Ramalan Harga USD / JPY Untuk 2021: Adakah Trend menurun Lebih Lama?

JPY telah bertindak sebagai tempat perlindungan yang selamat untuk selamanya, menjadi bullish apabila pedagang dan pelabur merasa tidak selamat dan merosot ketika ekonomi global dan sentimen risiko positif. 2020 adalah salah satu tahun yang paling tidak pasti dan tidak selamat dalam beberapa dekad, lebih-lebih lagi daripada krisis kewangan global pada tahun 2008. Akibatnya, JPY terus meningkat sejak minggu terakhir bulan Mac tahun lalu, menjadikan USD / JPY menurun sebagai hasilnya, dengan aliran menurun bermula setelah perjalanan roller-coaster yang besar pada bulan Februari dan Mac. Pergerakan penurunan tetap konsisten, dengan rata-rata bergerak memberikan rintangan yang kukuh kerana mereka terus menurunkan harga, ketika ini dengan jumlah hampir 10 sen.

Tetapi, kita tidak dapat benar-benar mengaitkan pergerakan penurunan harga dalam USD / JPY ini ke status safe haven Yen Jepun, kerana USD telah menurun berbanding semuanya. Sebenarnya, kenaikan dalam EUR / USD atau AUD / USD lebih besar lagi, yang menunjukkan bahawa penurunan USD / JPY lebih merupakan faktor USD daripada rali safe haven untuk JPY. Namun, kami akan melihat lebih dekat status JPY tempat perlindungan selamat di bahagian di bawah. Bagaimanapun, sepertinya penurunan mungkin akan menurun sekarang, saat kita menuju ke penghujung periode coronavirus.

Semasa USD / JPY Harga: $

 

Perubahan Terkini dalam Harga USD / JPY

Tempoh Tukar ($) Ubah %
6 bulan -3.22 -3.0%
+9.9% -6.26 -5.7%
3 tahun -6.80 -6.1%
5 tahun -16.13 -13.5%
Sejak 200 +1.87 +1.8%

 

Seperti yang disebutkan di atas, USD / JPY telah menurun hampir setahun, dan carta mingguan dan harian kelihatan juga menurun. Tetapi, carta bulanan kelihatan kurang dramatik, dan ini menunjukkan kemungkinan pembalikan kenaikkan harga tidak lama lagi. Asasnya tidak begitu baik untuk penjual USD / JPY, dengan pendapatan dan perbelanjaan isi rumah menurun di Jepun selama satu tahun, sementara ekonomi AS, sebaliknya, berkembang pesat. Tetapi USD tidak mendapat keuntungan dari ini, walaupun AS merupakan satu-satunya ekonomi maju yang berkembang pesat pada awal 2021, sementara semua ekonomi utama lain, selain dari China, menuju kemelesetan yang lain. Tetapi ini mungkin berubah sekarang kerana FED mengisyaratkan untuk mengakhiri kitaran pelonggaran monetari, walaupun keadaannya masih terlalu tidak menentu pada masa ini, tetapi jika AS tidak putus, kemungkinan untuk pembalikan kenaikan pada Q1 setelah satu -tahun menurun.  

USD / JPY – Ringkasan Ramalan

Ramalan USD / JPY: H1 2021

Harga: $ 100 – $ 101

Pemacu harga: Momentum AS menurun, Gelombang kedua COVID-19, Petunjuk teknikal, tarikan selamat

Ramalan USD / JPY: 1 Tahun

Harga: $ 106 – $ 107

Pemacu harga: Ekonomi dunia, Pemulihan COVID-19, pemulihan teknikal

Ramalan USD / JPY: 3 Tahun

Harga: $ 110 – $ 115

Pemacu harga: Pasca pemulihan COVID-19, bank pusat Hawkish, Penurunan wang rangsangan ekonomi

 

Carta Langsung USD / JPY


 

Ramalan Harga USD / JPY untuk 5 Tahun akan datang

Sentimen Pasaran Semasa Coronavirus

Pasaran kewangan telah bereaksi aneh terhadap sentimen sejak wabak coronavirus muncul pada Februari 2020. Pada mulanya, pedagang dan pelabur panik ketika virus itu pergi ke Eropah, yang mengubah sentimen risiko secara besar-besaran. Pedagang menggunakan USD sebagai mata wang rizab global, menyebabkannya melonjak lebih tinggi selama beberapa minggu. Tempat perlindungan yang selamat, seperti emas dan JPY, tidak tahan dengan panik, dan USD yang melonjak juga menurunkan mereka.

Tetapi, keadaan terbalik menjelang akhir bulan Mac, dan kami melihat USD berubah dari tempat selamat utama menjadi aset paling lemah di luar sana. Ini menjadikan semua mata wang utama meningkat, termasuk mata wang negara-negara BRICK. Akibatnya, JPY mengalahkan Buck, dan USD / JPY terus menurun. Pada masa-masa biasa, sebagai mata wang rizab global, sentimen harus menaik untuk USD ketika ketidakpastian tinggi, tetapi ini bukan waktu biasa, kerana dunia berubah dari kedua-dua perspektif politik dan ekonomi. Bagaimanapun, JPY, sebagai mata wang safe haven, akan menjadi lebih bullish pada masa-masa biasa, yang masih menunjukkan penurunan untuk pasangan ini.    

Adakah JPY Masih Mendapat Manfaat dari Status Safe Haven?

Bercakap tentang tempat selamat, sekarang ini tidak pasti sama ada JPY mengekalkan status itu atau tidak. Mata wang safe haven, seperti CHF dan JPY, meningkat selama 2-3 bulan pertama krisis coronavirus, ketika pedagang beralih kepada mereka untuk keselamatan. Emas dan perak juga meningkat dengan kuat, dengan akhirnya emas melepasi ambang $ 2.000 dan membuat kenaikan baru, ketika naik ke $ 2,075 pada minggu pertama bulan Ogos. Tetapi, trend kenaikan berakhir untuk logam berharga pada masa itu, dan mereka telah menurun sejak Ogos. Ini menimbulkan pertanyaan apakah emas dan perak masih mempertahankan status tempat perlindungan mereka, atau apakah tempat-tempat selamat berada di tempat mundur. Situasi global masih sangat tidak menentu, dan penguncian baru di Eropah dan sekatan di Amerika Utara, merosakkan ekonomi global, namun logam berharga telah jatuh selama beberapa bulan.  

CHF dan JPY telah menguat terhadap USD, walaupun dengan pengunduran Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe yang membuat mereka tetap bullish, tetapi keuntungan mereka tidak sebesar kenaikan dalam mata wang berisiko, yang telah mendapat keuntungan dari kelemahan USD. Ini menunjukkan bahawa keuntungan dalam mata wang safe haven berasal dari penurunan USD, dan bukan dari status safe haven mereka. Sebenarnya, penurunan indeks USD, DXY, sejak Mac tahun lalu, lebih besar daripada penurunan USD / JPY. DXY telah kehilangan 14 mata, atau 1.400 pip, sementara USD / JPY hanya kehilangan sekitar 9 sen, atau 900 pip. Oleh itu, dengan mengira perbezaannya, sepertinya JPY sebenarnya telah membantu mengurangkan kerugian dalam USD / JPY, yang menunjukkan bahawa JPY mungkin juga telah kehilangan status tempat perlindungannya. Sebab reaksi aneh ini mungkin munculnya cryptocurrency sebagai pasaran safe haven. Pada saat tidak ada mata wang atau komoditi di luar sana, pedagang dan pelabur nampaknya lebih menyukai cryptocurrency sebagai tempat untuk menyimpan wang tunai mereka dengan selamat, oleh itu lonjakan Q4 tahun 2020. Bitcoin telah meningkat hampir kepada $ 42,000 pada Januari 2021, sementara Ethereum dan cryptos lain menuju ke tahap tertinggi sepanjang masa. Jadi, nampaknya status safe haven berubah pada skala global, dan JPY tidak banyak mendapat manfaat dari ini selama ini, yang menunjukkan pembalikan bearish yang kuat ketika penurunan USD selesai.    

Asas Jepun, dan BOJ, Vs AS Fundamentals, dan FED

Bank of Japan (BOJ) kini berada di tempat yang sukar; sebenarnya telah lama ada di sana, dengan inflasi dan pertumbuhan yang lemah sejak sekian lama, tetapi semakin buruk sejak permulaan kisah koronavirus. Walaupun kita melihat pemulihan yang kuat di banyak negara maju setelah kebuntuan, pemulihan ekonomi di Jepun lemah, dan dalam beberapa bulan terakhir tahun 2020, ekonomi kembali merosot. Pendapatan dan inflasi berubah menjadi negatif pada bulan November, dan keyakinan pengguna dan sentimen ekonomi tetap rendah. Akibatnya, gabenor Bank of Japan Haruhiko Kuroda mengumumkan rancangan mereka untuk mengekalkan dasar monetari, dan memperpanjangnya selama 6 bulan lagi, untuk mencapai sasaran inflasi 2%.

Federal Reserve juga telah menggunakan pembelian asetnya secara meluas untuk memerangi krisis ini, pada mulanya untuk menenangkan pergolakan di pasaran kewangan dan juga untuk membantu merangsang ekonomi, yang telah menunjukkan prestasi yang sangat baik, seperti yang ditunjukkan oleh hampir semua petunjuk. FED mungkin akan mengumumkan kenaikan lain tidak lama lagi, untuk lebih membantu pemulihan ekonomi, yang kemungkinan akan membantu meningkatkan inflasi. Tetapi akhir-akhir ini kita telah melihat komen bercampur-campur dari para pegawai FED, yang menunjukkan bahawa langkah selanjutnya dari mereka adalah untuk meningkatkan atau bahkan menurunkan program pelonggaran kuantitatifnya. Presiden Fed Chicago, Charles Evans mengumumkan bahawa mereka “cenderung untuk mengekalkan kadar $ 120-bilion sebulan untuk membeli sekuriti yang disokong gadai janji dan Perbendaharaan AS untuk sementara waktu.” Di sisi lain, Presiden Fed Atlanta Raphael Bostic mengatakan bahawa “dia berharap agar dalam jangka pendek, kita dapat mulai mengkalibrasi semula pelonggaran kuantitatif”. Ini dapat menunjukkan bahawa FED mungkin mulai menurunkan pembelian bon dan perbendaharaannya sejak 2021.

Pasaran bon melambung tinggi pada minggu kedua Januari, dengan hasil bon perbendaharaan 10 tahun mendorong di atas 1%. Jadi, sepertinya pasaran menjangkakan Federal Reserve akan memasuki gambar lebih cepat daripada kemudian, saya akan katakan. Idea di sebalik semua ini adalah bahawa pasaran tidak mengharapkan FED untuk mengekalkan kadar faedah pada tahap ini selama-lamanya.

Penembusan di atas 1% hasil perbendaharaan pada minggu lalu, dan akhir larian politik AS, akhirnya akan membolehkan FED kembali ke dalam gambar, lebih cepat dan lambat, dan itulah yang ditunjukkan oleh pasaran bon. Ini tidak akan datang dalam beberapa bulan ke depan, tetapi jika FED benar-benar mengisyaratkan bahawa ia dilakukan dengan pelonggaran monetari setelah pakej rangsangan terbaru, maka pasaran akan menganggap ini sebagai pergeseran dalam kebijakan, yang akan menjadi pembalikan besar bagi DOLAR AMERIKA. Asas menyokong pembalikan besar, jadi kita dapat menjangkakan ia akan terjadi pada suatu masa untuk pasangan ini.

Analisis Teknikal

 

USD / JPY telah menurun dalam gambaran umum, setelah turun dari 260 pada pertengahan tahun 80-an dan merosot menjadi 75.70 setelah krisis kewangan global 2008 dan krisis hutang Yunani yang menyusul, yang menjadikan surga selamat melonjak lebih tinggi dan USD / JPY menyelam lebih rendah. Tetapi trendnya berubah pada tahun 2012 dan harganya melonjak sekitar 50 sen lebih tinggi kepada 125.7, sehingga 2015. Sejak itu, harganya turun lebih rendah, tetapi pengunduran kelihatan agak lemah jika dibandingkan dengan lonjakan, yang mungkin juga menjadi pengunduran sebelumnya kaki kenaikan seterusnya lebih tinggi. Rendahnya tidak semakin rendah dan petunjuk teknikal memberikan sokongan untuk pasangan ini. 100 SMA (hijau) berubah menjadi sokongan di bawah 100 pada 2016, sementara SMA 200 (ungu) telah bertahan sebagai sokongan utama sejak itu. Sekarang harga telah diperdagangkan di sekitar purata bergerak ini selama beberapa bulan terakhir, bergerak di atas dan di bawahnya, jadi ini adalah saat yang menentukan, dan memandangkan cara asasnya berjalan, mungkin akan ada pembalikan kenaikan harga segera. Walaupun, pembeli harus menolak di atas SMA 50, yang telah bertindak sebagai rintangan sejak tahun 2017. Lebih jauh lagi adalah zon sokongan, tahap pusingan besar adalah pada 100, dari 99 hingga 101, sekiranya SMA 20 pecah.

 Sekiranya sokongan berterusan, kami mungkin akan melihat pemulihan tidak lama lagi

Carta mingguan menunjukkan tempoh penurunan sejak 2015, berikutan lonjakan 50 sen pada awal dekad yang lalu, dengan SMA 200 (ungu) telah memberikan rintangan di puncak sejak 2017, mendorong kenaikan lebih tinggi. Tetapi, sejak Julai 2020, SMA 20 (abu-abu) telah berlaku, mengakhiri aliran mundur lebih tinggi dan membentuk tren penurunan yang konsisten, kerana USD terus menurun. Namun, seperti yang kami sebutkan di atas, penurunan USD berbanding JPY tidak begitu meyakinkan seperti pasangan lain. Tetapi SMA 20 tidak melepaskan. Dalam dua minggu terakhir, kami melihat percubaan untuk membalikkan harga lebih tinggi, dan kemungkinan penembusan SMA 20, tetapi pembeli gagal sekali lagi dan kandil mingguan kembali ke tempat bermula. Oleh itu, buat masa ini trend masih jelas menurun pada carta ini.

SMA 20 mengekalkan penurunan USD / JPY pada carta harian

Pada carta harian, gambarnya juga agak kabur, berikutan perjalanan roller-coaster pada bulan Februari dan Mac tahun lalu. Selama ini terdapat banyak peluang penjualan yang sangat baik di SMA 50 pada carta ini. Harga meningkat pada Q4 tahun 2019 untuk pasangan ini, dan ini berterusan pada beberapa bulan pertama tahun 2020, tetapi selepas coronavirus, semuanya berubah. Penurunan, yang bermula pada akhir bulan Mac, berterusan untuk pasangan ini, dengan SMA 50 (kuning) menjadi perlawanan utama di sini. Akhir minggu lalu, kami melihat pembalikan kenaikkan harga, dan percubaan lain dari pembeli untuk melanggar SMA 50, tetapi mereka gagal sekali lagi, dan harganya semakin rendah sekarang. Oleh itu, aliran menurun berterusan pada pasangan ini, walaupun penurunannya perlahan dan pembalikan kenaikan akan datang tidak lama lagi, sebelum USD / JPY mencapai tahap 100.

Terdapat beberapa peluang penjualan dalam USD / JPY pada tahun 2020

Kadar Langsung USD / JPY

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector