Pasaran Cryptocurrency Memerlukan Perubahan Radikal Paradigma Untuk Bertahan – Norbert Goffa, Pengurus Eksekutif ILCoin

Norbert Goffa bercakap secara terperinci mengenai evolusi industri cryptocurrency dan blockchain dan berkongsi pendapatnya tentang bagaimana berjaya dalam persekitaran baru.

ILCoin adalah cryptocurrency yang wujud sejak 2015, namun, garpu keras yang berlaku pada awal 2019, terbukti dapat mengubah projek ini. Pasukan pemaju ILCoin telah sepenuhnya menyusun semula struktur blockchain yang ada dan menulis semula kodnya, yang menghasilkan pengembangan protokol C2P tahan kuantum yang unik (Command Chain Protocol). Teknologi inovatif memungkinkan untuk memastikan tahap keselamatan syiling yang tinggi.

Baru-baru ini, kami duduk bersama Norbert Goffa, Pengurus Eksekutif projek itu, dan bercakap mengenai proses transformatif yang berlaku di industri dan bagaimana projek ILCoin meletakkan dirinya di persekitaran baru.

1) Anda meletakkan ILCoin sebagai projek yang mengejar teknologi unggul, berbeza dengan begitu banyak projek yang meletakkan pemasaran dan kertas putih yang bagus daripada asas teknologi yang tepat. Adakah anda percaya bahawa apabila penerimaan ILCoin semakin meningkat, ia boleh menjadi contoh untuk diikuti oleh projek lain? Dengan mengikuti ideologi anda, industri ini akan berkembang dengan lebih pantas?

Sejak ledakan ICO pada tahun 2017, menulis Kertas Putih telah menjadi perniagaan yang terpisah. Benar, banyak projek lebih memfokuskan pada mempromosikan projek mereka daripada mencipta nilai sebenar bagi pengguna. Oleh kerana industri ini tetap tidak terkawal, mudah untuk menggunakan idea tokenisasi untuk menjanjikan apa sahaja tanpa mempunyai asas teknologi yang kukuh atau bahkan kes penggunaan sebenar di sebalik projek anda.

Walau bagaimanapun, ini adalah pendekatan pandangan pendek dan jalan ke mana-mana. Pada tahun 2017, pasaran menjadi sangat lemah, kerana banyak projek ICO menggalang dana sebagai tujuan utamanya dan tidak menghasilkan kemajuan teknologi. Akibatnya, ini mengakibatkan banyak penipuan keluar dan memberi penerangan buruk kepada industri ini.

Walau bagaimanapun, masa-masa gembar-gembur itu hilang. Oleh kerana pasaran menjadi lebih matang, tidak lagi cukup untuk membuat tuntutan besar dan membina blockchain demi memiliki blockchain. Untuk bertahan dan berjaya dalam jangka masa panjang, anda perlu membuktikan nilai teknologi projek tersebut. Dalam pengertian ini, saya yakin bahawa kita boleh menjadi contoh yang baik bagi orang lain.

2) Pada pendapat anda, apa yang perlu untuk projek blockchain mencapai kejayaan? Adakah asas teknologi yang kukuh sudah cukup, atau adakah ia memerlukan sesuatu yang lain??

Sudah tentu, sukar untuk menjangkakan bahawa projek blockchain akan mencapai kejayaan tanpa asas teknologi yang mantap. Pada tahap ini, banyak projek yang terdesentralisasi menekankan ciri “mudah digunakan” mereka, yang logik dan bijaksana. Walau bagaimanapun, menjadi mesra pengguna tidak cukup untuk projek bertahan dan membawa nilai. Kita perlu mengatasi kemungkinan masalah dan kesulitan penyimpanan data, menyelesaikan masalah keselamatan, dan menjawab pertanyaan asas, mengenai ketahanan teknologi.

Dari perspektif ini, kita memerlukan generasi cryptocurrency baru di mana teknologi berfungsi sebagai asas, di mana nilai sebenar yang tertumpu pada keselamatan pengguna dan kelestarian sistem dibuat.

3) Mengingat pergolakan yang telah dilalui oleh komuniti crypto disebabkan oleh pasaran bear baru-baru ini, tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa banyak orang telah kehilangan kepercayaan terhadap crypto dan blockchain. Atau, sekurang-kurangnya, menjadi sangat ragu-ragu terhadap mereka – adakah anda fikir bahawa perubahan pendekatan ke arah teknologi yang mampan dan boleh dipercayai akan cukup untuk mendapatkan kembali kepercayaan mereka?

Ya. Seperti yang telah saya nyatakan sebelumnya, kita perlu mengubah perspektif dan pendekatan terhadap apa yang kita kembangkan dan bagaimana kita melakukannya. Pasaran kripto memerlukan teknologi yang memungkinkan untuk menemui keupayaan blockchain dan dengan itu membawa nilai kepada pengguna sehari-hari.

Saya percaya bahawa kita telah melewati fase “naif”, sementara pasaran beruang tahun 2018 adalah tahap yang diperlukan untuk bergerak ke keadaan yang lebih matang, dengan pelajaran tertentu yang harus dipelajari. Teknologi yang baru lahir dan tahap pemahaman yang rendah tentang cara kerjanya menyebabkan gembar-gembur dan memungkinkan banyak penipuan dan serangan penggodaman. Secara semula jadi, mereka merosakkan kepercayaan pada crypto dan blockchain secara umum. Untuk memulihkannya, kita perlu memfokuskan kembali pada nilai sebenar teknologi DLT dan membawanya ke cahaya.

Masalahnya ialah kebanyakan aplikasi semasa bukan sebahagian daripada teknologi blockchain; mereka hanya berhubung dengannya. TX beroperasi pada teknologi blockchain, tetapi tidak ada yang lain. Masalah penyimpanan data harus diselesaikan dan, pada masa yang sama, keselamatan juga perlu ditingkatkan.


4) Kedudukan anda didasarkan pada fakta bahawa teknologi harus menjadi asas bagi setiap cryptocurrency – tetapi pada masa yang sama, banyak yang memilih untuk memilih cryptocurrency yang tidak mempunyai apa-apa kepada mereka selain PR dan pemasaran yang kompeten. Dan mereka melakukannya dengan baik Mengapa anda memilih jalan yang berbeza, jauh lebih sukar?

Berada dalam perniagaan penjualan selama lebih dari 15 tahun, saya mengetahui semua muslihat dan alat manipulasi. Oleh itu, saya dapat mengatakan dengan pasti bahawa projek yang tidak mempunyai teknologi yang sah, tidak ada nilai sebenarnya di belakangnya dan bergantung sepenuhnya pada alat PR dan pemasaran, melakukan penipuan. Pada asasnya, mereka menjual banyak perkara kepada anda.

Pasaran kripto telah melepasi “fasa pembelajaran”, yang bermaksud bahawa taktik tersebut mungkin tidak berfungsi seperti yang berlaku pada masa lalu. Bercakap mengenai projek terkemuka dengan asas teknikal yang lemah, saya dapat mengatakan bahawa adalah lebih mudah untuk mempromosikan diri sendiri dan meraih faedah kepercayaan dengan permodalan pasaran yang tinggi. Namun, pendekatan ini mempunyai batasan dan tidak akan membuahkan hasil dalam jangka masa panjang. Saya tidak mahu kelihatan terlalu sombong, tetapi, pada pendapat saya, beberapa cryptocurrency teratas 10 perlu menunjukkan hasil yang lebih serius dan menarik daripada apa yang kami alami dalam dua tahun sebelumnya.

5) Beritahu kami secara ringkas mengenai teknologi C2P anda dan ukuran blok anda – bagaimana anda berjaya mencapai kapasiti 25 megabait dan memastikan keselamatan?

Itu adalah soalan yang baik untuk pembangun kami. Walau bagaimanapun, ambang 25MB tidak begitu mencabar. Lebih-lebih lagi, ini bukan lagi pencapaian terbaik kami kerana kami ingin berada dua langkah lebih awal daripada apa yang kami tunjukkan. Saya tidak mahu mengetahui perinciannya pada tahap ini, tetapi saya harap kata-kata saya mendapat pujian tidak lama lagi.

Protokol C2P tahan kuantum adalah tonggak sejarah di pasaran dan inovasi pasukan ILCoin yang kami banggakan. C2P adalah sistem berlapis berdasarkan fungsi simpul yang berbeza dan sistem dua tahap tanda tangan digital. Ia mampu menghilangkan serangan jahat, dan tidak lama lagi kita dapat membuktikannya dengan perakuan. Pada asasnya, dengan C2P, kami telah membuat asas baru untuk operasi blockchain.

6) Apakah prospek pasaran blockchain? Bagaimana keadaannya dalam 5 atau 10 tahun? Sila beritahu pendapat anda. Siapa yang akan terus berada di pasaran? Pemain yang kuat?

Soalan ini memerlukan perbualan yang berasingan. Namun, pada pendapat saya, kes penggunaan blockchain akan terbukti transformatif dan membawa cabaran teknologi yang paling penting pada masa ini.

Oleh kerana blockchain secara historis dapat menyimpan semua kejadian, ia dapat mewujudkan perspektif nilai baru dalam bidang ekonomi dan kewangan. Walau bagaimanapun, ia datang dengan dua tanggungjawab, dan akibatnya tidak dapat diramalkan. Pendekatan desentralisasi akan berfungsi sehingga disalahgunakan. Saya percaya bahawa pendekatan semasa akan mengalami perubahan radikal. Sekarang, pasaran blockchain berada dalam fasa “remaja memberontak”, dan yang paling dapat kita lakukan adalah mempelajari pelajaran dan menuju ke keadaan yang lebih matang.

7) Semasa anda ingin mengubah peraturan permainan di pasar, adakah anda tidak terintimidasi? Tidakkah anda merasa takut dengan pesaing yang bertaruh mereplikasi penyelesaian yang ada?

Pasukan pembangun ILCoin telah mencipta inovasi yang mampu membawa perubahan paradigma yang berpotensi ke pasaran. Terobosan teknologi kami – C2P dan ukuran blok 25MB – hanya permulaan. Walau bagaimanapun, kami tidak mahu bersaing dengan sesiapa sahaja, kerana matlamat utama kami adalah untuk memenuhi harapan kami sendiri dan memupuk pasaran blockchain dan cryptocurrency untuk berkembang menjadi keseluruhan yang tidak dapat dipisahkan untuk faedah pengguna.

Kami akan gembira melihat projek lain mengikuti petunjuk kami dan fokus pada teknologi yang membawa nilai sebenar dengan menyelesaikan masalah mendesak industri. Pada penghujung hari, pengguna akan membuat pilihan mereka.

8) Serangan peretasan telah menjadi isu sebenar industri ini. Banyak kecurian siber dan pelanggaran keselamatan mendustakan banyak projek blockchain dan cryptocurrency dan merosakkan kepercayaan terhadap teknologi. Adakah anda yakin teknologi anda boleh menjadi penyelesaian?

Peretasan adalah masalah yang sangat mendesak yang telah diabaikan oleh sebahagian besar projek, bahkan yang paling terkenal. Sangat sedikit – jika ada – cryptocurrency teratas mempunyai sekurang-kurangnya penyelesaian asas untuk melindungi sistem daripada serangan jahat, sementara desentralisasi menyiratkan bahawa anggota masyarakat akan berkongsi tanggungjawab.

Sebenarnya, ini adalah persoalan penting yang mungkin menentukan masa depan cryptocurrency dalam jangka masa panjang. ILCoin komited untuk membangun ekosistem dengan tahap keamanan yang tinggi, tahan terhadap serangan 51 persen dan masalah lain yang sering terjadi, termasuk ancaman pengkomputeran kuantum.

9) Pengawal selia di seluruh dunia tetap ragu-ragu mengenai cryptocurrency dan teknologi blockchain. Beberapa negara menggunakan pendekatan yang membatasi, sementara yang lain mengambil pendekatan tunggu-dan-lihat dan menangani masalah-masalah tersebut berdasarkan kasus-ke-kes. Adakah anda percaya bahawa nilai teknologi yang dibawa oleh ILCoin akan dapat memecahkan masalah dengan pemerintah dan pengawal selia?

Pendekatan pengawalseliaan yang kritis dapat difahami sebagai ketelusan yang rendah, dan tahap keselamatan yang rendah menjadikan industri ini rentan terhadap pelanggaran keselamatan dan segala macam manipulasi. Tempoh ledakan ICO pada tahun 2017 dan 2018 membawa banyak projek yang masih mati dan menimbulkan rasa tidak percaya yang memaksa pengawal selia untuk menindak industri ini.

Oleh kerana reputasi buruk, semakin sukar bagi projek yang kukuh untuk memasuki pasaran dan mendapat kepercayaan daripada pelabur dan pengawal selia. Ini dapat dilakukan dengan memastikan lebih banyak ketelusan dan menawarkan nilai perubahan permainan yang nyata untuk pengguna, yang tidak dapat dicapai tanpa teknologi yang kuat yang menyelesaikan masalah rantaian blok yang ada. Segera setelah proyek-proyek baru dengan pendekatan yang berfokus pada teknologi mulai muncul berbeda dengan pendekatan PR dan pemasaran, sikap regulator akan mulai berubah.

10) Apa rancangan anda untuk masa depan? Adakah anda sudah mencapai matlamat anda dari segi pengembangan teknologi, atau anda mempunyai lebih banyak idea untuk dipraktikkan? Kongsi rancangan anda dengan kami.

Sebenarnya, projek yang tidak mempunyai matlamat pembangunan lagi adalah projek mati. Untuk memastikan kejayaan jangka panjang dan bertahan dalam persekitaran yang sangat kompetitif, anda harus terus maju dan mencipta sesuatu yang baru dan menarik. Sebaik sahaja anda memutuskan bahawa anda boleh berehat di hadapan, projek baru, lebih bercita-cita tinggi dan inovatif akan muncul dari udara yang tipis dan meninggalkan anda di belakang.

Saya tidak mahu memperincikan tahap ini, tetapi kami mempunyai banyak ciri menarik yang sedang dikembangkan ketika kami bercakap. Saya harap kita akan dapat mengujinya dalam masa terdekat. Kod sumber kami adalah publisiti yang terdapat di GitHub, di mana mana-mana jurutera perisian dapat memeriksanya dan memberikan komen mereka. Ini membantu kita mengesan pepijat sebelum menjadi masalah. Juga, kami merancang untuk mengupah juruaudit bebas dan pakar keselamatan siber untuk menghilangkan potensi kelemahan. Dengan kata lain, kita berusaha untuk membina konsep yang berfokus pada keselamatan dan menjadikan ILCoin lebih dipercayai dan tahan terhadap peretasan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector