Trezor vs Ledger: Perbandingan dan Ulasan untuk Dompet Perkakasan Terbaik (2019)

Keselamatan adalah sangat penting ketika membuat pelaburan. Kerana itu adalah wang yang sukar diperoleh oleh pelabur. Oleh itu para pelabur mencari pertukaran yang boleh dipercayai untuk dilaburkan dan diperdagangkan.

Malangnya, kerana munculnya industri kripto, tidak banyak pertukaran yang dapat memberikan keselesaan itu kepada para pelabur dan terdapat banyak peretasan yang selalu mengingatkan mereka bahawa wang mereka tidak selamat. The dompet panas, satu yang dalam talian dan diuruskan oleh bursa untuk menyimpan cryptocurrency pengguna mereka telah menjadi kawasan tadahan yang paling terkenal bagi penggodam kerana mereka mempunyai banyak aset digital.

Oleh kerana ini, peretasan dan ancaman berterusan yang terdapat di sekitar dompet panas. Sebilangan besar penganalisis dan pakar jalanan percaya bahawa cara terbaik untuk mendapatkan aset crypto ini adalah dengan menyimpannya di dompet sejuk atau dompet perkakasan. Dan dua nama terbaik yang berjuang untuk mendapat tempat teratas dalam industri dompet perkakasan adalah Trezor dan Ledger. Artikel berikut bertujuan untuk pembaca mengenal pasti dompet sejuk terbaik untuk diri mereka sendiri. Oleh itu artikel ini dibina untuk membandingkan ciri-ciri yang biasanya dipertimbangkan oleh pelabur dalam membeli dompet sejuk. Ini termasuk –

  • Peranti yang Disokong
  • Duit syiling yang disokong oleh Trezor dan Ledger
  • Keselamatan
  • Persediaan dan Kebolehgunaan
  • Penampilan dan ketahanan fizikal
  • Lihat dan rasa
  • Kos
  • Kesimpulannya

Tinjauan Pantas mengenai Dompet Perkakasan Trezor

Trezor dilancarkan pada musim panas 2014 dan merupakan dompet perkakasan pertama yang diperkenalkan. Dompet perkakasan adalah oleh sebuah syarikat yang berpusat di Republik Czech bernama – SatoshiLabs. Satoshilabs diasaskan oleh Marek Palatinus – dengan pemahamannya mengenai teknologi dan cryptocurrency mencipta Trezor – bersama dengan penemuannya yang lain yang disebut Slushpool. Memahami setiap aspek industri kripto dan keselamatan yang kekurangan dompet panas.

Trezor dicipta untuk membantu pelabur dan peniaga meningkatkan keselamatan aset crypto mereka yang melindungi mereka daripada penggodam, virus dan penipuan pihak ketiga. Idea di sebalik penemuan ini cukup mudah dan mudah – Jauhkan aset digital di luar talian dari semua watak jahat dan di bawah kawalan penggunanya.

Dengan tidak banyak sejarah di belakangnya, dompet Trezor berjaya mencapai beberapa kejayaan yang membantunya membina reputasi yang hebat dan dari masa ke masa terus meningkatkan ciri dan sokongannya untuk duit syiling baru. Dengan ini Trezor telah dapat menonjol dari pesaingnya dan mengikuti permintaan kripto yang semakin meningkat. Pandangan jauh dan dinamisme para pengasas telah membantu Trezor memperoleh reputasi sebagai salah satu yang terbaik dalam industri ini.

dompet trezor

Pengenalan pantas Dompet Perkakasan Ledger

Ledger, sejak awal, telah maju menjadi pemimpin dalam menyediakan penyelesaian yang berkaitan dengan keselamatan untuk cryptocurrency dan aplikasi berasaskan blockchain. Dengan Paris menjadi ibu pejabat syarikat itu, ia mempunyai pejabat di Vierzon dan San Francisco yang menempatkan lebih daripada 130 profesional.

Ledger membanggakan kejayaan dan kemampuannya dalam mencipta banyak produk dan perkhidmatan yang digunakan dalam melindungi aset digital dan crypto untuk individu dan syarikat. Di antara produk mereka, yang paling berjaya adalah barisan dompet perkakasan Ledger yang mempunyai pelanggan di 165 negara. Sokongan pelanggan ini telah membantu syarikat dalam mengumpulkan modal yang besar dari pelabur swasta yang kini mencapai lebih dari $ 85 juta dalam 4 pusingan pelaburan.

Ledger jauh lebih awal daripada persaingan ketika menyediakan penyelesaian keselamatan untuk cryptocurrency. Mereka memiliki setiap komponen yang menjadikannya jenama yang dapat dipercayai, sama ada gabungan pasukan, semangat, atau visi.

Lejar Nano S

Peranti, OS dan Aplikasi disokong


Peranti Trezor serasi dengan komputer dan telefon pintar. Sistem operasi yang disokong adalah Windows 7 dan lebih tinggi, macOS 10.11 dan lebih tinggi, OS Linux dan Android.

Peranti Ledger terkini memerlukan komputer desktop (sekurang-kurangnya 64-bit Windows 8, macOS 10.8 atau 64-bit Linux) atau telefon pintar (sekurang-kurangnya iOS 9 atau Android 7) untuk memasang aplikasi, untuk menambah akaun, untuk memeriksa baki akaun dan menguruskan transaksi yang selamat.

Kedua-dua dompet, Trezor dan Ledger, mempunyai antara muka mereka sendiri yang memudahkan pengoperasiannya. Bersama dengan antara muka mereka sendiri, pengguna dapat mengaksesnya dengan banyak aplikasi dompet pihak ketiga. Jadual di bawah menunjukkan aplikasi terkemuka dan keserasiannya dengan Trezor vs Ledger.

Aplikasi Trezor Lejar Nano S
Elektrrum Ya Ya
MyEtherWallet Ya Ya
Miselium Ya Ya
Copay Ya Ya
GreenBits Ya Ya
MultiBit HD Ya Tidak
MyTrezor Ya Tidak
Chrome lejar Tidak Ya

Mata Wang Disokong oleh Trezor Wallet

Trezor menyokong pelbagai aset digital yang merangkumi Bitcoin (BTC), Litecoin (LTC), Dash (DASH), Zcash (ZEC), Bitcoin Cash (BCH), Bitcoin Gold (BTG), Ethereum (+ semua token ERC20), Ethereum Testnet klasik (ETC), NEM, Expanse, UBIQ, dan Bitcoin.

Mengikut kemas kini baru-baru ini, penyatuan token ERC20 saat ini tidak mungkin dilakukan dengan Trezor Wallets tetapi ia dapat digunakan dengan mudah dan selamat dengan Trezor Beta Wallet bersama dengan dompet dan perkhidmatan pihak ketiga yang biasa digunakan. Walaupun kunci dan kunci peribadi mereka tetap dilindungi dalam alat Trezor. Ada kemungkinan sebilangan token ERC20 merasa sukar dikenali oleh firmware Trezor, tetapi itu tidak menghalangnya disimpan dan dihantar oleh Trezor Wallets. Pengguna hanya perlu menyebutkan alamat alamat token mereka, dan ia akan ditunjukkan sebagai “token tidak diketahui”

Mata Wang Disokong oleh Dompet Ledger Nano S

Sama seperti Trezor, Ledger Nano S juga menyokong pelbagai aset digital yang merangkumi banyak syiling dan token yang menonjol. Syiling dan token utama ditransaksikan melalui antara muka perisian Ledger Live. Berikut adalah senarai syiling terkemuka yang disokong oleh Ledger Nano S yang merangkumi Bitcoin (BTC), Bitcoin Cash (BCH), Bitcoin Gold (BTG), Ethereum (ETH), Monero (XMR), Ethereum Classic (ETC), Ripple (XRP), Litecoin (LTC), Dogecoin (DOGE), Zcash (ZEC), Dash (DASH).

The Ledger Nano S beroperasi dengan antara muka sendiri: aplikasi Ledger Live (aplikasi Google Chrome percuma) sementara ia juga membolehkan pengguna menggunakan dompet perisian lain yang serasi yang disebutkan di atas dalam artikel.

Langkah Keselamatan oleh Trezor dan Ledger

Berkenaan dengan keselamatan, kedua-dua dompet Trezor dan Ledger memberikan tahap keselamatan yang sama hampir menjadikannya leher hingga leher. Ciri keselamatan yang paling menonjol dari Trezor dan Ledger Nano S ialah mereka berdua menggunakan skrin mereka untuk menghasilkan dan memaparkan kunci peribadi di luar talian.

Juga, dompet meminta pengguna untuk membuat PIN akses bersama dengan pilihan pemulihan. Secara kebetulan, Sekiranya pengguna kehilangan dompetnya atau dicuri atau rosak, kunci peribadi mereka akan hilang. Inilah yang dimaksudkan dengan benih pemulihan dan PIN.

Pengguna boleh menggunakan benih pemulihannya untuk mendapatkan kembali duit syiling mereka. PIN menghalang orang lain mengakses dompet – jika hilang atau dicuri, tidak ada orang lain yang dapat masuk ke dompet perkakasan tanpa PIN yang dibuat pengguna.

Selain daripada nombor PIN dan pemulihan yang membantu pengguna memulihkan kunci peribadinya yang hilang, kedua-dua dompet sekarang juga menyediakan lapisan keselamatan ketiga yang disebut ‘Passphrase’. Frasa laluan dapat dianggap sebagai kata ke-24 dari benih pemulihan. Sama seperti PIN, pengguna mempunyai pilihan untuk menetapkan frasa laluan. Frasa laluan ini boleh berupa kata atau sekumpulan huruf. Diharapkan pengguna mengingat frasa laluan dan bukannya menuliskannya sehingga melindunginya sepenuhnya dan menjauhi watak jahat.

Jadi, berkenaan dengan ciri keselamatan, Trezor dan Ledger berdiri tegak ke leher.

Persediaan dan Kebolehgunaan

Dompet Trezor dan dompet Ledger kedua-duanya hadir dalam bentuk fizikal yang perlu disambungkan ke komputer melalui kabel USD mikro. Kedua-dua dompet menemui keserasian dengan Windows, Linux, dan macOS. Prosedur penyediaan untuk kedua-dua dompet ini agak mudah dan senang. Dengan langkah-langkahnya termasuk – menetapkan kod PIN dan menuliskan cadangan benih pemulihan yang mungkin digunakan sekiranya pin hilang. Begitu juga, antara muka yang bersih, mesra pengguna dan direka dengan baik menjadikannya sangat mudah digunakan di Trezor Wallet dan Ledger Nano S.

Mari bandingkan bagaimana antara muka: Trezor vs Ledger

antara muka Trezor– Trezor antara muka Ledger– Lejar

Rupa dan Ketahanan Fizikal

Dompet Trezor terdiri dari plastik, sementara di sisi lain, dompet Ledger dilengkapi dengan badan keluli tahan karat (bermaksud pada badan yang lebih premium dan kukuh). Ini memberi Ledger Nano S kelebihan di atas dari segi penampilan yang lebih bergaya, tetapi bukan itu yang dicari oleh pemegang dompet. Tetapi jika kita hanya membincangkan ketahanan di sini, maka Ledger Nano S mendapat markah di atas Trezor kerana lebih terlindung dari kerosakan.

Lihat dan Rasa Trezor Vs Ledger

Keduanya, Trezor dan Ledger Nano S, mempunyai ukuran yang hampir sama. Kedua-duanya cukup kecil sehingga mudah dibawa sambil bersikap bijaksana dan tidak mengganggu. Kedua-dua peranti mempunyai layar kecil di atasnya disertai dengan dua butang yang memudahkan untuk menavigasi. Dari segi ukuran skrin, Trezor mempunyai skrin yang sedikit lebih besar yang beresolusi 128 × 64 piksel. Secara perbandingan, Nano S adalah ukuran yang lebih kecil dari keduanya, hampir separuh ukuran Trezor. Dari segi keselamatan fizikal, Nano S berada jauh di depan Trezor seperti yang diperbuat daripada campuran plastik dan logam, dengan bahagian dalam plastik yang kuat yang dibungkus oleh sarung logam berputar memberikannya penampilan yang bergaya.

Kos

Harga kedua-dua model Ledger adalah

  • Lejar Nano X- USD 119
  • Lejar Nano S- USD 59

Harga kedua-dua model Trezor adalah

  • Trezor T- USD 165
  • Trezor One – USD 78

Kesimpulannya

Sekali lagi perbezaannya jauh lebih sedikit di kedua-dua dompet, bagi kita untuk menarik pemenang adalah sukar. Pengguna mesti melihat duit syiling yang ingin disimpannya dan mengambil dompetnya. Juga jika kosnya menjadi kekangan maka Ledger Nano X pasti hampir USD 20 lebih murah berbanding model asas Trezor. Rest Trezor dan Ledger pastinya bertepatan dari segi pemilihan oleh pengguna.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map