit paling terkenal di dunia kini menerima pembayaran cryptocurrency sebagai ganti wang tradisional, tetapi itu tidak menghalang pengawal selia kewangan Inggeris untuk mengkaji pasaran. Melancarkan peraturan baru dengan siaran pers pada Oktober 2020, Financial Conduct Authority (FCA) UK telah menetapkan peraturan yang akan menghasilkan larangan langsung penjualan runcit derivatif dan nota perdagangan bursa yang merujuk kepada pelbagai jenis aset kripto.

Ini semua mungkin terdengar agak rumit – dan memang – tetapi bagi perniagaan yang berminat untuk menggunakan cryptocurrency, langkah-langkah baru ini akan datang sebagai tamparan hebat. Sebagai pengawal selia dari seluruh dunia memerhatikan penggunaan cryptocurrency oleh pengguna, juri masih belum mengetahui apakah ia tetap menjadi alternatif yang sesuai untuk pembayaran tradisional. Dalam artikel ini kita meneroka apa arti pergerakan FCA, dan bagaimana perniagaan dapat melindungi diri mereka dari peraturan masa depan.

Apa itu Crypto-Asset pula?

cryptocurrencySumber: CoinDesk

Secara sederhana, aset kripto adalah perwakilan nilai atau hak kontrak yang dijamin secara kriptografi yang dapat dipindahkan, disimpan, atau diperdagangkan. Salah satu bentuk aset crypto, cryptocurrency, telah menjadi nama rumah tangga dengan populariti Bitcoin, Ethereum dan lain-lain yang semakin meningkat. Ini adalah mata wang digital yang bertindak sebagai alternatif terdesentralisasi untuk wang tradisional dan dapat ditransaksikan dengan cepat dan mudah dengan yang lain di seluruh dunia. Seperti mata wang tradisional, nilai aset crypto berubah mengikut penawaran dan permintaan, dan ini memungkinkan untuk membuat spekulasi dan ‘bertaruh’ pada pergerakan harga masa depan mereka. Oleh itu, pemilik derivatif Bitcoin akan memperoleh keuntungan sekiranya nilai Bitcoin meningkat, tetapi mereka sebenarnya tidak perlu memiliki mata wang.  

Sudah tentu, semua cryptoasset ini berdasarkan blockchain. Ini adalah lejar digital yang terdesentralisasi di mana salinan transaksi disimpan dan disahkan oleh komputer lain di rangkaian yang sama. Ini menjadikan teknologi blockchain hebat untuk dipertanggungjawabkan, mencegah penipuan sambil menanamkan nilai dalam mata wang yang beroperasi melalui lejar.

Apa Arti Larangan Derivatif FCA??

FCASumber: CryptoValleyJournal

Peraturan baru FCA menyangkut penjualan derivatif, yang merupakan kontrak kewangan yang berdasarkan pada harga masa depan aset pendasar – seperti saham, komoditi atau cryptoasset. FCA memberi alasan bahawa pelanggan runcit boleh mengalami bahaya besar sekiranya terdedah kepada produk ‘tidak sesuai’ ini, dan larangan tersebut akan berkuatkuasa pada 6 Januari 2021.

Larangan FCA tidak berkaitan dengan pembelian cryptocurrency seperti bitcoin, hanya penjualan produk yang berdasarkan pergerakan harganya. Kedudukan mereka adalah bahawa derivatif cryptoasset sukar dinilai dengan tepat, sangat tidak stabil, matang untuk pencurian dan bentuk penyalahgunaan pasaran lain, dan sukar untuk dimengerti oleh pengguna runcit biasa. Gabungan, FCA mendakwa bahawa faktor-faktor ini menjadikan derivatif cryptoasset sama sekali tidak sesuai untuk pelabur pengguna sehari-hari. Anggaran semasa menunjukkan bahawa pengguna dapat menjimatkan hingga £ 53 juta akibat larangan tersebut.

Apa Makna Ini Bagi Perniagaan Yang Menerima Cryptocurrency?

Pendek kata, tidak banyak – tetapi ia boleh menjadi tanda perkara yang akan datang. Peraturan FCA pasaran derivatif aset kripto menjadi panas setelah tindakan penguatkuasaan sivil diambil oleh Suruhanjaya Perdagangan Berjangka Komoditi AS (CFTC) terhadap pengendali platform perdagangan cryptocurrency. Mereka mendakwa bahawa pasar dipenuhi dengan jenayah siber, dan menyatakan keprihatinan tentang sama ada pasaran kripto merosot pada pengawasan peraturan kewangan.

Menjauh dari pasaran pelaburan, semua ini menggambarkan gambaran yang tidak pasti untuk masa depan cryptocurrency. Walaupun tidak ada saranan bahawa pasar akan runtuh (dan dalam banyak pengertian, terlalu besar untuk gagal), ini juga berlaku bahawa pengawal selia merasakan tekanan untuk mengambil tindakan ketika crypto mendapat popularitas di kalangan masyarakat umum. Ini adalah gerakan yang ditandai dengan pergerakan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dan G20 ke memformalkan penggunaan mata wang digital bank pusat dalam perbankan global.

Bagi perniagaan yang mula menerima cryptocurrency sebagai ganti wang tradisional, ketidaktentuan peraturan adalah berita buruk. Dengan setiap pengurangan ruang crypto, harga mata wang digital ini menjadi lebih tidak stabil yang berpotensi meninggalkan vendor dari saku kerana pembayaran mereka bernilai lebih rendah daripada yang mereka harapkan. Itu mungkin kos yang dapat ditanggung oleh orang-orang seperti Microsoft, tetapi ia pasti bukan sesuatu yang ingin ditangani oleh penjual atau pemungut amal Etsy.

Bagaimana Perniagaan Boleh Berurusan Dengan Peraturan Cryptocurrency?

peraturan cryptoSumber: Berita InSerbia

Tidak ada keraguan bahawa cryptocurrency menjadi lebih utama, dan tidak mungkin pengawal selia akan memperhatikan jika ia hanya mode. Oleh itu, ketidakpastian biasanya tidak baik untuk perniagaan. Dengan bitcoin, Ethereum dan cryptocurrency lain yang kini diterima di cawangan tertentu Starbucks dan Whole Foods antara lain, ini menunjukkan bahawa perniagaan lain mungkin berminat untuk mengambil tindakan.


Tidak ada yang harus berkecil hati untuk melibatkan diri dan perniagaan mereka dalam teknologi yang baru muncul, tetapi itu tidak menafikan keperluan untuk rancangan kegagalan atau cadangan. Sekiranya anda ingin mula menerima pembayaran cryptocurrency, mungkin perlu dipertimbangkan yang boleh dipercayai pintu masuk pembayaran eCommerce untuk memastikan bahawa anda boleh menerima pembayaran dalam talian dengan mata wang tradisional 24/7 – walaupun pasaran cryptocurrency berada pada tahap paling tidak dapat diramalkan. Dengan penyelesaian pembayaran yang boleh dipercayai dan terbukti, anda dapat melengkapkan perniagaan anda untuk terus menjana wang sambil meneroka cara perdagangan baru dan inovatif.

Tidak kira campur tangan pengawal selia, cryptocurrency pasti mempunyai masa depan tetapi bagaimana mereka berinteraksi dengan ekonomi dan landskap perniagaan yang ada masih harus dilihat.

Gambar pilihan: Dekripsi

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector