Sejarah Ringkas DeFi

Kewangan yang terdesentralisasi menggegarkan inti industri perkhidmatan kewangan, yang memungkinkan orang untuk berdagang, memberi pinjaman, dan meminjam aset digital dari mana saja di dunia. DeFi menggabungkan kelebihan teknologi blockchain dengan bahagian terpenting dalam sistem kewangan tradisional, mewujudkan penyelesaian yang menawarkan yang terbaik dari kedua-dua dunia.

Aplikasi yang terdesentralisasi bahkan dapat dirantai bersama, dengan urus niaga secara automatik di antaranya melalui kontrak pintar yang dapat diprogramkan. Sebagai contoh, faedah dari platform pinjaman boleh dialihkan ke yang lain untuk menjana lebih banyak faedah.

Selain hanya asas-asas seperti meminjam dan memberi pinjaman, DeFi juga menangani masalah yang lebih mendasar dalam sistem kewangan moden, seperti penyertaan kewangan, kecairan yang lebih besar, dan kos yang lebih rendah. Menurut baru-baru ini anggaran, perkhidmatan kewangan tidak dapat diakses oleh lebih daripada 1.7 bilion orang di seluruh dunia. Bank tidak selalu dapat beroperasi dengan cekap di setiap wilayah, mewujudkan yuran perbankan yang sangat tinggi yang tidak berpatutan di kawasan tersebut. 

Projek yang berasal dari organisasi berpusat umumnya disukai di ruang DeFi, dan sementara Tether adalah stablecoin yang paling popular dengan permodalan pasaran, ia masih jauh lebih berpusat daripada hampir semua token blockchain yang dipegang secara meluas. Projek DeFi seperti MakerDAO telah membawa beberapa kawalan kembali ke rangkaian yang diedarkan dengan DAI, sebuah stablecoin terdesentralisasi yang tidak disambungkan ke mata wang fiat.

Ruang DeFi penuh dengan idea inovatif dan penyelesaian zaman baru untuk masalah lama. Tetapi kewangan terdesentralisasi tidak selalu seperti ini Hanya beberapa tahun yang lalu, orang-orang dengan cepat menyingkirkan DeFi sebagai hal yang tidak dapat dilakukan, sehingga lonjakan penggunaannya yang sangat besar sejak tahun lalu telah menarik perhatiannya yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Seperti kebanyakan fenomena semalam, DeFi sebenarnya bukan hasil kemajuan jangka pendek. Sistemnya telah beroperasi sejak awal tahun 2018, dan walaupun ia adalah salah satu arena yang paling menguntungkan di blockchain sekarang, DeFi mempunyai asal-usul yang jauh lebih rendah hati.

Menentang Tradisi

Sebelum DeFi dipanggil DeFi, beberapa nama lain muncul, tetapi label seperti ‘Open Finance’ dan ‘Crypto Finance’ tidak menyampaikan tujuannya secara koheren. Dilancarkan sebagai gerakan menentang sistem tradisional oleh sekumpulan syarikat pada awal 2018, nama itu tersekat semasa Pertemuan Kewangan Desentralisasi pertama di San Francisco.

Lebih 150 orang hadir di pejabat Polychain untuk pertemuan pada hari itu, bersama dengan wakil dari beberapa platform DeFi terbesar hari ini seperti Yayasan Pembuat, 0x, dYdX, dan Sebatian. Walaupun pertumbuhan DeFi tidak diragukan lagi bergantung pada platform asas ini, rangkaian Ethereum mungkin memainkan peranan yang lebih penting lagi.

Platform yang mempelopori kontrak pintar yang dapat diprogram dibangun dari awal untuk menyokong aplikasi kewangan yang terdesentralisasi. Dalam kertas putihnya, pengasas bersama Vitalik Buterin malah meramalkan kenaikan pelbagai DApps yang banyak digunakan hari ini.

Sebagai rangkaian yang paling popular untuk kontrak pintar, kewangan yang terdesentralisasi secara semula jadi cenderung ke arah Ethereum. Keupayaannya untuk menyokong banyak kes penggunaan tanpa pihak berkuasa pusat telah mengubah ruang blockchain menjadi baik. Dari di bawah $ 700 juta pada permulaan hingga lebih dari $ 20 bilion hari ini, ETH yang terkunci dalam platform DeFi telah menunjukkan pertumbuhan yang luar biasa sepanjang tahun lalu, dan nampaknya terus berjalan.

Bitcoin mungkin telah membolehkan kami melakukan transaksi tanpa bank, tetapi DeFi membolehkan orang menjalankan perniagaan. Dengan banyak peluang untuk memperoleh keuntungan, dan yang baru muncul setiap hari, DeFi dalam perjalanan untuk menjadi wajah industri blockchain.

Kewangan Masa Depan

Sementara DeFi mencuri rancangan untuk ruang blockchain, seluruh dunia jauh lebih peduli dengan pandemi COVID-19 yang sedang berlangsung. Coronavirus telah menghancurkan ekonomi dunia, dan kerana takut penyusutan pelaburan meluas, banyak orang beralih ke platform blockchain sebagai tempat perlindungan.


Dari sistem taruhan hingga hasil pertanian, ruang blockchain menawarkan beberapa cara yang menguntungkan untuk menghasilkan uang cepat. Melalui perlombongan mudah tunai, peniaga bahkan dapat merantai platform bersama, melaburkan pulangan dari satu platform untuk mendapatkan pulangan tambahan dari yang lain. Ini boleh sangat menguntungkan, tetapi ada banyak risiko yang terlibat juga.

Token DeFi boleh dikatakan aset paling tidak stabil dalam industri blockchain, dengan keuntungan berbilang digit dan susut nilai total menjadi peristiwa yang sama. Oleh kerana itu, platform DeFi yang lebih stabil seperti Berpusat, yang menawarkan penghargaan berkala melalui sistem dwi-token, juga mendapat daya tarikan.

Kewangan yang terdesentralisasi sangat berpengaruh sehingga malah membawa BTC ke blockchain Ethereum dengan Bitcoin yang dibungkus (WBTC), membawa kecairan cryptocurrency yang asal ke perkhidmatan kewangan di DeFi. Kewangan terdesentralisasi adalah kompleks, tetapi itu tidak selalu negatif.

Sistem kewangan di sekitar kita hari ini rumit, tetapi seiring berjalannya waktu penyeragaman mereka bermaksud sebahagian besar teknologi di sebalik perbankan tidak dapat dilihat oleh pengguna akhir. Selanjutnya, pembiayaan yang terdesentralisasi membawa ciri yang tidak dapat dilaksanakan pada sistem tradisional. Walaupun blockchain membolehkan pedagang menukar token, konsep menukar saham di satu bursa untuk saham di yang lain tidak dapat dibayangkan.

Bank, pelabur institusi, dan pengawal selia nasional di seluruh dunia akhirnya memperhatikan blockchain, dan ini terutama disebabkan oleh percikan yang dibuat oleh DeFi. Tiada orang tengah bermaksud kos overhead yang lebih rendah dan keuntungan yang lebih tinggi untuk semua orang yang terlibat. Cryptocurrency telah menjadi penghubung kedua-dua hype dan kritikan, dengan beberapa menggelarnya masa depan wang dan yang lain menyebutnya gelembung yang melambung tinggi.

DeFi telah menunjukkan kepada dunia bahawa cryptocurrency dan teknologi blockchain ada di sini. Pembangunan selama bertahun-tahun telah menarik minat penggunaan arus perdana, dan dengan seberapa baik kinerja DeFi selama setahun terakhir, orang akhirnya memperhatikan.

Penafian Kandungan yang disajikan mungkin merangkumi pendapat peribadi penulis dan tertakluk kepada keadaan pasaran. Lakukan penyelidikan pasaran anda sebelum melabur dalam cryptocurrency. Penulis atau penerbitan tidak bertanggungjawab terhadap kerugian kewangan peribadi anda.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector