Kisah Teratas yang Membentuk Industri Crypto Pada 2019

Ketika 2019 berakhir setelah perjalanan yang memberangsangkan sepanjang tahun, kami mengumpulkan beberapa kisah teratas yang menarik perhatian masyarakat crypto. Berikut adalah tiga pilihan utama cerita yang membentuk dunia cryptocurrency.

1. Pengumuman Libra

Pada puncak momentum bull 2019 pada bulan Jun, yang menyaksikan Bitcoin melonjak menjadi $ 13.800 USD, Facebook mengumumkan bakal melancarkan Persatuan Libra, dompet Calibra dan duit syilingnya yang stabil, Libra, aset digital yang disokong oleh sejumlah mata wang fiat global teratas dan komoditi. Persatuan ini bermula dengan 28 ahli termasuk syarikat terkemuka seperti Uber, PayPal, MasterCard, Visa, Coinbase dan eBay dalam usaha untuk menyediakan bank digital kepada 2.1 bilion orang yang tidak memiliki bank di seluruh dunia.

Namun, ini bukanlah perjalanan yang baik untuk pengembangan token tersebut ketika Kongres AS memanggil Mark Zuckerberg, CEO Facebook, untuk menjelaskan tanda tersebut – hasil pendengaran kongres menandakan sikap negatif oleh penggubal undang-undang. Moreso, negara-negara lain seperti Perancis dan Jerman tampil mengecam koin itu sebagai pelanggaran dasar monetari yang ditetapkan oleh bank pusat.

Peningkatan pemeriksaan dan pelanggaran perlindungan data oleh Facebook menyebabkan halangan dalam menandatangani Piagam Persatuan ketika rakan kongsi memilih untuk meninggalkan Libra. Beberapa minggu sebelum syarikat berjanji kepada Libra Association pada bulan Oktober, penyedia penyelesaian pembayaran iaitu PayPal, MasterCard dan Visa memilih untuk meninggalkan organisasi, tidak lama kemudian diikuti oleh Stripe dan eBay, semuanya meninggalkan masalah dalam peraturan.

Walaupun pengumuman Libra menarik perhatian orang ramai hingga tahun 2019 mendekati noobs ke ruang angkasa, masa depannya pada tahun 2020 kelihatan suram mengingat masalah peraturan. Adakah Libra akan dilancarkan pada tahun 2020?

2. Presiden China Xi merangkul blockchain

Dalam apa yang sekarang dikenali sebagai “pompa Xi”, Presiden China, Jinping Xi, meminta negaranya untuk menerapkan teknologi blockchain, langkah yang menyebabkan pam Bitcoin (BTC) dari wilayah $ 7,000 dan melewati $ 10 K dalam sehari. Komen oleh lelaki paling berkuasa di dunia ini mungkin disalahtafsirkan sebagai laporan berturut-turut dari Parti Komunis China (PKC) mengutuk pelaburan dalam mata wang maya.

Walau bagaimanapun, dengan Bank Rakyat China (PBoC) bersedia melancarkan mata wang digital mereka sendiri, para pelabur melihat secara dekat rawatan cryptocurrency China pada tahun 2020. Selain itu, laporan IDC yang dikeluarkan pada bulan November menunjukkan pelaburan blockchain di negara ini akan meningkat menjadi lebih dari $ 2 bilion USD menjelang 2023 – begitu banyak janji.

3. Kewangan yang terdesentralisasi mencapai tahap tertinggi sepanjang masa

2019 adalah tahun Kewangan Terdesentralisasi, yang terkenal sebagai DeFi. Industri ini berkembang menjadi sebilangan kecil yang dipercayai oleh penganalisis crypto. DeFiPulse, laman agregator, menunjukkan jumlah nilai USD yang terkunci dalam platform DeFi melepasi paras tertinggi sepanjang masa $ 682 juta USD pada 28 November 2019. Ini menunjukkan kenaikan 150% dalam 12 bulan terakhir dan industri tidak menunjukkan tanda-tanda melambatkan pada tahun 2020.

DefiGambar dari DeFipulse

4. Roket Binance Coin (BNB) ke tahap tertinggi sepanjang masa


Terlepas dari Chainlink (LINK) dan Tezos (XTZ), BNB mengalami pertumbuhan terbesar di seluruh dunia altcoin dengan memperoleh 110% hingga 2019. Token pertukaran mencapai tahap tertinggi sepanjang masa pada bulan Jun, mencapai $ 39.80 USD ketika pasaran berubah menaik.

Masa depan kelihatan cerah untuk token dengan pelancaran pertukaran Binance tempatan seperti Binance Jersey dan Binance US berpotensi memberi isyarat untuk lebih banyak penggunaan BNB.

5. Peretasan pertukaran kripto mencecah $ 500 juta

Sepanjang tahun 2019, hampir $ 500 juta USD pelaburan yang diperoleh dengan susah payah telah dicuri dalam peretasan atau penipuan yang terus menjadi trend menyedihkan dalam industri ini. Dua pertukaran crypto teratas iaitu Binance dan Upbit telah menghadapi gabungan nilai $ 100 juta yang dicuri dalam cryptocurrency.

Mesejnya? Jangan simpan pegangan besar di bursa. Bukan kunci anda! Bukan duit syiling anda!

6. Pengurangan Bitcoin pada 2020

Ketika kita menuju ke Tahun Baru, bahagian Bitcoin [BTC] akan menjadi detik penting tahun ini sebelum acara itu berlaku. Baiklah, pada tahun 2019 semua pedagang dan penggiat boleh membincangkan sama ada harga dibahagi atau tidak dan perbualan dijangka akan berlangsung hingga 2020.

Yang Berhormat menyebut; Garpu keras Ethereum Constantinople dan Istanbul, pertumbuhan eksponen Bakkt setelah permulaan pelaburan institusi yang perlahan, perselisihan Twitter di seluruh komuniti, Jack Dorsey mengenai peningkatan pembangunan BTC dan BTC menunjukkan tanda-tanda mengenai ATH baru. 

2019 yang baik dalam industri crypto, raikan!

Semasa kita meraikan dalam beberapa jam terakhir tahun ini … dan dekad, pasaran dan industri cryptocurrency akan merasa agak puas dengan perkembangan umum dan pelaburan yang dibuat. Bitcoin (BTC) telah meningkat lebih dari 90% pada tahun lalu, Ethereum telah berjaya menyelesaikan dua garpu, Litecoin menghargai lebih dari 100% untuk menjangkakan pengurangannya, pemerintah seperti China, Rusia, India mengumumkan rancangan untuk melancarkan mata wang digital nasional, yang pengumuman Libra dll.

Pada tahun-tahun seperti itu, terutamanya setelah musim sejuk crypto selama setahun pada tahun 2018, kita harus melihat ke belakang dan menyangka akan lebih buruk (kecuali pelabur HEX). Raikan keluarga Coingape! Semoga anda yang terbaik dekad ini!

Senarai ini tidak lengkap, memandangkan pertumbuhan yang dialami di seluruh industri dalam 12 bulan terakhir. Sebarang penambahan akan dihargai.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map