Strategi Segitiga dan Baji

Kami telah merangkumi sebahagian besar corak carta teknikal penting di bahagian strategi kami. Masih ada beberapa strategi yang tersisa. “Segitiga” dan “Wedges” adalah dua daripada 10 corak carta yang paling penting dan dalam artikel ini kita akan menerangkan bagaimana memperdagangkannya. Memang betul bahawa mereka adalah corak yang berbeza, tetapi sangat serupa sehingga kita akan mengajar mereka berdua dalam satu artikel.

Terlepas dari majlis khas yang sangat jarang berlaku, kita semua tahu bahawa harganya tidak naik atau turun dalam garis lurus. Sebaliknya, ia membentuk aliran mengikuti berbagai jenis gelombang, seperti yang telah kita jelaskan dalam “Strategi Gelombang Elliot”. Dalam aliran menaik, kaki pertama naik dan kemudian disatukan sebelum memulakan leg kedua, dan sebaliknya untuk aliran menurun.

Semasa tempoh penggabungan, harga membentuk segitiga atau baji. Untuk mendapatkan pandangan yang lebih baik, anda harus menukar carta ke jangka masa yang lebih kecil.

Sekiranya anda memperdagangkan carta 1 jam, ketika penggabungan mula berlaku ubahlah ke carta 5 atau 15 minit dan lukis garis arah aliran yang menghubungkan puncak dan yang lain menghubungkan bahagian bawah julat harga semasa penggabungan itu. Seperti namanya, segitiga terbentuk ketika garis tren atas dan bawah memuncak dalam satu titik, membatasi harga di antara keduanya. Dalam keadaan bobrok, harga pecah di kedua arah sebelum kedua-dua garis trend bertemu. Dalam gambar di bawah anda dapat melihat segitiga dan baji terbentuk.

Baji yang meningkat

Baji meningkat tidak simetri

Segitiga menurun

Anda boleh mula memperdagangkan baji atau segitiga semasa ia dibentuk. Seperti yang anda lihat dari gambar pertama, garis atas dan bawah masing-masing memberikan rintangan dan sokongan.

Anda boleh melukis garis rintangan setelah harga membentuk dua puncak dan anda dapat melukis garis sokongan setelah harga membentuk dua titik terendah. Rendah kedua harus lebih tinggi daripada yang pertama agar dapat dianggap baji atau segitiga. Kaedah termudah dan paling jelas untuk menukar baji atau segitiga adalah berdagang antara dua garis tersebut. Anda pada dasarnya menjual di garis atas dengan berhenti di atas rintangan dan membeli di garis bawah dengan berhenti di bawah sokongan.

Strategi ini berfungsi paling baik dalam carta jangka masa yang lebih besar, seperti carta harian atau 4 jam, kerana terdapat lebih banyak ruang di antara garis. Dengan cara ini sasaran keuntungan boleh menjadi lebih besar dan nisbah ganjaran / risiko juga lebih besar. Sekiranya anda memperdagangkan carta jangka masa yang lebih kecil, anda harus memilih broker dengan spread kecil dan pelaksanaan yang cepat.

Itulah satu cara untuk memanfaatkan formasi carta ini, tetapi baji dan segitiga paling terkenal kerana menunjukkan pelarian. Untuk meramalkan jalan keluarnya pelarian, kita harus mengetahui jenis corak carta ini. Terdapat tiga jenis baji dan segitiga: baji / segitiga menaik, baji / segitiga menurun dan baji / segitiga simetri.


Baji / Segi Tiga Menaik

Dalam carta pertama di bawah, terdapat baji yang naik / turun yang terbentuk setelah aliran menaik. Ini bermakna bahawa penjual sepadan dengan pembeli, menekan harga ke dalam jarak yang ketat, sehingga sebaliknya mungkin hampir. Selepas penembusan ke bawah, kami melihat bahawa garis bawah, yang bertindak sebagai sokongan, kini berubah menjadi rintangan. Sebilangan peniaga menjual apabila harga menembusi garis bawah dan ada yang berhenti berhenti tepat di bawah garis itu. Tetapi kita semua tahu bahawa dalam forex tidak ada yang berfungsi dengan tepat dan pelarian palsu (palsu-keluar) tidak biasa. Saya lebih suka menunggu sehingga harga ditutup dengan jelas di bawah garis bawah dan cuba menjual di trek semula. Dengan cara ini anda mengurangkan risiko dan memaksimumkan sasaran keuntungan. Logik yang sama berlaku untuk segitiga.

Harga membentuk baji menaik

Harga memecah garis teratas yang berubah menjadi rintangan

Menurun Baji / Segitiga

Baji dan segitiga menurun adalah kebalikan dari menaik dan menjadi sah setelah aliran menurun. Oleh itu, bukannya menjual setelah penembusan garis bawah, anda membeli setelah garis atas memberi jalan. Apabila anda memperdagangkan corak ini, sasaran keuntungan yang anda targetkan harus sebesar ruang antara puncak pertama dan bahagian bawah julat pertama, seperti yang ditunjukkan dalam carta kedua di bawah. Sebab saya mengatakan bahagian atas dan bawah pertama adalah kerana ada kalanya kedua-dua garis baji tidak mendatar, seperti yang menaik di atas.

Baji menurun sedang dibentuk setelah aliran menurun

Selepas penembusan ke arah atas sasaran adalah sebesar ruang antara puncak pertama dan bawah pertama.

Baji / Segitiga Simetri

Dalam segitiga simetri, anda boleh bertukar antara dua garis dan selepas pelarian

Selama formasi ini, banteng dan beruang sedang berjuang keras, hingga akhirnya satu pihak menyerah. Tidak kira sama ada penyatuan ini berlaku selepas aliran menaik atau aliran menurun. Apabila anda menggunakan corak baji menaik dan menurun atau corak segitiga untuk berdagang, anda tahu arah mana harganya selepas pelarian, tetapi baji dan segitiga simetri tidak memberi anda arah yang jelas. Itu tidak bermaksud anda tidak boleh memperdagangkannya; anda boleh memperdagangkannya dengan cara yang sama seperti anda menjual baji / segitiga yang naik dan turun. Anda membeli dan menjual sementara harga melambung di dalam dua garis segitiga. Dan tentu saja, anda boleh menukar breakout di kedua-dua belah pihak dengan melakukan stop buy atau stop stop order di atas dan di bawah segitiga.

Saya secara peribadi suka membuka perdagangan setelah harga pecah dan menguji semula salah satu garis.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map