MWC – Wang hantu berskala sangat langka akhirnya tiba

Apa yang membuat wang yang baik di Zaman Maklumat? Kualiti produk kewangan terutamanya disebabkan oleh (1) dikenali, (2) langka, (3) penapisan, (4) tahan lama & tidak dapat dihancurkan, (5) diperpanjang, (6) laku, (7) mudah alih, (8) fungible, (9) peribadi dan (10) boleh dibahagi.

Inovasi mengganggu terbesar dalam sejarah monetari diterbitkan pada 31 Oktober 2008 oleh Satoshi Nakamoto nama samaran berjudul Bitcoin: A Peer-to-Peer Wang Tunai Elektronik Sistem yang menggariskan protokol peer-to-peer yang terdesentralisasi, yang dapat mengesan dan mengesahkan transaksi digital, mencegah perbelanjaan berganda dan menghasilkan rekod yang telus untuk diperiksa oleh sesiapa sahaja dalam waktu hampir nyata.

Seperti yang ditunjukkan dengan Bitcoin selama dekad yang lalu, pasaran mengambil produk monetari kerana pada masa ini bersamaan dengan spekulasi tentang apa yang mungkin terjadi dan bukan seperti yang sebelumnya.

Ia mengambil masa kira-kira lapan tahun sebelum inovasi monetari mengganggu yang serupa diterbitkan ketika nama samaran Tom Elvis Jedusor meletakkan MimbleWimble yang asli kertas putih di saluran penyelidikan Bitcoin dan kemudian hilang.

Dalam 49 halaman bukti matematik formal yang diterbitkan pada tahun 2018 berjudul Sistem Tunai Agregat: Penyiasatan Kriptografi Mimblewimble [https://eprint.iacr.org/2018/1039.pdf], Fuchsbauer, et. al. menyimpulkan, “Dalam makalah ini, kami memberikan analisis keamanan yang dapat dibuktikan untuk Mimblewimble. Kami memberikan definisi keselamatan sintaks dan rasmi yang tepat untuk pengabstrakan Mimblewimble yang kami namakan sebagai sistem tunai agregat. Kami kemudian secara rasmi membuktikan keselamatan Mimblewimble dalam kerangka definisi ini. Hasil kami secara khusus menunjukkan bahawa dua contoh semula jadi (dengan komitmen Pedersen dan tandatangan Schnorr atau BLS) terbukti selamat daripada inflasi dan pencurian duit syiling berdasarkan andaian standard. “

Koin berasaskan Mimblewimble membolehkan rangkaian yang lebih besar skalabiliti, privasi dan kebolehfungsian daripada protokol blockchain lama. Semua transaksi pada lapisan asas menggunakan CoinJoin dengan Transaksi Rahsia dan gabungan tanda tangan. Makluman ikan paus tidak mungkin dilakukan dengan wang hantu yang sangat besar. Tetapi seperti semua perkara terdapat pertukaran ciri-ciri asas yang mesti dibuat oleh setiap produk kewangan.

Pada tahun 2016 podcast Pemaju teras Bitcoin, Peter Wuille menyatakan,

“Memperkenalkan Mimblewimble ke Bitcoin dengan cara yang sesuai dengan belakang akan menjadi latihan yang sukar. Mungkin tidak mustahil, tetapi sukar. Saya rasa bagaimana jika orang bereksperimen dengan ini, saya menjangkakan ia akan menjadi rantai atau sampingan berasingan eksperimen. Dalam rantai sampingan, kami tidak akan memperkenalkan cryptocurrency baru tetapi ia akan menjadi rantaian yang berasingan. Terdapat beberapa kelemahan untuk Mimblewimble. Khususnya, itu tidak memiliki bahasa skrip … bahasa skrip sangat rapi untuk dimainkan, tetapi memiliki kelemahan privasi. Mimblewimble membawa ini ke sisi lain di mana anda mempunyai privasi yang sangat baik tetapi dengan perbelanjaan tidak ada lagi ciri lain. “

Nasib baik, ada banyak kajian yang dilakukan sejak itu dan dengan Mimblewimble jenis skrip dan aplikasi ini mungkin: Transaksi Berbilang Tanda Tangan, kunci masa, pertukaran atom, dan kontrak terkunci waktu yang merupakan blok penyusun saluran pembayaran dan Lightning Network.

Pada Januari 2019, GRIN dan BEAM keduanya dilancarkan dengan penuh harapan sebagai syiling lapisan asas Mimblewimble. Walau bagaimanapun, kedua-duanya mempunyai nisbah stok untuk aliran yang sangat rendah dan GRIN tidak mempunyai had bekalan.

Pada 18 Januari 2019, sebelum GRIN melancarkan pembangun membuka isu pada Github mengenai kadar pelepasan GRIN dan had bekalan tetapi akhirnya diberhentikan. Kerana kurangnya minat GRIN terhadap had bekalan, pemaju menafsirkannya sebagai lampu hijau untuk bereksperimen dengan dasar kewangan yang lebih baik.

Pada bulan Februari 2019 MWC diumumkan sebagai garpu GRIN. Stok awal kedua BEAM dan GRIN dibuat oleh perlombongan yang sangat inflasi. Untuk pembiayaan pembangunan perisian, GRIN bergantung pada sumbangan dan BEAM memperuntukkan sebahagian daripada blok hadiah kepada yayasan.

Pada bulan Oktober 2019 Bitcoin dan Pertukaran atom MWC dilengkapkan di testnet.

Pada bulan November 2019 MWC mainnet dilancarkan sebagai rangkaian berasingan eksperimen dan telah berfungsi dengan sempurna mengikut peraturan konsensus sejak itu. The peraturan muafakat menyediakan sejumlah 20,000,000 MWC. 10,000,000 akan menjadi bukti kerja ditambang dan stok awal 10,000,000 dibuat di blok genesis.


Stok awal MWC diedarkan secara berbeza daripada GRIN atau BEAM dengan menggunakan tiga cara berikut: (1) 2,000,000 kepada pemaju untuk kerja pengembangan perisian sejurus blok genesis dilombong; (2) 6,000,000 kira-kira sebulan setelah mainnet dilancarkan melalui program airdrop yang terutama telah pergi ke para veteran yang paling cengeng dan canggih dalam industri crypto: Pemegang Bitcoin yang mendaftar dengan lebih dari 148,000 BTC di bahagian bawah pasaran beruang antara April dan Julai 2019. Sebahagiannya tidak dituntut dan akan dibakar, diturunkan atau ditambahkan ke program HODL; dan (3) 2,000,000 akan diedarkan selama tahun-tahun awal projek melalui a Program HODL kepada mereka yang terus memegang MWC. Pendaftaran berfungsi dan lebih 6.7m daripada 8m MWC didaftarkan. MWC yang berdaftar masih cair sepenuhnya dan boleh dipindahkan mengikut budi bicara pengguna.

Pembangun MWC telah menyatakan di Peta Jalan, “Terdapat banyak potensi tempat pengembangan sumber daya dapat dialokasikan dan mereka akan dipilih berdasarkan keperluan pasar dengan prioritas tertinggi diberikan kepada permintaan yang terutama akan mendapat keuntungan dan datang dari pembeli dan penjahat pilihan terakhir.”

Hanya kerana produk monetari baru diciptakan tidak bermaksud pasaran memberikan nilai. Begitulah keadaannya dari 3 Januari 2009 hingga Januari 2011 di mana Bitcoin diperdagangkan pada harga kurang dari $ 0.25.

Dan seperti itu berlaku pada 2 Disember 2019 ketika saluran udara MWC mula diedarkan. Pada 3 Disember MWC mencapai paras terendah sepanjang masa sekitar $ 0.25 atau had pasaran kurang dari $ 2 juta.

Bitcoin telah mencatatkan had pasarannya dari apa-apa. Begitu juga, MWC hampir tidak bernilai, namun, degupan jantung dikesan dan kesan rangkaian spekulasi bermula. Sebilangan orang sudah mulai memperoleh dan memegang MWC sekiranya berlaku. Nampaknya produk yang asasnya baik selalu ada akhirnya.

Algoritma kesukaran MWC didasarkan pada bukti kerja yang murni. Diwarisi dari GRIN adalah penggunaan C29 dan C31 dan, di masa depan, C32 dan C33. Di bawah peraturan konsensus C29 dijadualkan untuk dihentikan sekitar November 2019 dengan kadar 1% setiap minggu. Bukti kerja yang murni, yang dianggap oleh pasukan MWC sebagai bentuk keselamatan yang lebih baik daripada alternatif seperti bukti kepentingan, memerlukan pertukaran antara kadar pelepasan dan keselamatan.

Ketika harga MWC mulai tegas, keputusan itu dibuat sebulat suara oleh semua pihak berkepentingan yang berminat untuk melakukan garpu keras MWC, keluarkan bahagian C32 dan C33 dari kod konsensus dan dengan cepat mengeras kadar pelepasan MWC. Ini akan menjadikan MWC satu-satunya duit syiling pada algoritma C31.

Algoritma yang mempunyai ASIC yang dirancang tetapi tidak dimasukkan ke dalam pengeluaran. Pada 17 Januari 2020 Innosilicon diumumkan,

“Kami minta maaf untuk memberitahu anda bahawa produk Grin G32 ASIC fabrikasi kami tidak disokong dengan baik oleh pengecoran … jadi kami harus menangguhkan pengeluaran ini hingga masa depan. Innosilicon melaburkan sejumlah besar R&D dolar untuk melengkapkan reka bentuk GPU ASIC CC31 / CC32 Grin yang inovatif untuk kepuasan kami kerana kami percaya pada Grin dan pasukan utamanya. “

Pada 31 Mac 2019, garpu keras MWC berjalan lancar dan pada 7 April 2019 kadar pelepasan menurun sekitar 75%. Stok ke aliran berubah dari 6.4 hingga 25.7. Menjelang Februari 2021 stok ke aliran MWC akan melebihi 62.

Walaupun masih di peringkat awal, MWC secara konsisten berdagang di atas had pasaran $ 100 juta dengan pengeluaran perlombongan bulanan sekitar $ 500,000. Dengan permodalan pasaran, ini menjadikan MWC sebagai koin privasi # 3 di belakang Monero dan Zcash dan dalam 15 syiling kerja teratas di sekitar Ravencoin dan Decred. Tetapi dalam jumlah nominal, MWC sangat kecil berbanding dengan pelepasan mingguan Bitcoin bernilai $ 90 juta.

MWC dirancang untuk menjadi pelengkap Bitcoin dan pertukaran atom hanya akan mengeratkan hubungan itu. Bitcoin boleh berfungsi sebagai VPN monetari yang sangat berkesan.

Nampaknya terdapat asimetri maklumat yang signifikan mengenai Mimblewimble dan bahkan adanya MWC. Hasilnya, akan sangat menarik untuk melihat bagaimana pasaran bertindak balas terhadap produk kewangan berusia enam bulan ini. Semasa melakukan pengiraan ekonomi, keuntungan akan diberikan kepada mereka yang mengira dengan betul dan kerugian bagi mereka yang mengira dengan tidak betul. Buku pesanan akan menjadi penimbang pendapat.

Bagaimanapun, dalam era penutupan wabak, penyelamatan tak terbatas, kenaikan inflasi, cukai kekayaan draconian dan kekacauan kewangan, politik dan geo-politik lain, mungkin pasaran berminat dengan produk kewangan yang menghasilkan hantu yang sangat langka wang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map