7 Idea Hijau yang Berupaya Mengubah Pasar Crypto

Setiap hari yang berlalu, sektor kewangan yang terdesentralisasi menempati kedudukan yang lebih baik pada skala global. Pada saat menulis artikel ini, permodalan pasaran semua cryptocurrency adalah $ 353,164,662,453, menurut data dari Coinmarketcap.

Kejayaan ini terutama kerana pasaran ini diwakili oleh teknologi kewangan alternatif yang dicirikan dengan menawarkan faedah terbaik kepada pelanggannya. Antara faedah ini adalah kebebasan ekonomi individu yang terdesentralisasi, yuran transaksi yang lebih baik, kelajuan yang meningkat, penerimaan sejagat, kemudahan penukaran, fleksibiliti, privasi, dan tanpa nama.

Lihat ini Panduan Permulaan & Strategi Asas untuk Cryptocurrency perdagangan.

Tetapi di sebalik semua kejayaan ini, ada segmen yang telah menjadi hantu yang menghantui pasaran crypto. Kami bercakap mengenai kos elektrik yang sangat besar. Walaupun nilai utama sektor kewangan terdesentralisasi adalah teknologi, jalan yang diperlukan dalam bidang ekologi belum tercapai, fakta yang digunakan dengan baik oleh pengkritik sektor ini untuk menstigma pasar kripto.

Oleh itu, bagaimana sektor kewangan yang menjadi tonggak utamanya adalah teknologi yang gagal menyelesaikan masalah ini?

Ternyata sedikit demi sedikit, keadaan ini berubah kerana, pada masa ini, terdapat inisiatif kecil dan besar yang diterapkan untuk menjadikan pasaran crypto lebih mesra alam. Idea yang ingin mengubah kesan negatif pasaran crypto terhadap alam sekitar sedang dijalankan. Kami akan mengkaji tujuh penemuan ekologi yang difokuskan untuk mengubah pasaran kripto menjadi pasaran mesra keluarga. 

  1. SolarCoin (SLR)

Ia adalah platform dan cryptocurrency yang direka khas untuk mempromosikan penjanaan elektrik melalui tenaga suria fotovoltaik, lebih bersih dan lebih cekap daripada bahan api fosil. Dinamik terdiri daripada merangsang pengeluar tenaga fotovoltaik yang akan menerima 1 SLR Token untuk setiap Megawatt jam (MWh) yang disediakannya. Untuk ini, hanya perlu membuka portfolio secara percuma dan menghantar dokumen penjanaan elektrik ke SolarCoin Foundation. Penggugat dapat menyimpan, memperdagangkan, atau menghabiskan SLR sesuka mereka, dan dapat menerima geran berterusan selama 20 hingga 30 tahun ke depan untuk menghasilkan tenaga.

  1. EcoCoin

Ini adalah mata wang digital yang memberi penghargaan kepada tingkah laku baik orang terhadap alam sekitar, seperti yang dinyatakan di portal rasminya:

Makan makanan tanpa daging, beralih ke penyedia tenaga hijau, atau berbasikal ke tempat kerja dapat menjana ECO yang dapat anda belanjakan di pasar lestari baru kami untuk membeli barang, perkhidmatan, dan pengalaman hijau. Ini adalah kaedah baru untuk mengesan, mengukur, dan memberi penghargaan kepada kesinambungan sehingga sekarang anda dapat berbuat baik dan mendapat bayaran ”.

Walaupun kita bercakap mengenai mata wang digital terpusat, kami memutuskan untuk memasukkannya ke dalam senarai idea ekologi kerana yayasan yang mewakilinya (ecocoin.com) merancang untuk mengubahnya menjadi cryptocurrency yang terdesentralisasi melalui teknologi blockchain.

Langkah seterusnya adalah membuat cryptocurrency global untuk mendesentralisasi koin ECO dan menyokongnya dengan aset lestari bermula dengan pokok. “


  1. CryptoSolarTech (CST)

Ini pada dasarnya adalah ladang perlombongan cryptocurrency menggunakan tenaga boleh diperbaharui yang terletak di selatan Sepanyol. Kunci untuk projek ini adalah memanfaatkan iklim negara itu, yang biasanya panas sepanjang tahun. Ini adalah bagaimana ladang perlombongan cryptocurrency ini memperoleh tenaga yang banyak dari kilang fotovoltaik, yang akan digunakan untuk membuat keuntungan perlombongan. Ladang ini pada awalnya akan dilengkapi dengan 3,000 pelombong. 

Baca artikel mengenai Perlombongan Cryptocurrency vs Pembelian: Yang Memberi Pulangan Lebih Baik?

Misi projek ini meninggalkan semua ini sebagai bukti:

Misi kami adalah untuk mendemokrasikan akses ke perlombongan cryptocurrency dengan cara yang bertanggungjawab. Itulah sebabnya kami telah membuat CST Token, yang membolehkan pengguna berpartisipasi dalam platform CST Mining kami, di mana mereka dapat menambang dengan cara yang lestari“.

  1. Tuai

Ini adalah prototaip bahawa perlombongan dicapai dengan menggunakan tenaga angin. Ia menggunakan turbin angin 700W untuk menggerakkan lombong cryptocurrency “Zcash” ZEC yang terkenal di dunia.

Antara ciri teknikal utama peranti ekologi adalah: komputer dengan pemproses Core i3 dengan RAM 4 GB dan cakera keras 256 GB, kad GeForce GTX 1080 Ti, serta casing kalis air dan pengawal untuk mengatur beban kuasa masuk dari turbin.

Hasil dari prototaip tersebut akan digunakan untuk membiayai penyelidikan secara langsung mengenai perubahan iklim dan kemungkinan pengurangannya.

Menurut penciptanya, jurutera itu Julian Oliver:

Dijangkakan beratus-ratus simpul HARVEST ini dapat dikerahkan di bahagian-bahagian yang paling berangin di dunia, menghasilkan sejumlah besar dana tambahan untuk NGO perubahan iklim pada saat sains iklim itu sendiri terkepung dari kepentingan fosil pemerintah dan syarikat.

  1. Toba

Ini adalah basikal elektrik yang dikeluarkan oleh syarikat Inggeris “50cycles” dengan mana cryptocurrency dapat ditambang.

Scott Snaith, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif 50cycles memberitahu media bahawa:

Ini bukan sahaja basikal elektrik pertama seumpamanya, tetapi ia juga akan menjadi produk pertama yang diberi token dan memberikan hadiah untuk penggunaan.”

Harus diingat bahawa model basikal Toba ini tidak akan menggunakan cryptocurrency yang popular. Buat masa ini, ia hanya akan menambang token Loyalcoin yang dapat ditukar dengan salah satu produk syarikat, 50 kitaran, atau cryptocurrency arus perdana lain dari pasaran kripto di Loyaltycoin Exchange.

Kami ingin memasukkan idea ini dalam senarai kerana inisiatif ini mempromosikan dua perubahan positif dan hebat yang memihak kepada persekitaran. Pertama, mendorong basikal yang dapat membantu mengurangkan penggunaan kenderaan pembakaran dalaman, dan kedua, ini mendorong penggunaan ekologi dan kesedaran perlombongan digital dalam cryptocurrency.

Pada masa ini, kami bekerjasama dengan Loyalcoin untuk memberi ganjaran kepada pelanggan kami, tetapi akhirnya basikal Toba akan mempunyai mata wang digital mereka sendiri yang akan menjadi salah satu daripada ribuan mata wang masa depan, dan Toba akan membolehkan penumpang menjadi sebahagian daripadanya pertumbuhannya.”

Scott Snaith, Pengasas 50 basikal.

  1. Kusut

Kami bercakap mengenai protokol berdasarkan algoritma DAG (Direct Acyclic Graph) yang menyokong lejar diedarkan yang dikenali sebagai IOTA, platform futuristik yang, bukannya bekerja dengan teknologi blockchain, telah mencadangkan sistem operasinya yang lebih dikenali sebagai; Kusut.

Ketahui caranya Aplikasi Blockchain memberi kesan kepada Internet of Things (IoT Blockchain Future).

Untuk operasi yang dijalankan melalui protokol Proof of Work Bitcoin, Ethereum, dan Litecoin, pelombong mesti bersaing satu sama lain untuk menyelesaikan masalah matematik yang kompleks. Pelombong yang menyelesaikan masalah mendapat hak untuk melombong blok di rangkaian blockchain. 

Prosedur ini secara amnya adalah yang menghasilkan penggunaan tenaga yang tinggi. Dalam Bukti Kerja, sejumlah besar peralatan dengan daya pengkomputeran tinggi dan penggunaan tenaga bersaing untuk menyelesaikan setiap transaksi antara setiap transaksi. Ini menghasilkan pembaziran besar tenaga elektrik yang tidak perlu kerana daripada beratus-ratus atau ribuan pasukan yang bekerja semaksimum mungkin, hanya beberapa yang akhirnya menyelesaikan transaksi. Ini adalah penyebab masalah perbelanjaan tenaga berlebihan yang pada masa ini dikaitkan dengan komuniti crypto global.

Dengan teknologi IOTA Tangle, ini tidak lagi menjadi masalah. Terima kasih kepada protokolnya yang sederhana yang memerlukan anda bekerjasama untuk mengesahkan dua transaksi sebelum transaksi anda dapat disetujui di rangkaian. Dengan cara ini, anda mendapat hak untuk membuat pemindahan anda secara percuma, dan hanya dalam beberapa saat, iaitu, dalam proses ini, tidak ada tenaga yang terbuang. Walau bagaimanapun, setiap tenaga dari telefon pintar atau komputer anda digunakan secara maksimum. Dan seolah-olah itu tidak mencukupi, IOTA membawa banyak faedah seperti teknologi bebas dan bebas skala dan sistem keselamatan yang berjanji untuk melindungi walaupun dari kemungkinan serangan DDoS pengkomputeran kuantum. Apa yang dibuat oleh IOTA jelas adalah bahawa tahap keselamatan ini akan dicapai ketika rangkaian mencapai penggunaan besar-besaran yang kritikal. Semakin banyak pengguna bergabung, semakin selamat rangkaian IOTA.

Tanggungjawab terhadap alam sekitar adalah salah satu nilai tiang IOTA, tindakan yang dilakukannya melalui teknologi berasaskan Tangle, itulah sebabnya kami memasukkannya ke dalam kedudukan nombor dua dalam senarai idea ekologi paling berpengaruh dalam crypto- cosmo. 

Teknologi kami mempunyai kemampuan untuk memperbaiki kehidupan, memperkasakan orang, dan mengubah industri. Kami dengan teliti menilai kesan tindakan kami terhadap masyarakat dan persekitaran. “.

  1. Bukti Kepentingan

Ini adalah protokol konsensus yang objektif utamanya adalah untuk mengendalikan, mengurus, dan melindungi rangkaian blockchain cryptocurrency tertentu.

Protokol ini dibuat untuk mengoptimumkan keselamatan Proof of Work dan meningkatkan skalabilitas rangkaian blockchain sebahagian besar projek yang menggunakan Proof of Work dan terhad dalam hal ini.

Tetapi salah satu cadangan perubahan yang paling penting adalah bahawa Bukti Kepentingan membasmi perbelanjaan tenaga yang berlebihan. Penambang dengan peralatan berprestasi tinggi dan kuasa pengkomputeran tidak diperlukan di sini dan juga kos yuran elektrik yang tinggi. Hanya penggunaan konvensional telefon pintar sederhana atau komputer biasa yang diperlukan.

Penting untuk diperhatikan bahawa tidak perlu menyelesaikan masalah matematik yang rumit dalam model konsensus ini, seperti yang berlaku dalam Bukti Kerja. Oleh itu, pelombong disebut validator, kerana mereka tidak pernah menambang (di sini tidak ada kesukaran untuk menyelesaikan masalah matematik), mereka hanya mengesahkan.

Proof of Stake dirancang supaya pengesah dengan modal tertinggi dalam cryptocurrency yang berkenaan (dan mereka yang mempunyai penyertaan paling lama dalam rangkaian) mempunyai kebarangkalian yang lebih besar untuk dipilih secara rawak untuk mengesahkan transaksi dan memperoleh ganjaran. Untuk melakukan ini, mereka mesti mempertaruhkan sejumlah wang dalam cryptocurrency tersebut. Semakin besar modal ini, semakin besar kemungkinan mereka harus menjadi pengesah dan memperoleh ganjaran.

Pada masa ini, banyak cryptocurrency penting yang merupakan antara 20 cryptocurrency dengan permodalan pasaran terbesar, menurut Coinmarketcap, menggunakan protokol konsensus yang lebih mesra alam ini, antaranya berikut: Cardano, NEO, Tezos, dan Tron, untuk menamakan paling berpengaruh.

Idea lestari dan mesra alam secara langsung atau tidak langsung ini menduduki tempat pertama dalam senarai kami kerana ia merupakan idea hijau yang paling memberi kesan dalam ruang crypto. 

Vitalik Buterin, Pengasas Ethereum, sudah melaksanakan Protokol Proof of Stake di rangkaian Ethereum, dan dia mengatakan ini:

Saya akan berasa sangat sedih sekiranya sumbangan utama saya kepada dunia adalah menambahkan penggunaan elektrik elektrik yang setara dengan pemanasan global. “

Baca semua tentang Ethereum 2.0, perkembangan terbaru pada blockchain Ethereum.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector