Gelembung Bitcoin

Oleh kerana Bitcoin telah meningkat dari ketidakjelasan, momentumnya telah memaksa dunia kewangan dan media arus perdana untuk berdiri dan mengambil perhatian. Pada tahun 2017 sahaja, harga Bitcoin (BTC) telah meningkat melebihi 1700%. Kenaikan inilah yang membuat pengkritik menyebut gelembung Bitcoin sebagai yang paling hebat yang pernah mereka lihat. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan besar penyokong cryptocurrency pertama di dunia, menunjukkan bahawa ketinggian yang tinggi seperti itu jauh dari apa yang sebenarnya mewakili potensinya.  

Sukar untuk memanggilnya gelembung Bitcoin adalah sukar. Gelembung sering ditakrifkan sebagai aset yang diperdagangkan melebihi nilai intrinsiknya. Masalah dengan aset seperti Bitcoin atau cryptocurrency pada umumnya, adalah bahawa secara teknikal mereka tidak mempunyai nilai intrinsik.

Penyokong berpendapat bahawa mata wang fiat juga tidak mempunyai nilai intrinsik. Walau bagaimanapun, menurut undang-undang, cukai di Amerika Syarikat perlu dibayar dalam Dolar AS. Ini memberi mata wang AS tahap permintaan yang benar dan oleh itu nilai yang benar. Walaupun Bitcoin sendiri, pada masa ini, hanya mempunyai aplikasi terhad sebagai bentuk pembayaran. Oleh itu pengkritik berpendapat bahawa hanya spekulasi Bitcoin yang mendorong keuntungan besar, yang menjadikannya menjadi wilayah gelembung.

gelembung bitcoin  

Gelembung Bitcoin – Carta Harian 2017

Gelembung Bitcoin adalah Rush Emas Baru

Memandangkan kekurangan nilai sebenarnya, banyak pakar menunjukkan perbandingan yang jelas antara emas, yang merupakan simpanan nilai yang terkenal, dan Bitcoin, yang banyak dilihat sebagai alternatif digital baru.

Pelabur emas asas secara tradisional menggunakan logam mulia sebagai lindung nilai terhadap inflasi untuk melindungi diri mereka dari pergolakan ekonomi. Dan terdapat beberapa persamaan dengan Bitcoin kerana terdapat bekalan yang terhad.

Namun spekulator emas juga, membeli emas kerana mereka yakin harganya akan meningkat lebih tinggi dari masa ke masa. Menariknya istilah carian, ‘Beli Bitcoin’ kini telah mengatasi ‘Beli Emas’ dalam carian Google, menunjukkan minat yang tinggi untuk spekulasi Bitcoin dan kepercayaan bahawa ia akan terus bergerak lebih tinggi.

Ahli ekonomi terkenal Olivier Blanchard dan Mark Watson mencadangkan bahawa jenis gelembung ini berlaku kerana spekulator percaya bahawa harga akan terus bergerak lebih tinggi dari masa ke masa.

Dan di sinilah gelembung Bitcoin, menjadi lebih jelas. Sebagai pelabur runcit, terus memasuki pasaran, banyak yang hanya memanfaatkan momentum pulangan eksponensial. Dan ramai yang berharap bahawa mereka akan dapat menjual dengan harga yang lebih tinggi, pada masa akan datang. Mana mungkin atau tidak, kerana ini adalah spekulasi Bitcoin secara berkesan.

Perbandingan Antara Bubble Bitcoin dan Dot-Com Boom

Sejak kebelakangan ini, salah satu unjuk rasa pasar terbesar yang pernah kita saksikan adalah pada akhir 1990-an dalam bentuk ledakan dot-com. Ia adalah masa di mana internet mengubah cara kita berinteraksi dan cara perniagaan dijalankan. Dan itu tercermin dalam harga saham teknologi.

Komposit NASDAQ, penanda aras bagi stok teknologi di AS menyaksikan peningkatan tiga kali ganda dalam beberapa tahun yang singkat. Namun ketika akhirnya runtuh, ia mengambil masa 15 tahun untuk mendapatkan kembali ketinggiannya yang tinggi. Tetapi apa yang kami lihat adalah sebilangan besar perniagaan baru yang mengubah dunia. Nama-nama seperti Google, Amazon, dan eBay adalah semua permulaan kerana ledakan teknologi dalam perjalanan penuh, tetapi telah membentuk budaya moden dan perniagaan kami.

Untuk meletakkan gelembung Bitcoin dalam konteks, stok teknologi AS mempunyai nilai hampir 1.7 trilion dolar sebelum kejatuhannya. Pada masa ini, cryptocurrency kini bernilai sekitar 170 bilion dolar yang bermaksud masih ada ruang yang lebih besar untuk pasaran cryptocurrency berkembang.


 

gelembung dot com

The Dot-Com Boom: Carta Bulanan Indeks NASDAQ: 1995-2017

Adakah Bitcoin Bubble Sebenarnya adalah Blockchain Bubble?

Perbandingan antara gelembung Bitcoin semasa dan ledakan dot-com jelas. Bitcoin dan cryptocurrency jelas menunjukkan perubahan seismik dalam cara mata wang beroperasi.

Tetapi mungkin teknologi yang dibina, dikenali sebagai blockchain, yang menyumbang kepada penilaian yang tinggi. Blockchain adalah sistem buku besar digital yang mengesan transaksi. Kami melihat aplikasi berpotensi untuk teknologi blockchain di sektor perbankan, industri insurans, perjudian dan ramalan di antara banyak yang lain.

Banyak pakar hanya bertaruh pada teknologi blockchain dengan melabur dalam Bitcoin. Mereka melihat masa depan jangka panjang yang ditunjukkan oleh teknologi yang menyumbang kepada status gelembung Bitcoin semasa. 

Semasa ledakan dot-com, syarikat saham sen kecil menggunakan ‘dot-com’ dengan nama syarikat mereka dan melihat keuntungan besar dari nilai saham mereka. Kami sekarang melihat taktik serupa dengan Blockchain. Baru-baru ini sebuah syarikat bernama ‘Long Island Iced Tea’ menambahkan blockchain pada namanya dan menyaksikan kenaikan 500% pada harga sahamnya.

Penemuan Harga dan Gelembung Bitcoin

Dari segi mata wang digital semata-mata, Bitcoin mempunyai banyak saingan. Sejak kebelakangan ini cryptocurrency lain seperti Ethereum, Litecoin, Ripple, Bitcoin Cash dan lain-lain telah mendapat tempat.

Gelembung cryptocurrency 

Permodalan Pasaran Cryptocurrency: Disember 2017

Momentum harga dan minat dalam spekulasi Bitcoin telah menjadikannya sebagai proksi bagi banyak pihak yang merasakan bahawa dunia baru mata wang digital ada di sini untuk kekal. Walau bagaimanapun, tidak mungkin ada ruang untuk pelbagai cryptocurrency sebagai bentuk pembayaran yang murni. Pada akhirnya seseorang akan memenangi perlumbaan.

Oleh itu, banyak pakar memanggil gelembung Bitcoin, hanya penemuan harga. Pasaran akan menentukan harga dan akhirnya cryptocurrency mana yang mempunyai aplikasi terbaik. Pakar telah menyamakannya dengan pertempuran antara Apple dan PC.

Begitu juga dengan Gelembung Bitcoin?

Untuk benar-benar menentukan sama ada terdapat gelembung Bitcoin, benar-benar bergantung pada bahagian pagar yang anda duduki. Sekiranya anda mempercayai teknologi dan aplikasinya, bukan hanya sebagai bentuk pembayaran, tetapi juga penukar permainan – maka Bitcoin kemungkinan akan dinilai rendah.

Sekiranya anda fikir gelembung Bitcoin sama seperti stok sen semasa ledakan dot-com atau pepijat emas lain yang memompa logam berharga, dengan harapan ada pembeli dengan harga yang lebih tinggi menunggu di sayap, maka anda mungkin percaya gelembung Bitcoin adalah yang paling hebat yang pernah anda lihat.

Walaupun kemajuan teknologi dalam bentuk blockchain mungkin menjamin harga semasa, masalahnya adalah bahawa Bitcoin sendiri sebenarnya tidak boleh menjadi pemenang utama perlumbaan cryptocurrency. Ethereum dan Cardano menawarkan sedikit lagi cara serba boleh dan aplikasi. Bitcoin dibina berdasarkan asas keselamatan dan sukar untuk dibeli dan diperdagangkan atau digunakan.

Strategi yang lebih bijak ialah membeli portfolio cryptocurrency terkemuka berdasarkan had pasaran mereka dan menunggu untuk melihat mana yang akhirnya mendapat daya tarikan dan fungsi yang paling utama. Untuk memetik Warren Buffett, “kepelbagaian adalah perlindungan terhadap kejahilan.”

Akhirnya sama ada terdapat atau tidak gelembung Bitcoin benar-benar menjadi masalah pendapat, tetapi yang pasti ialah pasaran yang membuat keputusan akhir.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector