Carta Harga Bersejarah Bitcoin – Sejarah Harga BTC

Bitcoin adalah mata wang digital peer-to-peer yang terdesentralisasi yang dikuasakan oleh penggunanya, tanpa pihak berkuasa pusat atau orang tengah. Harga rata-rata satu bitcoin dicatat sekitar 11,118,92 dolar AS pada akhir bulan Julai 2020. Harga Bitcoin boleh berbeza-beza, kerana ia diperdagangkan di banyak bursa bebas. Walau bagaimanapun, Indeks Harga Bitcoin menawarkan harga purata di bursa global terkemuka. Bitcoin muncul semasa krisis ekonomi global 2008 ketika bank-bank besar terperangkap menyalahgunakan wang peminjam, memanipulasi sistem dan mengenakan bayaran yang terlalu tinggi. Untuk mendapatkan wang pemilik, pencipta bitcoin ingin meletakkan pemilik bitcoin yang bertanggungjawab dalam urus niaga, menghilangkan orang tengah, mengurangkan kadar faedah dan yuran transaksi yang tinggi dan membuat transaksi menjadi telus. Mereka membuat sistem rangkaian yang diedarkan, di mana orang dapat mengawal dana mereka dengan cara yang telus. Bitcoin telah mengumpulkan populariti dan berkembang pesat dalam jangka masa yang agak singkat. Banyak syarikat, hospital dan perniagaan hotel berskala besar di seluruh dunia berurusan dengan bitcoin. Beberapa syarikat bernilai berbilion dolar, seperti Dell, PayPal, Microsoft, Expedia, dan lain-lain juga berurusan dengan bitcoin. Hari ini, laman web juga mempromosikan bitcoin, majalah menerbitkan berita bitcoin, dan forum juga membincangkan cryptocurrency dan berdagang dalam bitcoin. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa masalah yang berkaitan dengan bitcoin, seperti penggodam masuk ke akaun, turun naik bitcoin yang tinggi dan kelewatan transaksi yang panjang. Walaupun begitu, bitcoin dianggap boleh dipercayai, terutama di negara-negara dunia ketiga, sebagai saluran untuk transaksi kewangan.

Semasa BITCOIN Harga: $

BITCOIN

 

Faktor yang mempengaruhi Harga Bitcoin:

Pandemik koronavirus:

Ketika krisis coronavirus mengganggu aktiviti ekonomi global setelah penguncian dikenakan, para pedagang beralih dari aset yang lebih berisiko kepada aset yang lebih selamat seperti bitcoin. Pada pertengahan Mac, Rizab Persekutuan AS menurunkan suku bunga menjadi hampir sifar dan melancarkan program QE $ 700 bilion untuk memerangi kekacauan pasaran yang disebabkan oleh krisis koronavirus. Itu membebani pasaran ekuiti, dengan niaga hadapan Dow turun sebanyak 1,000 mata, dan menjadikan cryptocurrency lebih menarik, mendorong harga bitcoin ke atas.

Harga Dolar AS:

Hubungan antara bitcoin dan dolar AS adalah negatif, yang bermaksud bahawa setiap kali dolar AS kuat, harga bitcoin berada di bawah tekanan dan sebaliknya. Penurunan harga USD baru-baru ini, disebabkan oleh dasar monetari yang longgar, penurunan kadar faedah, dan krisis ekonomi AS, telah menyokong harga BTC / USD. Harga dolar AS juga dipengaruhi oleh kelewatan pembebasan pakej rangsangan AS oleh Kongres AS, dan ini telah membuat tekanan harga bitcoin akhir-akhir ini.

Penerapan pengguna:

Nilai bitcoin sangat bergantung pada penggunaan aset oleh pengguna. Mata wang kripto semakin popular dari hari ke hari, dan ini menaikkan harga bitcoin, kerana ia adalah cryptocurrency yang paling popular. Namun, ketika permintaan untuk mata uang turun, itu menghasilkan harga yang lebih rendah. Pada masa ini, kebanyakan pengguna beralih ke bitcoin sebagai mata wang. Secara kebetulan, ia juga digunakan sebagai mata wang perdagangan dalam talian yang sangat baik. Penggunaan bitcoin sebagai medium untuk transaksi dalam talian meningkat akhir-akhir ini, dan peluang yang ditawarkan oleh penggunaannya yang mudah dapat menyebabkan harga yang lebih tinggi pada tahun-tahun mendatang.

Pengaruh Media:

Media adalah sumber maklumat terpenting pada masa kini, dan harga bitcoin dan cryptocurrency lain juga dipengaruhi oleh pengaruhnya. Liputan media yang lebih besar bermaksud pemahaman yang lebih baik mengenai pasaran kripto dan bitcoin oleh masyarakat umum. Sekiranya media menunjukkan gambaran positif bitcoin, secara amnya akan membawa kepada kenaikan harga pasangan BTC / USD yang lebih tinggi, sementara liputan media negatif boleh memberi kesan sebaliknya pada harga bitcoin..

Acara politik:

Tidak seperti mata wang bank pusat, cryptocurrency mempunyai hubungan yang berlawanan dengan peristiwa politik. Kurangnya keyakinan terhadap ekonomi negara cenderung melemahkan mata wang tempatan, sedangkan rakyat mendapat lebih banyak kepercayaan terhadap cryptocurrency dalam situasi seperti itu, sebagai pengganti mata wang tradisional. Bitcoin adalah peneraju lambang dalam pasaran cryptocurrency, jadi harga bitcoin cenderung meningkat terlebih dahulu setiap kali ada gangguan politik, sebelum mata wang lain di pasaran terjejas. Contoh baru-baru ini ialah perang perdagangan yang berlaku antara Amerika Syarikat dan China, yang mendorong harga bitcoin naik.


Perubahan Peraturan Kerajaan:

Bitcoin dan cryptocurrency lain sangat dipengaruhi oleh keputusan pemerintah. Oleh kerana mata wang ini masih dianggap sebagai konsep baru di pasaran, pemerintah sentiasa mengubah peraturan dari segi percukaian pelabur cryptocurrency. Pada satu ketika, pasaran kripto terbesar di dunia, China, memutuskan pada akhir tahun 2017 untuk menutup beberapa platform perdagangan, dan itu menyebabkan kejatuhan harga bitcoin secara mendadak, yang mengakibatkan penurunan 100 bilion dolar di pasaran cryptocurrency dalam satu hari. Oleh itu peraturan pemerintah mempunyai pengaruh yang dramatik terhadap harga bitcoin dan cryptocurrency lain.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector