Mengapa Peniaga Cryptocurrency Menginginkan Lebih Banyak Pertukaran P2P

Akhir-akhir ini, terdapat trend yang semakin meningkat di mana lebih ramai peniaga memilih pertukaran crypto P2P berbanding dengan rakan niaga mereka yang berpusat. Ini tidak menghairankan memandangkan banyak kekurangan pertukaran terpusat, termasuk menahan dana pengguna, masalah keselamatan kerana pemusatan, manipulasi pelbagai aspek seperti harga, jumlah palsu, kekurangan privasi, dan banyak lagi.

Pertukaran Peer to Peer membolehkan peniaga berinteraksi antara satu sama lain secara langsung untuk membeli dan menjual koin crypto. Yang perlu mereka lakukan ialah mendaftar di laman web, sama ada pertukaran, platform, atau pasar P2P, dan mengeposkan iklan perdagangan mereka untuk membeli atau menjual koin kripto pada harga tertentu atau dalam julat harga tertentu dan, yang paling penting, di tempat yang telah ditentukan lokasi. 

Pedagang lebih suka platform P2P ini daripada rakan mereka yang berpusat kerana mereka memberikan lebih banyak pilihan pembayaran dan pengeluaran, menawarkan perdagangan yang lebih cepat dalam beberapa kes, dan memberikan privasi yang lebih besar dengan beberapa yang terbaik tanpa KYC. Yang paling penting, tidak ada pihak berkuasa pusat yang mengawal dana pengguna. 

Banyak Faedah Daripada Pertukaran Berpusat

Platform seperti localBitcoins.com membolehkan individu memperdagangkan crypto untuk fiat di lebih dari 248 negara dan 8223 bandar. Ini mewujudkan pasaran global di mana peniaga fleksibel untuk berdagang dengan rakan tempatan, domestik, dan juga antarabangsa. Hari ini anda mungkin membeli crypto dari seseorang di Jepun dan keesokan harinya menjualnya kepada yang lain di Venezuela. Kemungkinan di sini tidak terbatas. 

Satu lagi perkara yang mengagumkan mengenai platform P2P adalah mereka membenarkan peniaga untuk menyimpan dan mengeluarkan dana dalam banyak cara berbanding dengan pertukaran terpusat. Platform seperti Paxful membolehkan lebih daripada 350 cara membeli dan menjual BTC. Ini telah melihatnya populariti bertambah dan kini mempunyai lebih daripada 3 juta pengguna berdaftar. Dengan lebih banyak pengguna, jumlah dagangan mereka juga meningkat, dengan lebih dari $ 1.6 bilion diperdagangkan pada tahun 2019 saja. 

Bayaran di platform P2P agak minimum kerana operasinya yang murah. Platform ini dikendalikan oleh perisian; oleh itu, mereka tidak mengeluarkan sedikit kos korporat. Sebaliknya, platform terpusat dijalankan oleh orang, dan orang-orang ini perlu dibayar untuk pekerjaan yang dilakukan. 

Privasi sangat penting dalam mata wang kripto, dan dengan peraturan yang semakin meningkat dari pemerintah, banyak platform terpaksa mematuhi peraturan AML dan KYC. Bagi peniaga yang mahu kekal sebagai pertukaran P2P tanpa nama seperti NeuronEx jangan minta KYC. 

Terima kasih kepada blok block generasi keempat seperti Neuronchain, dengan kapasiti throughput yang tinggi, platform seperti NeuronEx dapat memudahkan pertukaran pelbagai mata wang. Dengan pelancaran tersebut, NRON, BTC, ETH, LTC, XRP, EMC, DASH, DOGE, dan hampir pertengahan Ogos akan ditambah EOS, BCH, BSV, EURT, USDT, CNHT, XAUT.

Isu Utama Lain

Keselamatan tetap menjadi isu penting, terutamanya dengan pertukaran terpusat. Titik pusat kuasa bermaksud titik kegagalan pusat. Sepanjang tahun lalu sahaja, lebih 12 pertukaran digodam dengan crypto bernilai lebih dari $ 292,665,886, dan sekitar 510,000 log masuk pengguna dicuri. Ia berbeza untuk pertukaran P2P kerana mereka tidak menyimpan duit syiling untuk pengguna mereka. Yang mereka buat hanyalah menghubungkan pembeli dan penjual, yang membolehkan mereka berurusan secara langsung, dan ini menjadikan mereka jauh lebih selamat. 

Platform P2P adalah rintangan penapisan transaksi, dan ini menjadikannya menarik bagi peniaga yang ingin mengelakkan sekatan yang dikenakan oleh pemerintah. Oleh kerana orang menjalankan pertukaran berpusat, mereka rentan dan dapat dieksploitasi dengan mudah oleh pemerintah. Tidak lama dahulu, Bank Rakyat China memaksa dua pertukaran terbesar di China pada masa untuk membekukan semua pengeluaran BTC selama sebulan. Senario seperti itu agak tidak menyenangkan bagi mana-mana peniaga. 

Sebaliknya, pasar P2P praktis kebal terhadap campur tangan pemerintah kerana mereka tidak memiliki pusat kekuasaan yang dapat dipaksa. Namun, ada kemungkinan memaksa beberapa bahagian platform ini berhenti beroperasi, tetapi sistem yang lain tidak akan terjejas. 

Bagaimana Pertikaian Diselesaikan


Ya, pertukaran P2P sangat bagus untuk pedagang yang menginginkan lebih banyak privasi dan banyak faedah lain yang mereka tawarkan, tetapi kerana mereka tidak mempunyai kuasa, bagaimana mereka mencegah penipuan? Pelbagai platform P2P menggunakan penyelesaian yang berbeza untuk masalah ini. Ada yang menggunakan sistem berdasarkan reputasi di mana pedagang dinilai setelah setiap perdagangan, dan ini memberitahu sama ada mereka boleh dipercayai atau tidak.

Maklumat ini dapat dilihat oleh sesiapa sahaja yang menggunakan platform dan dapat dilihat sebelum perdagangan dimulakan. Sekiranya timbul pertikaian, katakanlah pembeli menghantar wang, dan penjual gagal melepaskan duit syiling crypto. Penimbang tara yang dilantik oleh masyarakat akan mendengar kedua-dua sisi cerita dan menyelesaikan masalahnya. 

Beberapa platform P2P akan menggunakan deposit untuk memberi ganti rugi kepada mangsa penipuan dan membayar perkhidmatan penimbang tara. Terdapat juga sistem reputasi bagi para penimbang tara ini untuk memastikan mereka tidak menyalahgunakan kuasa mereka.

Kesimpulannya

Perkembangan Bitcoin menyebabkan kelahiran pertukaran terpusat, yang bertindak sebagai pintu masuk ke dunia cryptocurrency. Sejenis antara muka antara dunia nyata dan dunia kripto diperlukan memandangkan beberapa perniagaan yang menerima cryptocurrency sebagai kaedah pembayaran. Kelemahan mempunyai platform terpusat ini tidak seperti cryptocurrency; syarikat menjalankannya. Mereka mempekerjakan kakitangan untuk mengawasi dan mengurus semua interaksi antara pengguna, di mana terdapat perselisihan yang mereka lakukan sebagai penimbang tara dan, dalam prosesnya, mengumpulkan biaya. Ini membawa kepada beberapa kelemahan yang telah kita nyatakan di atas. 

Untuk menyelesaikan masalah ini, platform P2P telah berkembang kerana orang yang terlibat dengan cryptocurrency merasakan keperluan untuk mengganggu pasaran ini dan menawarkan penyelesaian terdesentralisasi yang dijalankan oleh perisian dan bukan orang. Kini, semakin banyak platform P2P muncul, dan dengan populariti mereka di kalangan peniaga, kami tidak melihat trend ini akan berakhir dalam masa terdekat.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector