Apa itu Perdagangan Sosial?

Apa itu Perdagangan Sosial?

Seperti banyak kata kunci internet, istilah “perdagangan sosial“Sering dilemparkan (dan agak longgar). Walaupun ada di luar sana yang cepat menjuluki “perdagangan sosial” yang menjadi semua dan akhir perdagangan dalam talian, masih banyak pedagang yang bertanya-tanya “apa itu perdagangan sosial?”

Asas Perdagangan Sosial

Mari kita bahas asas: intinya, perdagangan sosial adalah mengenai berkongsi maklumat. Walaupun setiap pedagang dalam rangkaian perdagangan sosial menyimpan akaun perdagangan persendirian mereka, untuk berpartisipasi dalam persekitaran perdagangan sosial, mereka setuju untuk berkongsi perincian tertentu mengenai aktiviti perdagangan mereka.

Apa itu perdagangan sosial?

Perincian ini mungkin merangkumi instrumen yang mereka jual (mata wang, komoditi, indeks, saham, dll.), Kadar masuk dan keluar di mana mereka membeli / menjual instrumen tersebut, peratusan keuntungan / kerugian dll. Jangan risau, sejauh kita tahu tidak ada laman web sosial yang menyatakan jumlah pelaburan wang sebenar dalam setiap perdagangan. Sekiranya anda mengalami masalah, disarankan untuk menjauhkan diri kerana anda tidak mahu menghadapi risiko menjadi sasaran.

Apa kebaikan perdagangan sosial?

Jawapannya mudah: dengan melihat apa yang diperdagangkan oleh orang lain dan jenis hasil yang mereka peroleh dari strategi perdagangan mereka, anda berada dalam kedudukan utama untuk mempelajari teknik baru, mengukur sentimen pasaran, dan terkena idea perdagangan dari seluruh dunia. Anda tidak lagi terbatas pada carta dan angka teori, atau berita pasaran; sebaliknya, anda mempunyai akses langsung ke apa yang dilakukan oleh ribuan pedagang dalam masa nyata, dan anda boleh menggunakan maklumat tersebut semasa membuat keputusan perdagangan.

Apa kebaikan perdagangan sosial?

Kelemahannya, tentu saja, tidak kira berapa kali kebijaksanaan orang ramai menang, akan ada juga saat ia gagal. Lebih baik tidak mengikuti kawanan secara membuta tuli, tetapi mempertimbangkan data dari suapan sosial anda bersama dengan sumber maklumat pasaran tradisional.

Sebilangan besar platform perdagangan sosial mengalirkan maklumat langsung yang dihasilkan oleh rangkaian mereka melalui “suapan langsung” – seperti suapan yang biasa anda lihat di Facebook. Walau bagaimanapun, ada juga yang meminjam elemen tambahan untuk membawa anda maklumat yang lebih pekat dan bahkan analisis data. Sebagai contoh, eToro, salah satu platform perdagangan sosial yang lebih popular, mengumpulkan data perdagangan langsung untuk membuat “halaman profil” untuk setiap pedagang, yang terdiri, antara lain, dari statistik perdagangan yang memberikan gambaran yang lebih jelas mengenai seberapa berjaya strategi setiap pedagang.

Salin perdagangan: membawa perdagangan sosial ke tahap seterusnya

Menggabungkan perdagangan dalam talian dengan aspek rangkaian sosial adalah baik tetapi apabila ditanya mengenai apa itu perdagangan sosial, kebanyakan orang akan menjawab: perdagangan salinan. Anda lihat, sementara maklumat streaming langsung adalah tambahan yang baik untuk rutin mana-mana pedagang, perdagangan salinan benar-benar cara mengubah permainan untuk melabur di pasaran. Ini adalah cara untuk memanfaatkan praktikal pengetahuan pedagang lain dan menggunakannya untuk memajukan permainan perdagangan anda sendiri.

Seperti yang anda duga dari namanya sahaja, perdagangan salin menyalin perdagangan peniaga lain secara automatik – atau separa automatik, bergantung pada individu platform perdagangan sosial.

Salin Perdagangan - membawa perdagangan sosial ke tahap seterusnya


Pada tahap yang paling asas, ini melibatkan memilih peniaga untuk disalin dan memutuskan berapa banyak wang yang ingin anda laburkan untuk menyalinnya. Perdagangan kemudian disalin secara automatik dengan jumlah pelaburan yang proporsional, berdasarkan peratusan dana yang dilaburkan dalam perdagangan asal. Dalam arti tertentu, perdagangan salinan sama seperti akaun terurus (sebenarnya beberapa badan pengawalseliaan telah mengklasifikasikannya secara rasmi) – walaupun peniaga salinan anda tidak berfungsi secara langsung untuk anda, anda pada dasarnya membiarkan orang lain membuat keputusan perdagangan untuk anda.

Bagaimana perdagangan sosial berbeza dengan strategi perdagangan automatik yang lain?

Sebagai permulaan, perdagangan sosial mengambil keputusan perdagangan dari tangan anda dan meletakkannya di tangan orang lain dan bukannya algoritma – untuk lebih baik atau lebih buruk. Untuk lebih baik kerana orang yang sebenarnya mengumpulkan wang mereka sendiri untuk pelaburan yang sama, jadi mereka mempunyai insentif tambahan untuk melakukannya dengan baik, dan kerana mereka mempunyai fleksibiliti untuk menyesuaikan diri dengan situasi pasar langsung. Lebih teruk kerana, sebagai manusia, mereka terdedah kepada kesalahan manusia dan ledakan emosi..

Perdagangan sosial dan strategi perdagangan automatik lain

Akan tetapi, perbezaan sebenar dan keuntungan sebenar perdagangan sosial adalah jumlah kawalan yang anda miliki terhadap akaun anda. Dengan algoritma atau perdagangan robot, setelah anda menyerahkan dana kepada algoritma, anda tidak lagi dapat memberikan input dalam pengembangan kedudukan anda.

Perkara yang sama tidak berlaku untuk perdagangan salinan. Banyak platform yang membolehkan anda mengambil beberapa langkah untuk mengawal “hubungan salinan” anda, dari membolehkan anda melakukan pemberhentian dan mengambil pesanan untung untuk menguruskan risiko, hingga memberi pilihan untuk mengambil alih perdagangan yang disalin – sehingga memutuskan hubungan antara ia dan perdagangan asal dan meletakkannya sepenuhnya di tangan anda.

Ini adalah kawasan di mana pelbagai platform perdagangan sosial sangat berbeza antara satu sama lain dan perbezaan ini boleh menjadi pemecah urus niaga pilihan broker perdagangan sosial anda.

Kesimpulannya

Jadi, apa itu perdagangan sosial? Ini mengenai berhubung dengan orang lain dan memberi anda alat untuk menggunakan pengetahuan dan pengetahuan orang lain untuk keuntungan anda. Berapa banyak anda mahu bergantung pada orang lain untuk membuat keputusan perdagangan anda terpulang kepada anda. Anda mungkin hanya ingin menggunakan rangkaian perdagangan sosial pilihan anda sebagai petunjuk sentimen pelabur, atau anda mungkin melaburkan sebahagian besar akaun anda dalam menyalin pelbagai pedagang, tidak ada cara yang betul atau salah untuk melakukannya!

Yang penting adalah memahami faedah perdagangan sosial dan risiko yang terlibat sehingga anda dapat memanfaatkan pengalaman perdagangan sosial anda dengan sebaik mungkin.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector