6 Dompet Perkakasan Berbilang Cryptocurrency Terbaik Disemak

Dompet adalah bahagian penting dari ekosistem crypto kerana ia adalah kunci yang memegang semua kunci sama ada secara peribadi atau awam yang dimiliki oleh pelabur. Kerana itulah mereka sering menjadi sasaran penggodam dan penyerang. Oleh itu komuniti pelabur sentiasa mencari pilihan yang selamat dan menyimpan token dan syiling mereka dengan selamat. Menjadi aspek yang sangat penting, adalah perlu bagi seseorang untuk memahami apakah pilihan yang ada dan yang paling sesuai untuknya.

Apakah Dompet Cryptocurrency?

Dengan definisi formal, dompet cryptocurrency adalah program perisian yang menyimpan kunci peribadi dan awam dan berhubung dengan blockchain lain untuk membantu pengguna menghantar dan menerima mata wang digital dan memeriksa baki mereka. Sekiranya pengguna ingin menerima atau menghantar Bitcoin atau cryptocurrency lain, dia perlu memiliki dompet digital untuk melakukan transaksi ini.

Terdapat lebih daripada satu juta orang yang menggunakan cryptocurrency dompet setiap hari, tetapi masih ada jurang pengetahuan utama yang menimbulkan banyak salah faham mengenai bagaimana dompet ini berfungsi. Tidak seperti dompet ‘saku’ lama, dompet digital tidak menyimpan mata wang. Sebenarnya, mata wang tidak disimpan di mana sahaja di satu lokasi atau wujud di mana sahaja dalam bentuk fizikal. Semua yang ada adalah rekod transaksi yang tersimpan di blockchain.

Bagaimana Wallet Memindahkan Cryptocurrency

Apabila seseorang menghantar bitcoin atau jenis mata wang digital apa pun kepada orang lain, dia pada dasarnya mengalihkan pemilikan syiling tersebut ke alamat dompet orang lain. Bagi pengguna penerima, untuk dapat menerima duit syiling ini dan membuka dana, kunci peribadi yang disimpan di dompet pengguna mesti sepadan dengan alamat awam mata wang yang diberikan. Sekiranya kunci awam dan peribadi sepadan, keseimbangan dalam dompet digital penerima meningkat, dan berkurang dari dompet pengirim dengan sewajarnya. Tidak seperti dalam dunia tradisional hari ini, tidak ada pertukaran duit syiling sebenar. Transaksi tersebut ditandakan hanya dengan catatan transaksi di blockchain dan perubahan keseimbangan dalam dompet cryptocurrency pengirim dan penerima.

Jenis Dompet Cryptocurrency

Terdapat beberapa jenis dompet yang menyediakan pelbagai cara untuk menyimpan dan mengakses mata wang digital anda. Secara umum, dompet cryptocurrency boleh dibahagikan kepada tiga kategori yang berbeza – perisian, perkakasan dan kertas. Dompet perisian dibahagikan kepada desktop, mudah alih atau dalam talian.

Dompet Desktop:

Ini adalah dompet yang dimuat turun dan dipasang oleh pengguna pada PC atau komputer riba seseorang. Dompet ini hanya boleh diakses dari komputer tunggal di mana ia dimuat turun dan dipasang. Memiliki akses satu titik, dompet desktop dianggap menawarkan salah satu tahap tertinggi keselamatan namun jika komputer di mana dompet berada, diretas atau diserang oleh virus ada kemungkinan pengguna mungkin kehilangan semua dana anda.

Positif mengenai dompet Desktop adalah bahawa kunci peribadi tidak disimpan pada pelayan pihak ketiga dan berfungsi dengan lancar dengan perisian TOR yang menambahkan lapisan privasi. Satu-satunya negatif yang dapat diambil dari dompet desktop adalah bahawa dompet ini mungkin memerlukan kemas kini sistem operasi tepat pada masanya kerana ia memerlukan OS terbaru untuk berfungsi.

Dompet dalam talian:

Dompet dalam talian biasanya berjalan di awan dan memberikan akses kepada pengguna dari mana-mana peranti pengkomputeran dan dari lokasi mana pun. Walaupun dompet lebih senang diakses, dompet dalam talian menyimpan kunci peribadi anda dalam talian dan dikendalikan oleh pihak ketiga yang menjadikannya lebih rentan terhadap serangan dan kecurian penggodaman. Positif yang jelas dari dompet dalam talian adalah bahawa ia sangat sesuai untuk menyimpan sejumlah kecil cryptocurrency kerana memberikan akses yang lebih mudah dengan waktu transaksi yang cepat, sementara di sisi bawah dompet ini adalah yang paling mudah diserang dan dicuri dengan risiko malware yang tinggi.

Dompet Mudah Alih:


Dompet ini pada dasarnya adalah aplikasi yang berjalan di telefon pengguna. Dompet ini memberikan kelincahan yang diperlukan kepada pengguna kerana dapat dibawa ke mana saja dan di mana sahaja yang memungkinkan pengguna menggunakannya di mana-mana tempat penjualan termasuk kedai runcit. Dompet mudah alih biasanya jauh lebih kecil dan mempunyai fungsi yang lebih sederhana daripada dompet desktop kerana ruang yang terhad di telefon bimbit. Yang terbaik mengenai dompet mudah alih ini adalah yang terbaik untuk urus niaga sehari-hari kerana ia lebih senang digunakan semasa dalam perjalanan. Juga, banyak aplikasi ini dilengkapi dengan kemudahan pengimbasan kod QR yang menjadikan pembayaran dalam cryptocurrency lebih cepat.

Dompet Kertas:

Dompet ini mudah digunakan dan memberikan tahap keselamatan yang sangat tinggi. Pada dasarnya, dianggap sebagai jambatan antara kaki kertas tradisi dan crypto digital. Walaupun istilah dompet kertas hanya merujuk kepada salinan fizikal atau cetakan kunci awam dan peribadi anda, ia juga boleh merujuk kepada perisian yang digunakan untuk menghasilkan sepasang kunci dengan selamat yang kemudian dicetak. Menggunakan dompet kertas agak mudah. Memindahkan Bitcoin atau mata wang lain ke dompet kertas dilakukan dengan pemindahan dana dari dompet perisian ke alamat awam yang ditunjukkan di dompet kertas.

Sebagai alternatif, jika seseorang ingin mengeluarkan atau membelanjakan mata wang, yang perlu mereka lakukan hanyalah memindahkan dana dari dompet kertas mereka ke dompet perisian. Proses ini disebut sebagai ‘menyapu’, dan dilakukan dengan memasukkan kunci peribadi seseorang secara manual atau dengan mengimbas kod QR di dompet kertas. Kelebihan dompet kertas adalah kawalan tahap yang diberikannya kepada pengguna kerana tidak disimpan di mana-mana peranti. Juga, mustahil untuk menggodam digital ke dalamnya. Walaupun keselamatannya paling tinggi, namun sebahagian pelabur berpendapat bahawa agak sukar untuk memindahkan mata wang digital dengan dompet kertas.

Dompet Perkakasan:

Dompet perkakasan menyimpan kunci peribadi pengguna pada peranti perkakasan seperti USB. Walaupun dompet perkakasan melakukan transaksi dalam talian seperti dompet perisian, ia disimpan di luar talian yang memberikan keselamatan yang sangat diperlukan. Dompet perkakasan biasanya serasi dengan beberapa antara muka web dan juga menyokong pelbagai jenis syiling dan mata wang; ia hanya bergantung pada mana pengguna memutuskan untuk menggunakannya. Lebih-lebih lagi, membuat transaksi adalah mudah. Pengguna hanya memasangkan peranti mereka ke komputer atau peranti yang menggunakan internet, memasukkan pin, mengirim mata wang dan mengesahkan. Dompet perkakasan memungkinkan untuk bertransaksi dengan mudah sambil menyimpan wang anda di luar talian dan jauh dari bahaya penggodam dan pencuri digital. Positif untuk dompet perkakasan menawarkan lebih banyak keselamatan daripada semua jenis dompet yang lain. Selain keselamatan, dompet ini adalah alat mudah alih yang mudah dilipat dan dibawa. Sebilangan besar dompet perkakasan menyokong pelbagai duit syiling. Satu-satunya kelemahan dompet ini ialah pengguna mungkin memerlukan sedikit pengetahuan teknikal untuk menggunakannya dengan mudah.

Oleh kerana dompet perkakasan memberikan penyelesaian yang paling komprehensif untuk pengguna, seseorang perlu melihat pilihan yang ada di pasaran.

Lejar Nano S

Lejar Nano S

The Lejar Nano S menyokong lebih daripada 25 cryptocurrency, termasuk Bitcoin, Ethereum, Ripple, dan Altcoins, yang membolehkan pengguna menguruskan pelbagai aset dengan dompet perkakasan yang sama. Kunci peribadi dalam Ledger Nano S tidak pernah didedahkan. Ia dilindungi dalam cip selamat yang dikunci oleh kod PIN, cip yang sama dengan yang digunakan untuk pasport dan kad kredit.

Peranti ini mudah dan dikendalikan oleh hanya 2 butang, dan semua tindakan dapat disahkan di layarnya. Dan aplikasi pendamping Ledger membolehkan pengguna menguruskan transaksi crypto mereka dengan mudah.

Ledger Nano S didasarkan pada seni bina cip ganda (ST31 CC EAL5 +, STM32) dan integriti firmware dijamin dengan pengesahan kriptografi. Cip selamat memeriksa integriti peranti anda setiap kali diaktifkan menjadikannya pelekat anti-gangguan untuk melindungi peranti anda.

Sama seperti dompet lejar lain, Ledger Nano S juga dikuasakan oleh BOLOS, sistem operasi proprietari yang unik dan dibangunkan oleh Ledger. Sistem ini membuat perisai individu di setiap aplikasi pada dompet Ledger untuk melindungi mereka daripada penyerang aplikasi.

Anda mungkin juga berminat: Sumsung Melibatkan Pembuat Dompet Perkakasan Bitcoin Popular, Ledger

Biru lejar

Biru lejar

Biru lejar adalah dompet perkakasan premium dengan pengalaman pengguna yang maju berkat antara muka skrin sentuh yang besar. Ia dibina di sekitar Elemen Selamat dan merangkumi semua ciri keselamatan yang diharapkan pengguna dari peranti Ledger.

The Ledger Blue menyokong lebih dari 30 cryptocurrency, termasuk Bitcoin, Ethereum, XRP, dan Altcoins, yang membolehkan anda menguruskan sehingga 11 aset serentak dengan dompet perkakasan yang sama. Dompet perkakasan ini menyematkan paparan warna dan skrin sentuh kapasitif besar dengan kaca anti gores, yang terbungkus penutup yang kuat.

Sama seperti Nano S, Ledger Blue to dirancang di sekitar cip selamat yang kuat, dibina untuk menahan serangan yang canggih: kunci peribadi anda diasingkan dengan selamat di dalam peranti.

Trezor One

Trazor Satu

Trezor satu adalah dompet perkakasan yang diuji tekanan yang menyokong pelbagai jenis cryptocurrency dengan harga yang berpatutan. Syarikat di belakang TREZOR One (Satoshi Labs) dianggap sebagai pelopor dalam industri Bitcoin dan benar-benar keluar dalam produk. Langkah keselamatan tambahan seperti kod PIN dan frasa laluan menjadikan dompet perkakasan ini hampir dengan “bukti peretasan” seperti yang anda dapat.

Tidak seperti Ledger, dompet TREZOR pada umumnya menyokong 700 syiling dan token ERC-20. Syiling utama yang disokong adalah Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), Bitcoin Cash (BCH), Litecoin (LTC), Dash (DASH), Zcash (ZCH), Stellar (XLM). Dompet pada masa ini tidak menyokong Ripple (XRP), Monero (XMR) dan Cardano (ADA)

Trezor T

Trazor T

The Model Trezor T dilengkapi dengan kemasan hitam yang bergaya dengan LCD bersaiz 240 x 240 yang bagus. Melalui LCD, pengguna dapat memanipulasi dan mengkonfigurasi dompet mengikut keperluan. Reka bentuk Model T yang anggun menjadikannya lebih menarik daripada rakan sejawatnya kerana ia memberikan getaran yang sudah siap dan halus. Selain itu, skrin sentuh yang tersedia dengan Model T mewujudkan lapisan keselamatan yang lain.

Berkaitan: TREZOR Wallet Kini Menyokong Lisk [LSK], Decred [DCR] & Bitcoin Peribadi [BTCP]

Sama seperti Trezor One, Trezor T juga dapat menangani lebih dari 500 cryptocurrency, yang merangkumi Bitcoin, Ethereum, Litecoin, Dash, Zcash, dan banyak lagi yang lain.

Kekunci simpan

Simpan Kunci

KeepKey ditubuhkan oleh Darin Stanchfield pada tahun 2015 dan beribu pejabat di AS. KeepKey memperoleh Multibit dompet Bitcoin pada tahun 2016 dan kemudian diperoleh sendiri oleh Shapeshift pada Ogos 2017. Syarikat ini diketuai oleh Darin sebagai CEO dan Ken Hodler (ya, Hodler adalah nama sebenarnya) sebagai CTO.

Walaupun dompetnya mengaku sebagai yang paling canggih dari segi keselamatan, ia tetap kekurangan pesaingnya dari segi sokongan mata wang. KeepKey hanya menyokong 40 aset digital yang berbeza.

Duit syiling utama yang disokong adalah Bitcoin, Bitcoin Cash, Bitcoin Gold, DASH, Dogecoin, Ethereum, Litecoin. Fungsi lain yang menjadikan Keepkey istimewa adalah ia memberikan perlindungan PIN kepada pengguna terhadap penggunaan yang tidak sah, perlindungan frasa laluan tambahan, kecepatan transaksi yang dapat disesuaikan, dan alamat dompet tanpa had pada satu peranti. Juga disokong Shapeshift, dompet perkakasan mempunyai sedikit kredibiliti.

Dompet perkakasan mini Archos Safe T

Dompet perkakasan mini Archos Safe TDompet perkakasan mini Archos Safe T

Archos adalah syarikat Perancis yang fokus utamanya setakat ini adalah pada pengeluaran tablet, telefon, peranti Android, dan peranti penyimpanan data mudah alih. Dengan permintaan kripto yang semakin meningkat, syarikat memasuki ruang crypto dengan dompet perkakasannya yang berjenama Archos SafeT. Ia berfungsi seperti dompet penyimpanan sejuk perkakasan khas yang membolehkan penggunanya menyimpan cryptocurrency mereka dengan cara selamat dan luar talian.

Seperti namanya, produk tersebut adalah versi dompet perkakasan utama Archos yang lebih kecil yang disebut Archos Safe-T Touch. Dompet menggunakan cip STM32 STMicroelectronics ARM Cortex-M3 120 Mhz, disokong oleh memori chipset yang disulitkan dengan empat kunci AES 256-bit. Archos Safe-T Mini mempunyai skrin OLED 128x64p yang mudah dibaca tetapi ringkas dengan pepenjuru 0.96 inci. Ia menggunakan fitur selamat yang disebut EEPROM (Memori Hanya Baca Boleh Diprogramkan dengan Pemadaman Elektrik).

Kandungan memori baca sahaja ini hanya dapat dihapus dan diprogramkan semula menggunakan voltan berdenyut. Archos Safe-T Mini menyokong sejumlah besar cryptocurrency pasaran. Bitcoin (BTC), Bitcoin Cash (BCH), Bitcoin Gold (BTG), Litecoin (LTC), Dash (DSH), Ethereum (ETH), Ethereum Classic (ETC) dan pelbagai token ERC-20 kini boleh disimpan di dompet. Walaupun terdapat beberapa cryptocurrency utama yang tidak disokong oleh dompet, projek tersebut telah mendakwa mereka ingin memperluas tawaran storan mereka.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector