Ramalan Harga Paladium untuk 2021: Beli Dips pada Trend Bullish?

Palladium – Ringkasan Ramalan

Ramalan Paladium: H1 2021

Harga: $ 2,550 – $ 2,600

Pemacu harga: Lantunan teknikal, Kemudahan Rangsangan Covid-19, CB / Kerajaan

Ramalan Paladium: 1 Tahun

Harga: $ 2,700 – $ 2,800

Pemacu harga: Bank pusat kurang dovish, Post COVID-19, Permintaan kenderaan lebih tinggi

Ramalan Paladium: 3 Tahun

Harga: $ 3,000 – $ 3,200

Pemacu harga: Pemulihan Ekonomi, Sentimen risiko positif, Post coronavirus, Dasar kewangan yang lebih ketat

 

Dalam ramalan Palladium kami sebelumnya untuk Q4 tahun 2020, kami meramalkan momentum kenaikan yang lebih tinggi, kerana ekonomi global kembali pulih setelah kemelesetan pada Q2. Palladium mengalami kerugian besar dalam kemalangan musim bunga 2020, jatuh dari bawah $ 2,900 hingga $ 2,600, yang bermaksud kehilangan 1/3 dari nilainya hanya dalam beberapa minggu. Tetapi, ia berubah lebih tinggi tidak lama kemudian, dan tidak seperti emas, yang berubah menjadi bearish sejak itu, paladium menjadi bullish, membuat kenaikan yang lebih tinggi, kerana permintaan yang semakin meningkat terus menarik pembeli pada setiap penurunan, seperti pembalikan kenaikkan harga yang kita saksikan pada awal Februari , setelah penarikan balik pada Januari 2021.

Dengan penjualan kenderaan meningkat dan standard pelepasan kereta yang lebih ketat di seluruh dunia, permintaan untuk paladium semakin meningkat. Oleh kerana paladium lebih disukai untuk mesin bensin, peraturan yang semakin meningkat membantu paladium. Bahagian pasaran juga meningkat sejak skandal pelepasan diesel Volkswagen pada tahun 2015, yang mengejutkan industri ini. Sebaliknya, bahagian bekalan tidak terlalu fleksibel untuk paladium. Ramalan adalah bahawa sehingga tahun 2024 tidak akan ada peningkatan besar dalam penawaran, walaupun kenaikan harga dan penjualan kereta meningkat. Penganalisis Standard Chartered, Suki Cooper, berkomentar bahawa “Kepentingan pelabur yang meningkat menjadikan pasaran rentan terhadap pengambilan untung, tetapi penurunan cenderung dilihat sebagai peluang membeli,” yang mengesahkan bias kita dan telah terbukti benar sejauh ini.  

Semasa paladium Harga: $

Perubahan Terkini dalam Harga Paladium

Tempoh Tukar ($) Ubah %
6 bulan +288 +13.6%
1 tahun -36 -8.3%
3 tahun +1,246 +118.5%
5 tahun +1,868 +352.3%
Sejak tahun 2010 +1,984 +662.2%

 

Paladium dihasilkan sebagai produk bersama atau hasil sampingan perlombongan platinum dan sebagai produk sampingan peleburan nikel. Pembekalan berasal dari segelintir negara saja, yang membuat ramalan harga paladium rentan terhadap gangguan bekalan atau kekurangan. Pengeluaran dikuasai oleh Rusia dan Afrika Selatan, yang masing-masing menyumbang kurang dari 40%, diikuti oleh Kanada pada 10%, AS pada 5-6% dan Zimbabwe pada 4% dari keseluruhan pengeluaran paladium global.

Palladium adalah salah satu daripada empat logam dalam kumpulan logam berharga. Ia dianggap sebagai kedua komoditi – yang menjadikannya aset berisiko, oleh itu momentum kenaikan semasa pemulihan ekonomi global pada musim panas tahun lalu – dan tempat yang selamat. Ia adalah komoditi yang jarang berlaku; 30 kali lebih jarang daripada emas dan lebih berharga daripada semua logam berharga yang lain, yang menjadikannya tempat perlindungan yang selamat pada masa-masa ketidakpastian, dan sememangnya telah bertindak seperti itu sejak kebelakangan ini. Ini telah mendapat manfaat dari kedua status ini selama setahun terakhir, di pasar yang sangat tidak menentu yang berperilaku luar biasa, sehingga diharapkan dapat terus naik pada tahun 2021.  

Carta Hidup Paladium


 

Ramalan Harga Paladium untuk 5 Tahun akan datang

Harga paladium terdedah kepada beberapa faktor. Permintaan, untuk pengeluaran kereta petrol di AS dan China, dan pada tahap yang lebih rendah, Eropah, adalah faktor utama, kerana merupakan sumber penggunaan utama. Ekonomi global mempengaruhi pengeluaran kenderaan, oleh itu permintaannya, sementara penawaran paladium cukup tidak elastik, kerana bergantung pada pengeluaran di lombong Rusia dan Afrika Selatan, yang hanya dapat memberikan kesan negatif yang menyebabkan gangguan besar dalam penawaran. Walaupun beberapa kemudahan pengeluaran paladium baru mungkin muncul di masa depan, di Australia dan mungkin di Kanada. Oleh kerana kepekaan harga yang melampau, kitar semula penukar pemangkin juga memberi kesan pada harga. 

Palladium bertindak sebagai Logam Berharga dan Logam Komoditi  

Seperti disebutkan di atas, paladium adalah logam mulia seperti emas, perak dan platinum, yang bertindak sebagai tempat selamat di masa yang tidak menentu, dan logam komoditi, yang digunakan dalam industri. Kita tahu bahawa pengeluaran perindustrian meningkat ketika ekonomi global dalam masa pengembangan dan permintaan untuk komoditi meningkat. Ini bermakna paladium memberi manfaat dua arah – ketika ekonomi sedang berkembang dan permintaan untuk kenderaan meningkat, yang meningkatkan permintaan untuk komoditi seperti paladium, dan ketika sentimen itu negatif dan tempat perlindungan yang selamat diminta. Tetapi, saya tidak akan menyebut paladium sebagai tempat perlindungan yang sebenarnya, kerana hanya sekitar 1% digunakan dalam perhiasan, terutama di kelas Cina rendah, yang membelinya sebagai pengganti emas atau perak, tetapi ia bertindak sebagai sebahagian besar masa. 

Semasa pecahnya coronavirus di China pada Januari dan Februari 2020, sentimen berubah menjadi negatif dan paladium melonjak sekitar $ 950, untuk mencatat paras tertinggi $ 2,880. Ini adalah alasan utama untuk lonjakan, karena permintaan untuk paladium menurun sebagai akibat dari aktiviti pembuatan kereta yang lebih rendah di China selama bulan-bulan tersebut, ketika sebagian besar negara itu dalam keadaan terkunci. Kemerosotan besar yang terjadi pada bulan Mac adalah akibat USD berubah secara besar-besaran, yang menyebabkan semua aset turun lebih rendah. Tetapi aliran menaik berterusan dari Mei, hingga akhir tahun 2020, ketika ekonomi China dan AS melantun dengan kuat dan harganya tetap menaik hingga Januari 2021, menunjukkan bahawa permintaan paladium pulih pada masa pemulihan ekonomi. Jadi, paladium dijangka meningkat seiring dunia meninggalkan coronavirus menjelang musim bunga / musim panas, yang seharusnya meningkatkan permintaan untuk logam mulia ini.

Ramalan Penawaran dan Permintaan Paladium

Permintaan – Kedua-dua paladium dan platinum terutama digunakan dalam penukar autokatalitik, untuk mengurangkan pelepasan ekzos berbahaya. Palladium digunakan pada mesin yang menggunakan bensin, sementara platinum memiliki penggunaan yang lebih luas pada kendaraan bertenaga diesel, yang jauh lebih umum. Kelemahan lain yang dimiliki paladium, dibandingkan dengan platinum, adalah ketika berkaitan dengan permintaan fisik untuk pasar perhiasan, ada lebih banyak permintaan untuk platinum daripada pada paladium. Kedua-dua logam, serta kebanyakan pasaran lain, mengalami gangguan dalam pengeluaran dan permintaan pada tahun 2020, tetapi 2021 kelihatan jauh lebih menjanjikan, kerana pembuatan terus berkembang dengan pesat di seluruh dunia.

KDNK di zona euro diperkirakan negatif pada Q1 tahun 2021, yang bermaksud kemelesetan setelah suku negatif yang lain pada Q3, tetapi itu sebagian besar harganya, sejak dijangkakan, sementara menurut IMF, PDB dunia diharapkan meningkat sebanyak 5.4%, seperti yang ditunjukkan oleh Christine Lagarde. Ramalan untuk permintaan kenderaan adalah pada tahap tertinggi pada tahun 2021, didorong oleh dua faktor utama – pertumbuhan permintaan dari dua syarikat gergasi kewangan itu, China dan AS.

Permintaan paladium oleh industri

Kami menyaksikan pemulihan ekonomi yang baik di China pada tahun 2020, dan 2021 dijangka menjadi tahun yang kuat. China menyumbang sepertiga dari total pengeluaran kereta global, dan diharapkan dapat melancarkan peraturan pengendalian pelepasan yang lebih ketat, yang diharapkan dapat membantu mendukung permintaan domestik. Sebab lain adalah pemulihan ekonomi AS yang kuat, terutamanya dalam pembuatan, yang merangkumi kereta. Sejak Joe Biden memegang jawatan sebagai Presiden AS, salah satu dasar utama Parti Demokrat adalah tenaga hijau, yang bermaksud memperketat undang-undang untuk pelepasan kereta, jadi setelah mengemukakan agenda hijau yang agresif semasa kempen pemilihan Joe Biden, mereka diharapkan dapat bertindak dengan lebih tegas.

Jumlah wang tunai yang berlebihan yang disuntikkan ke dalam ekonomi global melalui program rangsangan monetari dan fiskal, seharusnya menyokong pertumbuhan ekonomi dan pembuatan di satu pihak, yang juga akan meningkatkan permintaan untuk paladium fizikal. Sebaliknya, wang tunai ini juga akan menapis pasaran kewangan dan meningkatkan permintaan untuk niaga hadapan paladium di pasaran forex, yang juga akan memberi kesan positif terhadap harga.

Bekalan – Penawaran jauh lebih fleksibel daripada permintaan; kenaikan besar sangat sukar tetapi dapat dikurangkan dengan gangguan. Pada bulan April dan Mei 2020, peraturan penguncian yang ketat memaksa banyak syarikat perlombongan Afrika Selatan untuk menghentikan operasi untuk jangka waktu tertentu, yang meningkatkan harga paladium, oleh itu pembalikan kenaikan pada bulan Julai tahun lalu.

Kitar semula menyumbang sebahagian besar paladium fizikal dalam bekalan tahunan. Namun, menurut Metals Focus, “Pemulihan bekalan tambang tahun ini dan harapan peningkatan kitar semula tidak akan mengimbangi pertumbuhan permintaan, yang akan mengakibatkan defisit fizikal yang kesepuluh berturut-turut pada tahun 2021. Ini akan mengurangkan stok di atas tanah, menempatkan tekanan menaik pada harga paladium. “

Menurut syarikat pemurnian logam platinum kumpulan Inggeris (PGM) Johnson Matthey, pada tahun 2019, paladium adalah logam yang paling pelbagai dari segi geografi, dengan sekitar 38% bekalan berasal dari Afrika Selatan, sekitar 41% dari Rusia dan selebihnya 21% dari tempat lain. Ahli strategi kanan ABN AMRO Group FX dan logam mulia Georgette Boele menjangkakan harga paladium yang lebih tinggi pada tahun 2021, walaupun kenaikan itu mungkin “akan sederhana,” katanya. “Masih ada kekurangan bekalan kerana permintaan paladium yang lebih tinggi untuk penukar kereta, untuk memenuhi piawaian pelepasan yang lebih ketat di China dan Eropah di masa depan,” kata Boele dalam catatan penyelidikannya.

Bahagian bekalan Paladium mengikut negara

Penganalisis logam mulia penyelidikan Standard Chartered Bank Suki Cooper mengatakan: “Pasaran paladium akan tetap tidak disuplai, sementara platinum cenderung mengetatkan pada H2-2021, karena risiko penggantian mendapat momentum menjelang akhir tahun ini.” Palladium mengalami kekurangan bekalan, dengan masalah pengeluaran di Rusia dan Afrika Selatan, dan pengeluar PGM teratas tertentu dapat menambah kesempitan bekalan di masa depan.

Di kemudahan Norilsk Nickel di Rusia, ada masalah dengan permafrost, yang mungkin mengakibatkan beberapa output berkurang di masa depan. Sekiranya sesuatu berlaku dengan infrastruktur mereka, dan mereka harus membina semula atau menaikkannya dengan cara tertentu, ia dapat memperlambat pengeluaran. Dengan output di Rusia berpotensi terjejas, dan gangguan yang dilihat di Afrika Selatan pada tahun 2020, Ralph Aldis dari US Global Investors menunjukkan bahawa deposit yang ditemui baru-baru ini dapat meredakan keadaan. Dia menyebut bahawa projek Julimar Chalice Gold Mines di Australia adalah sesuatu yang perlu diberi perhatian.

Ramalan Paladium

Organisasi besar, syarikat yang terlibat dalam pembuatan kenderaan khususnya, dan dana lindung nilai yang melabur dalam syarikat automotif, melakukan analisis dan ramalan mereka sendiri untuk bahan mentah yang digunakan dalam pembuatan kereta. Paladium adalah salah satu bahan ini, dan menarik perhatian syarikat besar. Kami telah menyenaraikan beberapa ramalan mereka untuk Q1 dan keseluruhan tahun 2021.    

Pertubuhan S1 2021 S4 2021 AVG 2021
ABN Amro 2,000 2,161 2,000
Bank ANZ 2,332 2,205 2,110
BOCIL 2,300 2,250 2,325
BofAML 2,750 2,500 2,500
Kumpulan CPM 2,232 2,210 2,171
Kumpulan CRU 2,100 2,157 2,240
Ikon Modal 2,175 2,252 2,100
Kumpulan Citigroup 2,400 2,650
Bank Komersial 2,200 2,200 2,200
E D & F Lelaki 2,150 2,300 2,350
EIU 2,292 1,802 1,193
Modal ETFS 2,500
Pasar raya 2,380 2,400
GoldCore 1,950 2,115 2,221
Intesa Sanpaolo 2,200 2,200 2,150
Investec 2,314
JP Morgan 2,450 2,450 2,163
Jefferies 2,200 2,250
Kumpulan Macquarie 2,500 2,400 2,500
Sumber: Melabur

Nisbah Emas-Paladium dan Korelasi XPD / USD

Nisbah Gold-Palladium (XAU / XPD) mengambil kira nilai setiap logam berhubung dengan yang lain. Nisbah ini melebihi pariti (1) untuk sebahagian besar masa. Ini bermaksud bahawa emas lebih mahal daripada paladium, yang disahkan oleh harga dalam sejarah carta untuk kedua logam tersebut. Hanya ada dua kesempatan di mana paladium lebih mahal daripada emas, satu dari tahun 1998 hingga 2002 dan yang lain sekarang. Nisbahnya berada pada aliran menurun sejak 2009, dan pada 2019 jatuh di bawah paras. Setelah bangkit pada awal wabak coronavirus, yang mengirim emas ke tahap tertinggi dan mendorong nisbah XAU / XPD mendekati 1, tren penurunan kembali lagi ketika paladium meneruskan tren kenaikannya, sementara emas berubah menjadi bearish sejak itu. Terdapat lebih banyak ruang untuk penurunan berbanding dengan rendah pada tahun 2001, dan beberapa tahun lagi sebelum ia kembali naik di atas 1, yang menunjukkan momentum kenaikan lebih lanjut dalam paladium jika emas tidak jatuh terlalu cepat.  

Dari 2014 hingga 2016, indeks USD melonjak, seperti yang ditunjukkan dalam carta DXY di bawah. Selama periode yang sama, XPD / USD mundur lebih rendah, yang bermaksud bahawa kenaikan USD memberi kesan negatif pada harga paladium. Dari 2016 hingga 2018, DXY berubah menjadi menurun, jatuh dari 103 mata menjadi 88 mata, dan XPD / USD meningkat dari $ 480 menjadi $ 1,140. Semasa kejutan pada separuh pertama Mac 2020, DXY melonjak dari 94 mata menjadi 103 mata, sementara paladium jatuh lebih rendah, hanya untuk perkara yang akan dibalikkan dalam beberapa bulan mendatang. Oleh itu, semasa berdagang paladium pada bulan-bulan mendatang, kita mesti mengawasi DXY.

SMA 20 mingguan mendorong DXY ke bawah

Analisis Teknikal Paladium – Purata Pergerakan Masih Meningkat Lebih Tinggi

Seperti disebutkan di atas, paladium telah meningkat sejak tahun 2008, dengan tren kenaikan naik sejak tahun 2016. Setelah kemalangan pada awal tahun 2020, tren kenaikan telah kembali lagi. Ia diperdagangkan sekitar $ 200 hingga $ 300 hingga akhir tahun 1990-an, ketika ia melakukan kenaikan harga yang kuat, sebahagiannya didorong oleh peningkatan penggunaannya dalam industri komputer dotcom, yang melonjak selama periode itu. Ia menembusi tahap pusingan besar pada $ 1,000 untuk pertama kalinya, tetapi kembali ke tahap normal pada awal tahun 2000-an. Semasa krisis 2008, paladium tidak melonjak seperti emas, dan ia diperdagangkan dalam aliran menaik yang perlahan tetapi stabil sehingga 2008, yang bermaksud bahawa ia meningkat nilainya sebagai komoditi, kerana ekonomi global pulih dari tahun 2008- 09 krisis ekonomi. Tetapi tarif perdagangan AS-China membuatnya melonjak lebih tinggi dari tahun 2008, karena menjadi jelas bahawa perang perdagangan sedang berlangsung. Ini bermaksud paladium bertindak sebagai tempat perlindungan yang selamat, berubah menjadi sangat bullish pada waktu yang tidak menentu. Ini disahkan ketika XPD / USD melonjak selama Januari dan Februari 2020, ketika wabak coronavirus melanda China. Ia gemetar pada bulan Mac dan April tetapi kembali menaik pada bulan Julai, yang mengesahkan status tempat perlindungannya yang selamat. SMA 20 (kelabu) telah melakukan pekerjaan yang hebat sebagai sokongan pada carta bulanan, mendorong harga lebih tinggi. Pada bulan Januari kami melihat penurunan, tetapi purata bergerak ini menyokong lagi dan harga melambung naik.

 Ethereum terus mendapat sokongan di SMA 20

Beralih ke carta mingguan, ia juga menunjukkan paladium. Harga telah melonjak di atas semua purata bergerak pada jangka masa ini, dan setelah penurunan yang cepat tahun lalu, ia kembali di atas itu dan tetap di atasnya setelah melambung SMA 100 (hijau) pada bulan Mac 2020. SMA 50 (kuning) telah berubah menjadi penunjuk sokongan utama untuk XPD / USD sejak itu, yang diadakan sekali lagi pada minggu terakhir bulan Januari, kemudian kami melihat peningkatan yang kuat pada minggu pertama bulan Februari. Ini menunjukkan tekanan beli yang kuat turun pada SMA 50, jadi pembeli tetap berkuasa di paladium. 

Penelusuran semula nampaknya berakhir pada carta mingguan

Kadar Hidup Paladium

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector