Ramalan Harga Perak untuk 2021: Adakah Sokongan akan Berlaku untuk Perak?

Fenomena aneh berlaku di pasaran kewangan dalam beberapa minggu kebelakangan ini kerana peniaga dan pelabur runcit mencuba perang salib menentang Wall Street; ia bermula dengan pedagang runcit dan pelabur berikutan posting di Reddit untuk membeli saham GameStop yang melambung tinggi. Bitcoin juga melonjak sekitar $ 8,000 lebih tinggi selepas Elon Musk juga menyiarkan di Reddit #Bitcoin menjelang akhir Februari. Perak adalah aset terbaru yang mendapat dorongan daripada komuniti pedagang Reddit, setelah satu posting di Reddit minggu lalu mengisytiharkan Perak sebagai “PENDEK TERBESAR DI DUNIA” dan mendorong para pedagang untuk menumpuk kepercayaan iShares sebagai cara untuk memaksanya bank. BlackRock Inc. iShares Silver Trust, produk perdagangan bursa terbesar yang mengesan logam, mencatat aliran masuk bersih $ 944 juta yang belum pernah terjadi sebelumnya pada hari Jumaat.

Prestasi dalam aset safe haven telah dicampuradukkan selama tahun 2020. Mereka memulai tahun ini pada tahap yang sedikit menaik, disebabkan oleh ketegangan di Timur Tengah, tetapi merosot lebih rendah pada bulan Februari dan Maret, kerana kepanikan awal setelah coronavirus melakukan perjalanan ke Eropah. Safe safe kembali menaikkan trend bullish setelah mod panik dimatikan, dengan Silver dan Gold bergerak tinggi ketika ekonomi global mengalami kemelesetan besar. Nilai perak hampir tiga kali ganda dalam jangka masa beberapa bulan, melonjak dari atas $ 10 hingga $ 30, sementara emas membuat rekod tertinggi, naik di atas $ 2,000.

Dalam ramalan jangka panjang terakhir kami, kami meninggalkan perak dengan momentum kenaikan yang kuat, walaupun momentum itu tidak bertahan lama, dan pada minggu kedua bulan Ogos, kami melihat pembalikan penurunan dalam logam selamat. Emas kehilangan lebih dari $ 300, jatuh di bawah $ 2.000 lagi, di mana ia telah diperdagangkan sejak itu, sementara perak telah melambung dalam julat, kira-kira antara $ 22 dan $ 30. Jadi, perak telah menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada emas selama ini , dengan nisbah emas / perak, seperti yang ditunjukkan dalam carta lebih jauh, menurun sejak pertengahan Mac 2020. Secara keseluruhan, perak mengakhiri tahun ini dengan keuntungan yang lumayan, walaupun tahun 2021 mungkin tidak begitu bullish, seperti yang akan anda lihat dari analisis di bawah.      

Semasa SILVER Harga: $

 

Perubahan Terkini dalam Harga Perak

Tempoh Tukar ($) Ubah %
6 bulan +4.62 +17.8%
1 tahun +8.21 +46.4%
3 tahun +8.86 +52.1%
5 tahun +11.65 -81.5%
Sejak tahun 2000 +20.48 +379%

 

Seperti yang disebutkan di atas, tempat selamat mempunyai tahun campuran pada tahun 2020; walaupun sepertinya mereka memperoleh nilai, yang mereka lakukan dalam bentuk USD. Namun, ini dapat dikaitkan dengan kelemahan USD yang ketara selama ini. Meski begitu, logam safe haven, seperti emas dan perak, telah turun lebih rendah sejak bulan Ogos, sementara keuntungan dalam mata wang safe safe jauh lebih kecil daripada penurunan USD, yang menunjukkan bahawa secara keseluruhan, safe safe telah stagnan sejak pertengahan tahun 2020.

Permintaan industri untuk perak telah meningkat, namun kami belum melihat momentum kenaikan yang besar. Malah kenaikan harga emas dan perak pada bulan Disember sudah berakhir, kerana harganya kembali menurun pada dua minggu pertama Januari. Turun naik pasti cukup tinggi, dengan harga membuat beberapa perubahan, yang telah menawarkan beberapa peluang perdagangan yang baik, walaupun risikonya juga cukup tinggi. Sekarang, untuk perak, harganya turun lagi, dan jika keadaan USD bertambah baik pada tahun 2021, yang semestinya pada beberapa ketika, ini mungkin merupakan tahun penurunan untuk perak dan emas.

 

Acara Akan Datang untuk Mempengaruhi Harga Perak

 

Selasa, 2 Februari 2021 Zon Q4 QDP GDP Q4

Rabu, 3 Februari 2021   Zon Euro CPI Januari (YoY)

 


Perak – Ringkasan Ramalan

Ramalan Perak: H1 2021

Harga: $ 122 – $ 23

Pemacu harga: Sentimen pasaran, COVID-19, Ekonomi global, Politik

Ramalan Perak: 1 Tahun

Harga: $ 21

Pemacu harga: Post COVID-19, Status safe haven, Retorik bank pusat yang kurang memuaskan?

Ramalan Perak: 3 Tahun

Harga: $ 30 – $ 32

Pemacu harga: Ekonomi global, status tempat selamat, Sentimen pasaran

 

Carta Hidup Perak

 

Perak – Ramalan Harga XAG / USD untuk 5 Tahun akan datang

Perak berada dalam aliran menurun selama kira-kira satu dekad, setelah mencapai puncak di bawah $ 50 pada tahun 2011, semasa krisis hutang zon euro, yang menjadikan tempat selamat tinggi dan komoditi lebih rendah. Nampaknya tren kenaikan mungkin kembali semula setelah lonjakan pada separuh pertama 2020, tetapi tidak ada tindak lanjut pada separuh kedua tahun lalu, dan 2021 telah memulakan penurunan untuk perak, yang telah menurun lebih rendah, kalah hampir $ 4 setakat ini. Pada masa-masa yang tidak menentu ini, ketika ekonomi global nampaknya berubah, mungkin bersama dengan pemandangan politik, emas dan perak semestinya sangat bullish, tetapi pasaran cryptocurrency telah mendapat status safe haven pada tahun 2020, mencuri perhatian dari safe safe tradisional . Komen dari gabenor Bank of Japan, Haruhiko Kuroda menguatkannya pada bulan Disember. Oleh itu, bagaimanapun anda melihatnya, semuanya menunjukkan pengunduran lebih lanjut dalam beberapa bulan mendatang, terutamanya jika ekonomi global mulai pulih pada musim bunga.   

Perak Kehilangan Status Safe Haven Semasa Krisis Coronavirus?

Logam berharga seperti perak dan emas digunakan sebagai tempat perlindungan yang paling utama, yang bermaksud mereka menjadi bullish apabila sentimen di pasaran kewangan berubah menjadi negatif, kerana peniaga dan pelabur memindahkan dana mereka ke instrumen tersebut untuk keselamatan. Namun, kita melihat kemalangan logam berharga pada Februari / Mac, ketika wabak coronavirus melanda Eropah. Itu adalah akibat dari kepanikan yang sangat besar, yang mengubah pedagang menjadi USD, sebagai mata wang rizab global. Sebaik sahaja panik berakhir, trend berubah, dan perak dan emas memasuki trend kenaikan yang kuat, yang berlangsung hingga minggu kedua bulan Ogos.

Pada bulan Ogos, pergerakan kenaikan berakhir ketika sentimen bertambah baik, dan kedua instrumen ini turun lebih rendah. Data ekonomi dari seluruh dunia menunjukkan pemulihan yang kuat setelah pembukaan semula berikutan penutupan COVID-19 pada musim bunga. Tempat selamat tradisional tidak meneruskan trend kenaikan mereka, walaupun ekonomi global merosot lagi sejak Oktober, ketika sekatan meningkat dan penguncian kembali berlaku di beberapa negara, terutama di Eropah, setelah pengumuman dari presiden Kesatuan Eropah Ursula Von Der Leyen pada bulan Januari untuk lebih banyak sekatan dan zon oren dalam Kesatuan. Terdapat pergerakan kenaikan harga pada bulan Disember, tetapi kebanyakannya adalah pergerakan USD, yang menyaksikan dolar AS jatuh lebih jauh selepas pilihan raya presiden AS. Sekarang, pada pertengahan Januari, perak masih turun, yang tidak berkaitan dengan sentimen yang merosot.

Walaupun terdapat pengembangan vaksin, coronavirus masih ada di Barat, dan Eropah dan UK menuju kemelesetan berganda. Tetapi, perak dan emas tidak berubah menjadi bullish, dan ini diperburuk oleh fakta bahawa Dolar AS telah menurun sejak Mac tahun lalu. Tempat selamat semestinya melonjak, tetapi logam berharga tradisional belum diperoleh sejak Ogos. Ini menunjukkan bahawa mereka mungkin kehilangan status tempat perlindungan mereka, atau jika tidak, ia telah berkurang. Cryptocurrency telah mencuri perhatian mereka, setelah memperoleh status safe haven, yang menyaksikan mereka benar-benar melonjak selama hampir satu tahun. Oleh itu, tempat perlindungan tradisional telah kehilangan peluang sejak bulan Ogos, dan apabila USD bertukar menjadi bullish, yang mungkin akan datang, mereka akan berada dalam masalah yang sebenarnya.      

Nisbah Emas-Perak

Nisbah emas / perak, yang menunjukkan bagaimana kedua-dua logam berharga ini dibandingkan antara satu sama lain, telah meningkat sejak tahun 2011. Pada masa itu, nisbah berada di sekitar 32, sementara yang tinggi pada pertengahan tahun 2020 berada pada tahap 93.50. Semasa aliran menaik, rata-rata bergerak melakukan pekerjaan yang hebat dalam memberikan sokongan, dengan MA jangka masa yang lebih kecil seperti SMA 50 (kuning) melakukannya ketika laju kenaikan lebih kuat, sementara yang lebih besar menyokong harga ketika tren melambat dan penurunan lebih rendah lebih kuat. Nisbah XAU / XAG yang meningkat bermaksud bahawa harga logam-logam ini telah berbeza, yang dapat dilihat dari carta di bawah dalam analisis teknikal, dengan emas berubah cukup bullish sejak 2018, sementara perak diperdagangkan ke samping hingga pertengahan Mac tahun lalu.

SMA 200 telah berubah menjadi penunjuk rintangan besar untuk mendorong di atas sekarang

Itu berlangsung hingga awal tahun ini, ketika nisbah berubah dari kenaikkan harga menjadi meletup lebih tinggi, ketika ketegangan antara AS dan Iran pada mulanya, diikuti dengan penembusan coronavirus di China dan kemudian di Eropah, mengirim tempat selamat tradisional melonjak tinggi dan pembuatan emas beberapa rekod tertinggi melebihi $ 2,000. Perak juga melonjak tinggi, memperoleh hampir $ 20 semasa lonjakan coronavirus sehingga Ogos, tetapi emas naik sekitar $ 625. Akibatnya, nisbah emas / perak melonjak dari 87 ke 127 pada akhir Februari dan dua minggu pertama bulan Mac. Tetapi lonjakan itu berakhir ketika itu, dan nisbahnya jatuh di bawah 70 menjelang Ogos. Purata bergerak berubah dari sokongan ke rintangan pada carta mingguan, dengan 20 SM (kelabu) melakukannya terlebih dahulu, kemudian SMA 200 (ungu) menolak harga pada bulan September, setelah turun semula lebih tinggi.

Nisbahnya tetap memihak kepada Perak  

Pada carta harian, purata bergerak juga berubah menjadi rintangan selepas pembalikan penurunan, yang mengikuti lonjakan. Pembalikan itu ditandakan oleh kandil harian doji di bahagian atas. 100 SMA (hijau) memberikan rintangan pada carta jangka masa ini pada bulan November, sementara SMA 50 telah berubah dari sokongan ke rintangan dalam beberapa minggu terakhir. Oleh itu, nisbah emas / perak telah diperdagangkan hampir rendah pada tahap 2015-17, menunjukkan bahawa permintaan untuk perak lebih tinggi daripada permintaan untuk emas, dan perak telah bertahan lebih baik daripada emas semasa pembalikan penurunan sejak Ogos . Ini positif untuk perak, dan meminimumkan kerugian, tetapi kita mungkin melihat peningkatan dalam nisbah XAU / XAG jika purata bergerak dipecah pada carta mingguan. Sekiranya demikian, dan permintaan untuk tempat perlindungan tradisional terus menurun, kita mungkin melihat penurunan perak meningkat, walaupun itu juga bergantung pada Dolar AS.    

Lebih banyak Pakej Rangsangan COVID-19 Membantu Semua Aset

Selama zaman koronavirus, banyak uang tunai, hingga puluhan triliun dolar, telah mengalir ke pasar. Hutang global telah meningkat sekitar $ 20 trilion. Pusingan pertama coronavirus menghantar semua ekonomi di seluruh dunia ke dalam kemelesetan yang mendalam, kerana kebanyakan perniagaan ditutup. Bank pusat dan kerajaan memperkenalkan beberapa program rangsangan ekonomi utama untuk membantu memerangi kejatuhan ekonomi. Selepas pusingan pertama penguncian, ekonomi dibuka semula, dan kehidupan dimulakan semula hingga tahap tertentu, jadi pada musim panas kami melihat pemulihan, tetapi keadaan serupa berulang pada masa ini, dengan sekatan dan penguncian baru, sementara bank pusat dan kerajaan menambah pakej rangsangan sebelumnya, menjadikan hutang global lebih tinggi.

Presiden Bank Pusat Eropah, Christine Lagarde, mengumumkan pada akhir Disember bahawa ECB akan meningkatkan program rangsangan coronavirus sebanyak € 500 bilion, dari € 1,35 triliun menjadi € 1,85 trilion. Suruhanjaya EU juga meluluskan anggaran, yang merangkumi paket pemulihan coronavirus, berjumlah lebih dari $ 2 trilion, setelah berbulan-bulan berunding. Di AS, Kongres meloloskan tagihan lebih dari $ 2 trilion pada bulan Disember, sekitar $ 900 miliar daripadanya akan disalurkan ke dana koronavirus. Langkah-langkah ini merangkumi tambahan pengangguran persekutuan $ 300 / minggu dan $ 284 bilion pinjaman Program Perlindungan Paycheck. Program ini juga merangkumi $ 600 dalam pembayaran langsung dan $ 8 bilion untuk pengedaran vaksin Covid-19.

Sebanyak $ 1,4 trilion lagi akan membiayai pemerintah sehingga September, sementara Ketua FED Jerome Powell telah mengumumkan bahawa bank pusat tidak mempunyai rancangan untuk mengurangkan pembelian aset dalam waktu dekat. Terdapat kekhawatiran bahawa kenaikan inflasi yang lebih tajam dari yang diharapkan dapat menyebabkan pengurangan program pembelian bon Fed. Tetapi Powell telah mengesahkan bahawa pelonggaran kuantitatif akan berlanjutan sebagaimana adanya, jadi tidak akan ada kekurangan tunai dalam jangka masa yang akan datang, dan kebanyakan pasaran akan mendapat keuntungan dari ini. Pasaran saham dan mata wang risiko pasti akan memanfaatkannya, begitu juga dengan komoditi. Namun, emas dan perak telah menurun sejak bulan Ogos, walaupun jumlah tunai yang berlebihan mengalir ke pasar.

Analisis Teknikal – Bolehkah Kami Mengharapkan Pembetulan Bearish dalam Perak – XAG / USD? 

Julat perdagangan telah bergerak di atas yang sebelumnya

Melihat carta bulanan di atas, kita dapat melihat bahawa, sejauh sejarah menunjukkan, terdapat sedikit kenaikan berat sebelah dalam XAG / USD, dengan rata-rata bergerak memberikan sokongan semasa penurunan lebih rendah. Untuk sebahagian besar tahun 2000-an, SMA 20 (kelabu) memberikan sokongan, dan laju trennya cukup kuat. Harganya menemui rintangan di bawah $ 15, yang merupakan zon sokongan dan rintangan yang penting untuk masa yang lama, tetapi kawasan rintangan itu telah rosak dan satu lagi zon rintangan terbentuk dari $ 21 hingga $ 22. Pada tahun 2008 kami melihat pembalikan penurunan dan penembusan turun ke $ 8.50. Tetapi SMA 100 (hijau) berubah menjadi sokongan kali ini dan membalikkan harga kembali setelah krisis kewangan global. Krisis zon euro menjadikan sentimen risiko menjadi negatif secara besar-besaran pada tahun-tahun berikutnya, dan pada tahun 2011 perak hampir mendekati $ 50, setelah lonjakan yang kuat. Tetapi, tahap pusingan yang besar itu terlalu besar sebagai penghalang psikologi bagi pembeli, yang menyerah, dan harganya turun setelah sentimen mula meningkat di pasaran kewangan.

Tetapi penurunan itu bukan garis lurus, dengan rata-rata bergerak memberikan sokongan dalam perjalanan ke bawah dan menghentikan penurunan sekurang-kurangnya selama beberapa bulan. SMA 20 (kelabu) dan SMA 50 (kuning) pada mulanya bertindak sebagai petunjuk sokongan, kemudian SMA 100 (hijau) dan terbaru SMA 200 (ungu) memberikan sokongan untuk perak sehingga 2019. Tahun lalu, perak melonjak lebih tinggi semasa babak pertama, seperti yang disebutkan, menembusi rintangan kedua sekitar $ 21-22, yang nampaknya telah berubah menjadi sokongan sekarang, sama dengan tahap rintangan pertama sekitar $ 15.      

SMA 20 berjaya mengikuti harga pada carta mingguan

Pada carta mingguan, kita melihat bahawa XAG / USD diperdagangkan dalam julat dari 2014 hingga Julai 2020, walaupun rehat sebentar di pertengahan Mac tahun lalu, ketika semuanya hancur akibat pelarian coronavirus di Eropah, sebelum pembalikan kenaikan harga yang besar . Jadi, itu tidak dikira sebagai rehat yang tepat. Harganya melonjak lebih tinggi, hampir mencecah $ 30, yang merupakan satu lagi halangan psikologi pusingan besar, tetapi ia kembali menurun pada bulan Ogos, walaupun zon rintangan sebelumnya di atas $ 21 berubah menjadi sokongan dan telah bertahan sejak itu. SMA 20 mengejar harga menjelang akhir tahun lalu, mendorong harga lebih tinggi, tetapi pembeli perak tidak dapat membuat kenaikan baru, dan harganya kembali turun. Kegagalan untuk mencapai sekurang-kurangnya paras tertinggi sebelumnya di bawah $ 30 adalah tanda bahawa pembeli tidak yakin untuk mengekalkan kedudukan mereka dekat dengan zon rintangan dan tidak mendorong trend untuk menaik pada carta mingguan. Oleh itu, kini penjual bertanggungjawab lagi.    

100 SMA bertindak sebagai sokongan sekali lagi di bahagian bawah

Pada carta harian, kami melihat bahawa harga melambung dalam jarak sekitar satu tahun, selain dari penyelaman pada bulan Mac tahun lalu, dan mereka mengabaikan purata bergerak, kerana mereka tidak berfungsi dengan baik ketika aset berubah ke samping untuk lama. Tetapi harganya melonjak pada bulan Julai dan awal bulan Ogos, mencetak harga tinggi $ 29.90 menurut broker saya. Namun lonjakan itu berakhir pada waktu itu, dan ia turun lebih rendah, mencari sokongan pada rata-rata bergerak. Retret berhenti di zon rintangan sebelumnya di bawah $ 22 dan kemudian melambung tinggi. Walaupun, seperti yang disebutkan di atas, perak berbalik di bawah $ 28, yang hampir $ 2 lebih rendah daripada paras tertinggi sebelumnya, menunjukkan bahawa pembeli tidak bersedia untuk meneruskan trend kenaikan harga dalam waktu dekat. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector