Ramalan Harga Bitcoin (BTC) Untuk 2021: Adakah Bitcoin Menjadi Tempat Selamat Terhebat Sekarang?

Bitcoin – Ringkasan Ramalan

Ramalan Bitcoin: H1 2021

Harga: $ 70,000 – $ 80,000

Pemacu harga: Sentimen pasaran, Elon Musk / Tesla, COVID-19

Ramalan Bitcoin: 1 Tahun

Harga: $ 100,000 – $ 120,000

Pemacu harga: Status safe haven, Post COVID-19, bank pusat Hawkish

Ramalan Bitcoin: 3 Tahun

Harga: $ 150,000 – $ 200,000

Pemacu harga: Sentimen risiko positif, status Safe safe, perkembangan Bitcoin, ekonomi global

 

Kenaikan cryptocurrency adalah kuat pada sebahagian besar bulan Februari, tetapi ia telah berhenti sekarang, setelah pengunduran besar pada minggu terakhir bulan Februari. Lebih banyak nama besar memasuki pasar ini, ketika Elon Musk berjalan kaki pada pertengahan Februari, setelah membuat ceramah seminggu sebelumnya, mengirim Bitcoin melebihi $ 50,000, mencecah $ 58.300. Elon Musk yang mengemukakan #Bitcoin dalam sebuah mesej di Reddit dan lonjakan pertama setelah penarikan balik Januari berlaku tidak lama kemudian. Bitcoin membuat perubahan pada minggu terakhir Januari, setelah ia turun lebih rendah pada sebahagian besar bulan lalu. Ia turun dari tahap tertinggi, tetapi kembali dari bawah $ 30,000 lagi, di mana ia sepertinya telah membentuk zon sokongan di atas paras $ 29,000. Harganya kemudian melonjak lebih tinggi, naik menjadi $ 38,000, ketika minggu terakhir bulan Januari bermula. Mesej Elon Musk adalah salah satu sebab untuk kenaikan $ 9, 000 dalam dua hari.

Selepas lonjakan pada minggu pertama Januari, minggu-minggu berikutnya menurun untuk Bitcoin, mengundur dari $ 40,000 di atas. Tetapi, momentum kenaikkan tanpa henti dalam kripto menarik Bitcoin kembali tinggi, bersama dengan komen Elon Musk mengenai Reddit. Isnin ini, pada minggu kedua bulan Februari syarikat Tesla Musk membeli sejumlah besar Bitcoin bernilai $ 1.5 bilion dan berharap dapat mula menerima kripto ini sebagai bentuk pembayaran. Ini menurut a Pemfailan SEC mengenai perkara itu, dengan Tesla mengatakan bahawa:

“Lebih-lebih lagi, kami berharap dapat mulai menerima bitcoin sebagai bentuk pembayaran untuk produk kami dalam waktu dekat, tertakluk kepada undang-undang yang berlaku dan pada awalnya secara terhad, yang kami mungkin atau mungkin tidak likuidasi setelah diterima.”

Hari ini Bitcoin bergabung membuat pergerakan kenaikan harga yang kuat, ketika pembeli melonjak di atas paras awal Januari. Saat ini Bitcoin diperdagangkan pada sekitar $ 53,000 setelah menembus $ 50,000 beberapa ketika yang lalu dan momentum kenaikan hanya meningkat pada jangka panjang, walaupun mundur terakhir dari tahap tertinggi, yang menghantar harganya di bawah $ 50,000. Retret itu berlaku selepas itu Komen Musk mencadangkan bahawa Bitcoin bukan Emas fizikal, yang menurunkan harganya lebih dari $ 15,000 untuk beberapa waktu, tetapi harganya melebihi $ 50,000. diperdagangkan pada $ 550,00 sekarang dan menuju ke tahap tertinggi kerana cryptos melambung selepas pengunduran pada bulan Februari.

Tahun lalu membawa perubahan besar dalam pasaran cryptocurrency. Cryptocurrency berubah dari aset berisiko menjadi tempat selamat dalam beberapa bulan, melonjak tidak seperti sebelumnya, dengan Bitcoin memimpin pek setakat ini. Cryptocurrency ini diperdagangkan pada sekitar $ 42,000 pada minggu pertama Januari 2021 menurut kebanyakan broker Bitcoin. Dalam ramalan harga Bitcoin jangka panjang kami sebelumnya pada bulan September tahun lalu, kami meramalkan bahawa harga akan meningkat, seperti yang ditunjukkan oleh petunjuk; sekarang Bitcoin telah mengalahkan ramalan kami. Dengan semua yang berlaku tahun lalu, termasuk ketidakpastian mengenai masa depan ekonomi dan politik global, semua mata wang meningkat dengan pesat, dan cryptocurrency mula menarik banyak perhatian, demi keselamatan.

Pasaran cryptocurrency melonjak lebih tinggi, terutamanya dalam tiga bulan terakhir tahun 2020 dan setakat ini, momentum ini berterusan pada tahun 2021, yang menunjukkan momentum kenaikan lebih lanjut. Walau bagaimanapun, sementara Bitcoin benar-benar melonjak, beberapa syiling digital lain telah mencapai tahap tertinggi yang dapat menandingi prestasi Bitcoin, dan bahkan ada kripto tertentu yang benar-benar kehilangan lonjakan. Oleh itu, Bitcoin terus menjadi peneraju pasaran kripto, dan ia menarik wang besar dari pelabur utama, yang telah menjadikannya instrumen pelaburan yang terhormat.  

 

Semasa BTC / USD Harga: $


Perubahan Terkini dalam Harga Bitcoin

Tempoh Tukar ($) Ubah %
3 bulan +34,530 +178%
6 bulan +41,430 +341%
1 tahun +44,075 +487%
3 tahun +42,700 +465%
5 tahun +52,665 +9,244%

Oleh itu, ramalan harga Bitcoin dan analisis teknikal, yang akan kita perhatikan dengan lebih mendalam dalam ramalan ini, menunjukkan momentum kenaikkan harga untuk crypto utama, sementara perkembangan Bitcoin baru-baru ini juga positif dalam jangka masa panjang. Sentimen dalam pasaran mata wang digital sangat positif dalam beberapa bulan kebelakangan ini, dan ini hanya menjadi lebih baik untuk altcoin, dan ini juga melonjak hingga tahun 2021, jadi semuanya menunjukkan Bitcoin pada awal tahun ini, walaupun keadaannya mungkin berubah, seperti yang berlaku selepas “emas tergesa-gesa” yang pertama, ketika ia jatuh pada tahun 2018, tetapi kami akan terus mengemas kini anda dengan ramalan forex dan cryptocurrency secara langsung.

Bitcoin, yang dianggap sebagai cryptocurrency paling penting, benar-benar memenuhi reputasinya sebagai peneraju dalam pasaran crypto, yang diperolehnya sejak konsepsi oleh pengasas Satoshi Nakamoto. Selepas lonjakan yang kita lihat di pasaran crypto pada akhir tahun 2017, ketika Bitcoin hampir mencecah $ 20,000, harganya turun lagi, dan diperdagangkan dalam julat selama dua tahun, hingga tiga bulan terakhir tahun 2020, ketika “kenaikan emas” untuk cryptocurrency kembali lagi, dan kami melihat Bitcoin melonjak hampir $ 42,000.  

Acara Akan Datang untuk Mempengaruhi Harga Bitcoin

 

  • Februari, 20221 Rancangan Pemerintah India untuk melarang Bitcoin     
  • Tesla akan datang untuk menerima bitcoin sebagai pembayaran
  • 4-5 Jun 20221    Bitcoin Berpindah ke Miami   

 

 

Carta Langsung Bitcoin

 

Ramalan Harga Bitcoin untuk 5 Tahun akan datang

Sentimen Pasaran Crypto

Sentimen di pasaran cryptocurrency terus dihidupkan dan dimatikan pada tahun-tahun sebelumnya, menjadikannya bullish, kemudian menurun lagi, sehingga akhir 2020. Namun, sejak Oktober tahun lalu, sentimen pasaran telah berubah cukup positif untuk pasaran crypto secara keseluruhan, dan ia tidak menunjukkan tanda-tanda berpaling ke belakang. Selepas lonjakan yang kita lihat di pasaran ini pada akhir tahun 2017, diikuti oleh pembalikan pada awal tahun 2018, sentimen di pasaran cryptocurrency kebanyakannya neutral hingga awal tahun 2020. Akibatnya, sebahagian besar cryptocurrency didagangkan kebanyakannya menyamping sehingga awal tahun 2020. Sentimen meningkat di pasaran cryptocurrency pada awal tahun lalu, dan mereka mula meningkat dalam dua bulan pertama, tetapi wabaknya coronavirus di Eropah pada akhir Februari menjadikan sentimen negatif pada mulanya , menghantar altcoin jatuh lebih rendah hingga pertengahan Mac. Tetapi, kami melihat pembalikan secara tiba-tiba ketika itu, dan sentimen di pasaran kripto telah meningkat sejak itu, seperti yang anda lihat di CryptoIndex 100 di bawah.

Indeks CIX 100

Indeks crypto ini dimulakan pada akhir 2018, dan pada mulanya, ia naik dan turun antara 0.20 dan 1 hingga akhir Oktober 2020, ketika pelarian berlaku. Pengumuman oleh Paypal untuk mengadopsi cryptocurrency sebagai alat pembayaran di platformnya membantu sentimen bertambah baik pada bulan Oktober, tetapi penembusan datang pada bulan November, dan pada Januari 2020, indeks CIX 100 mencapai 2.75 mata. Bitcoin telah memanfaatkan sentimen positif di pasaran kripto selama beberapa bulan terakhir, sementara altcoin lain, seperti Ripple atau Litecoin, tidak banyak memberi manfaat. Ethereum menuju ke tahap tertinggi pada $ 1,420.

Telah Bitcoin Menjadi Emas Baru?

Pada akhir tahun 2017, perhatian pasaran kewangan dan masyarakat yang lebih luas beralih kepada pasaran cryptocurrency untuk pertama kalinya, mengakui ia sebagai pasaran yang terpisah dan penting. Tetapi, dengan tahun 2020 berubah secara besar-besaran untuk mata wang kripto dan sentimen menaik berterusan hingga tahun 2021, 2017 tidak lagi kelihatan begitu dramatik. Mungkin kemalangan yang berlaku pada tahun 2018, setelah lonjakan pada akhir 2017, adalah dramatik, tetapi di FXLeaders, kami tidak menjangkakan kemalangan lain di pasaran kripto, terutamanya ketika menggunakan Bitcoin. Mungkin ada penarikan balik yang mendalam, katakanlah dari $ 40,000, di mana ia diperdagangkan pada 10 Januari, hingga $ 20,000, yang sebelumnya merupakan perlawanan utama. Tetapi, kami tidak menjangkakan pembalikan di bawah $ 10,000.

Sebabnya adalah bahawa status pasaran crypto nampaknya telah berubah. Mata wang digital dianggap sebagai pasar dengan risiko tinggi, di mana peniaga akan melabur semasa sentimen risiko positif, mengingat turun naik yang tinggi dan spread yang besar. Kini, peniaga beralih kepada mata wang kripto ketika ketidakpastian tinggi, yang menjadikan mereka tempat selamat – dan lebih-lebih lagi daripada yang tradisional, seperti JPY atau Emas, terutama sejak Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe menyerahkan peletakan jawatan itu pada bulan Ogos 2020. Ketidaktentuan benar-benar tinggi pada tahun 2020, disebabkan oleh coronavirus, kemerosotan ekonomi, politik AS dan lain-lain. Semuanya menjadi terlalu berisiko untuk dibeli, kecuali pasaran saham mungkin, yang mendapat manfaat daripada semua program rangsangan oleh kerajaan dan bank pusat di sekitar dunia.

Pasaran cryptocurrency mempunyai tahun kenaikan yang besar, benar-benar berdasarkan prestasi sendiri. Dengan risiko menjadi terlalu tinggi untuk mata wang biasa, peniaga dan pelabur beralih ke pasaran crypto, sehingga memberikannya status safe-haven. Trend kenaikkan harga emas dan perak berakhir pada bulan Ogos 2020, sementara cryptocurrency, dan Bitcoin khususnya, meningkat secara positif. Ini telah menarik minat pelabur utama     

Bitcoin, Pemimpin Pasaran dalam Cryptocurrencies 

Seperti yang telah kami jelaskan di atas, pasaran mata wang digital menjadi sangat bullish dalam beberapa bulan terakhir tahun 2020, dan setakat ini, trend ini berterusan dalam beberapa minggu pertama tahun 2021. Pasaran crypto akhirnya mencapai tanda $ 1 trilion, yang nampaknya jauh pada awal tahun 2020. Bahkan beberapa bulan yang lalu, pada bulan Oktober 2020, jumlah cap pasaran untuk keseluruhan pasaran kripto hanya sekitar $ 330 bilion, yang merupakan sepertiga dari nilai tiga bulan kemudian. Permodalan pasaran Bitcoin pada 10 Januari 2021 adalah $ 726 bilion, yang menyumbang bahagian terbesar di seluruh pasaran, sekitar 70%.   

Bitcoin telah menjadi peneraju pasaran kripto sejak awal, kerana merupakan mata wang digital pertama yang disiarkan secara langsung. Terdapat banyak naik turun, dengan duit syiling baru keluar dari garpu keras Bitcoin, dan skandal dll, tetapi Bitcoin telah mengekalkan statusnya sebagai peneraju dalam pasaran baru ini, dan sebenarnya, ia telah mengukuhkan statusnya dengan lonjakan terbaru, meningkatkan perbezaan nilai dan had pasaran berbanding dengan cryptocurrency lain. Ia memang Bitcoin, yang memulakan lonjakan pada tahun 2017, dan sekali lagi pada tahun 2020. Sebagai peneraju pasaran crypto, Bitcoin juga menarik pelaburan terbesar.

Bitcoin telah mengatasi semua pasaran lain

Selain menjadi sasaran pelaburan bagi peniaga yang suka melabur dalam aset berisiko, pada Q4 tahun 2020, Bitcoin menarik dana besar dari syarikat pelaburan besar dan pelabur institusi swasta dan awam, menjadikan dasarnya lebih kukuh. Sebenarnya, kenaikan beberapa bulan kebelakangan ini didorong terutamanya oleh pelabur institusi besar, seperti MassMutual yang membeli $ 100 juta Bitcoin pada Disember 2020, Skybridge Capital yang melabur $ 182 juta, juga pada bulan Disember, dan Guggenheim, yang mengajukan pelaburan sehingga $ 500 bilion atau sehingga 10% daripada dana makro $ 5 bilionnya dalam Bitcoin. Ini menunjukkan bahawa kita tidak akan mengalami kemalangan seperti yang kita lihat pada awal tahun 2018, kerana ini adalah wang yang besar, yang dilaburkan untuk jangka masa panjang.

Kemungkinan Kelemahan Bitcoin Lonjakan

Walaupun prestasi mata wang kripto sangat baik pada tahun 2020, terdapat beberapa faktor yang mungkin menyekat atau memperlambat kenaikan Bitcoin. Selain status safe-haven yang telah diperoleh Bitcoin dalam satu tahun kebelakangan, salah satu sebab utama lonjakan ini adalah kenyataan bahawa mata wang fiat telah mengalir secara meluas. Kerajaan dan bank pusat telah membuang wang melalui program rangsangan monetari dan fiskal dan sebahagian daripada wang tunai ini telah mengalir ke pasar crypto. Tetapi, sementara bank dan pemerintah tidak akan mematikan penggunaannya pada tahun 2021, mereka tidak akan meningkatkan lagi pakej, dari yang telah diumumkan setakat ini. Tetapi mereka mungkin mengisyaratkan untuk memulakan program ini pada tahun 2022, yang akan memberi kesan negatif terhadap permintaan cryptocurrency.

Kesukaran perlombongan meningkat seiring dengan kenaikan harga

Faktor lain yang mungkin mempengaruhi momentum kenaikan Bitcoin pada bulan-bulan mendatang adalah kesukaran terlibat dalam perlombongan. Oleh kerana Bitcoin menjadi lebih mahal, pendapatan perlombongan meningkat, meningkat tiga kali ganda sejak bulan Ogos. Tetapi, ini telah menarik lebih banyak pelombong ke permainan ini, terutamanya syarikat institusi berskala besar, seperti syarikat perlombongan seperti Riot Blockchain (RIOT) dan Marathon Patent Group (MARA), yang membuat pra-pesanan serupa untuk masing-masing 31,000 dan 90,000 mesin pada tahun 2020 Pengilang mesin perlombongan tidak dapat memenuhi permintaan, yang telah menyebabkan peningkatan kesukaran dalam perlombongan. Carta di atas menunjukkan bahawa ketika Bitcoin mencapai $ 40,000, kesukaran meningkat menjadi di atas 20 trilion, dan ia akan terus meningkat, yang akan menjadi beban bagi Bitcoin, dari segi mengikuti peningkatan dalam jangka masa panjang. Walaupun begitu, ramalan harga Bitcoin untuk suku yang akan datang tetap meningkat. 

Analisis Teknikal

Tahap $ 40,000 telah dipecahkan sekarang

Melihat carta Bitcoin bulanan, kami melihat bahawa harga diperdagangkan dalam julat yang sangat ketat selama beberapa tahun, hingga awal tahun 2017, selain daripada lonjakan pada akhir tahun 2013, yang menyejuk dengan cepat. Itu menunjukkan bahawa perhatian pada mata wang digital rendah sehingga melonjak pada tahun 2017. Rata-rata bergerak memberikan sokongan, tetapi mereka kehilangan sentuhan dengan harga pada tahun 2017, walaupun setelah pembalikan pada tahun 2018, SMA 50 mengambil pekerjaan itu lagi dan menghentikan merosot. Bahagian bawah digunakan untuk Bitcoin melebihi $ 3.000, dan kami melihat lonjakan hingga $ 13.847 pada tahun 2019. Namun, pantulan tidak bertahan, dan untuk tahun berikutnya, trend berubah menjadi lemah sekali lagi, ketika Bitcoin menuju $ 3.000 , selepas kemalangan coronavirus awal. Tetapi, rata-rata bergerak tetap ada, walaupun ditindik, dan lonjakan besar bermula, walaupun lonjakan itu rasmi setelah penembusan tertinggi 2017, hanya di bawah $ 20,000.

SMA 10 akhirnya berjaya mengikuti harga pada carta harian

Kadar Hidup Bitcoin 

Pada carta mingguan di bahagian atas artikel ini, SMA 200 (ungu) adalah sokongan utama untuk Bitcoin, walaupun rata-rata bergerak dan tahap sokongan dan rintangan sebelumnya telah kehilangan kepentingan sekarang, kerana pembeli tidak menunggu mereka mengejar ketinggalan, lebih suka untuk berdagang berdasarkan sentimen tulen. Pada carta harian, SMA 20 kekal sebagai sokongan pada November 2020, setelah lonjakan pertama pada bulan Oktober, dan sejak penembusan tahap $ 20,000 pada bulan Disember, Bitcoin tidak menoleh ke belakang, dan SMA 20 belum dapat untuk mengejar. Oleh itu, carta tetap meningkat pada bulan Januari, dan ramalan harga Bitcoin tidak menunjukkan pembalikan penurunan seperti yang kita lihat pada tahun 2018. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector