“Sekiranya saya dibayar dalam Bitcoin atau Ethereum?”

Sudah diketahui umum bahawa Bitcoin adalah juara utama di ruang crypto, telah menjadi mata wang digital pertama yang terkenal dan mempengaruhi dunia kewangan seperti yang kita ketahui. Apa yang lebih umum difahami ialah Ethereum menduduki tempat kedua, sama popular tetapi tidak dominan. Kedua-duanya mempunyai kehadiran yang kuat di Pertukaran Bitcoin laman web dan platform perdagangan crypto lain, serta dicari oleh banyak pelabur, pemula, dan pakar.

Dalam satu cara, Bitcoin adalah Coke, dan Ethereum adalah Pepsi cryptocurrency. Walau bagaimanapun, seperti jenama pop, beberapa orang akan lebih cenderung ke arah yang lain. Ini menyebabkan ramai yang bertanya kripto mana yang lebih baik untuk dibayar. Jawapan untuk soalan ini akhirnya subjektif tetapi masih memerlukan kajian untuk mendapatkan perspektif yang tepat. Kedua-duanya mempunyai persamaan dan perbezaan, dan yang paling penting, mereka melayani tujuan yang berbeza.

Perbezaan utama

Seperti yang berlaku ketika memilih satu pilihan daripada yang lain, seseorang mesti menganalisis kualiti masing-masing, baik dan buruk. Idea yang sama berlaku untuk memilih antara Bitcoin dan Ethereum. Untuk membuat pilihan ini, individu mesti memahami ciri-ciri yang membezakan cryptocurrency antara satu sama lain.

Pertama dan paling utama, pelancaran Bitcoin berlaku pada Januari 2009. Dengan berbuat demikian, ia memperkenalkan konsep unik melalui kertas putih yang ditulis oleh tokoh misteri, Satoshi Nakamoto. Bitcoin menjanjikan mata wang dalam talian yang dijamin dan tidak mempunyai kuasa pusat yang memimpin, berbeza dengan mata wang yang dikeluarkan oleh kerajaan.

Ethereum berbeza dengan Bitcoin kerana ia lebih daripada sekadar cryptocurrency. Secara teknikal, Ethereum bukan cryptocurrency; Ether (ETH) adalah. Ethereum sendiri hanyalah platform yang didasarkan pada Ether. Ethereum membenarkan penggunaan kontrak pintar dan pembinaan aplikasi terdesentralisasi (DApps) tanpa pihak ketiga yang mengawal atau mengganggu operasi. Ethereum disertakan dengan bahasa pengaturcaraannya sendiri yang berjalan pada blockchain, sehingga memungkinkan pembangun untuk mengembangkan dan menjalankan aplikasi yang diedarkan. 

Ringkasnya, Bitcoin adalah cryptocurrency, dan Ethereum adalah platform. Walau bagaimanapun, terdapat unsur-unsur lain yang menjadikan keduanya berbeza.

Urus niaga Bitcoin terutamanya berbentuk wang, sedangkan Urus niaga Ethereum lebih cenderung kepada kod yang boleh dilaksanakan. Mengenai kepantasan urus niaga, transaksi di rangkaian Ethereum jauh lebih pantas daripada yang ada di Bitcoin. Walaupun masa blok Ethereum hanya memerlukan beberapa saat untuk diselesaikan, Bitcoin memerlukan beberapa minit.

Bitcoin berfungsi sebagai penyimpan nilai dan memberi jalan kepada orang untuk menghantar wang. Ethereum, walaupun merupakan cara untuk menghantar wang, hanya berlaku apabila perkara-perkara tertentu berlaku. Akhirnya, Ethereum berbeza dengan Bitcoin dengan bertindak sebagai platform pembangunan untuk DApps dan kontrak pintar, itulah yang membolehkannya menghantar token yang mewakili nilai. Nilai-nilai ini boleh menjadi pelbagai perkara di luar mata wang digital, oleh itu mengapa ia adalah entiti yang berbeza dari Bitcoin. 

Tujuan awal penciptaan Ethereum adalah untuk menjadikannya pujian kepada Bitcoin, tetapi dalam keadaan ironis, ia menjadi saingan.

Mana pilihan yang lebih baik?

Bitcoin kira-kira sepuluh kali lebih besar daripada Ether berdasarkan had pasaran, dengan satu bitcoin bernilai lebih tinggi. Walaupun terdapat perbezaan dalam harga masing-masing, penyelidikan yang dilakukan oleh pertukaran cryptocurrency yang popular, Binance, menggambarkan bahawa terdapat hubungan antara harga kedua.

Pada akhirnya, terdapat persetujuan umum di antara pelabur, usahawan, dan ahli mata pelajaran kripto yang lebih berpengalaman. Apabila mengambil kira semua perkara, Bitcoin adalah perbandingannya pilihan yang lebih baik untuk pembelian dan pembayaran. Dengan itu, memeriksa Bitcoin dan Ethereum pasti akan membawa kepada perbincangan lebih lanjut yang berpusat pada apa yang dapat dilakukan oleh teknologi blockchain untuk meningkatkan kehidupan seharian. Tidak dapat dinafikan bahawa Bitcoin dan Ethereum akan mempunyai peranan besar dalam usaha masa depan, dari perkara kewangan hingga hakim hingga pembangunan akhirnya.

Pada intinya, Bitcoin dan Ethereum adalah idea yang berbeza. Ethereum adalah platform yang terdesentralisasi untuk idea-idea terdesentralisasi, dan Bitcoin adalah simpanan nilai. ETH adalah cryptocurrency yang menjalankan platform iaitu Ethereum. Walaupun kedua-duanya penting, blockchain yang memungkinkannya juga merupakan idea penting untuk diakui dan difahami. Pada masa kini, tidak banyak ketergantungan untuk mengungkapkan data berharga kepada orang lain untuk melakukan transaksi.


Pada akhirnya, seperti kebanyakan pilihan, memutuskan Bitcoin atau Ethereum (secara teknikal ETH) adalah subjektif. Pendapat yang popular adalah bahawa Bitcoin adalah yang terbaik dari keduanya, tetapi Ethereum mempunyai faedah yang meningkatkannya hingga ke tahap Bitcoin. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector