Menganalisis Penyelesaian untuk Pembangun untuk Membuat Aplikasi Desentralisasi (Dapps)

Ada yang percaya bahawa kesukaran teknikal desentralisasi melebihi faedahnya. Pembangun sentiasa mencari kaedah untuk meningkatkan pengalaman pengguna tanpa menurunkan kelebihan distribusi dan autonomi yang disediakan oleh aplikasi terdesentralisasi. Walaupun pengalaman pengguna teratas adalah standard emas untuk platform yang ingin menarik khalayak arus perdana, sekatan teknikal dapps menjadikannya sukar bagi pembangun untuk membuka tahap fungsi sedemikian.

Naratif ini hanyalah satu daripada banyak cabaran yang dihadapi oleh pembangun ketika bekerja dengan teknologi blockchain. Dalam artikel ini, kami akan menjelaskan batasan dan kemungkinan penyelesaian ini.

Apa Kelemahan Membuat Dapps?

Dengan hanya 4,000 dapp dibuat dalam 5 tahun kebelakangan, adalah selamat untuk mengatakan bahawa tahap pembangunan infrastruktur yang terdesentralisasi tidak begitu berkesan. Fakta bahawa lebih dari 1,000 dapps telah ditinggalkan dalam jangka waktu yang sama menggambarkan gambaran yang lebih jelas tentang betapa mencabarnya untuk mengekalkan aplikasi berasaskan blockchain. Terlalu banyak bahagian yang bergerak dan tidak cukup infrastruktur dan alat binaan yang cukup cekap untuk mengurus dan menyelesaikan rintangan unik blockchain.

Sifat distributif aplikasi terdesentralisasi ini memerlukan mekanisme konsensus khas untuk kemas kini yang paling remeh. Ini mungkin menjadi cabaran apabila keselamatan dapp berada dalam talian kerana setiap simpul mesti menyetujui garis tindakan terbaik dan mengemas kini perisian mereka dengan sewajarnya. Juga, sifat rangkaian blockchain warisan yang sering dilenyapkan sering membatasi skop operasi dapps.

Speed ​​adalah satu lagi masalah berulang yang nampaknya mengurangkan keberkesanan infrastruktur blockchain. Untuk tujuan ini, penyelesaian telah mula menginovasikan alat dan platform yang dirancang untuk mengoptimumkan proses yang terlibat dalam membuat atau mengekalkan dapps untuk produk akhir yang lebih menarik. Salah satu platform seperti ini yang menjadi kemajuan dalam hal ini adalah Bifrost.

Bifrost: Platform Middleware Blockchain

Setelah memahami titik tolak aplikasi terdesentralisasi, Bifrost telah menjadi pintu masuk penyelesaian inovatif yang dibuat khusus untuk pembangun blockchain. Mungkin aspek yang paling menarik dari penawaran Bifrost adalah bahawa kit pengembangannya menyokong pelbagai protokol. Pada hakikatnya, pembangun dapat mengubah suai aplikasinya ke berbagai rangkaian blok dan membuat kontrak pintar yang dipertingkatkan yang sesuai dengan masing-masing. Oleh itu, Bifrost menyediakan infrastruktur blockchain yang tidak dapat dikendalikan dan menyelesaikan salah satu kesan utama dari rangkaian warisan siled. Sehubungan dengan itu, tidak mengejutkan bahawa Bifrost telah muncul sebagai salah satu penyelesaian yang siap untuk mengatasi dilema Bitcoin DeFi.

Yang perlu dilakukan oleh pembangun ialah memilih blok block sasaran untuk setiap bahagian kod mereka dan teknologi multifain Bifrost menterjemahkan, menyusun, dan menerapkannya secara automatik pada blok yang sesuai. Dengan ini, pemaju menjadi lebih mudah untuk bertukar antara beberapa rantai.

Jauh dari kebolehoperasian, Bifrost juga meningkatkan kelajuan. Platform ini mendakwa bahawa salah satu dapp yang dibuat dengan teknologi Bifrost mencatat kelajuan 3,000 TPS dengan 75% lebih sedikit gas semasa ujian. Terutama, penyelesaiannya menyediakan IDE, fungsi pemantauan, dan perkhidmatan pelanggan untuk ujian dan ciri pengurusan tambahan untuk aplikasi yang terdesentralisasi.

Sudah, pasukan Bifrost telah mula menunjukkan keberkesanan produknya di lanskap DeFi. Bifrost memberi kuasa kepada BiFi, aplikasi pinjaman dan peminjaman DeFi yang siap memberikan ciri canggih dan kadar faedah terbaik di pasaran. BiFi ingin mempamerkan kekuatan inovatif Bifrost dan menyelesaikan masalah – seperti kelajuan, skalabiliti, kos, interoperabilitas, dan pengalaman pengguna – yang dikaitkan dengan ekosistem Ethereum.

Setelah pelancaran BiFi, platform ini berencana untuk memperkenalkan Bifrost Suite. Produk ini memberi tumpuan untuk mewujudkan persekitaran yang memungkinkan untuk pengembangan aplikasi DeFi. Lebih penting lagi, Bifrost baru-baru ini bergandingan dengan Chainlink sebagai sebahagian daripada kempen perkongsian global yang sedang berlangsung untuk mengukuhkan tempatnya di tengah-tengah ekosistem DeFi.

Sebutan Terkenal Lain

Cosmos adalah projek lain yang memfokuskan pada membolehkan alat dan perkhidmatan pembangunan yang ditingkatkan untuk pembangun blockchain Perkhidmatan ini menawarkan reka bentuk modular yang boleh dikendalikan berskala yang membolehkan pengguna memindahkan aset antara pelbagai blok di ekosistem Cosmos. Walau bagaimanapun, perlu disebutkan bahawa tidak seperti Bifrost, Cosmos tidak berfungsi sebagai penambah kontrak pintar dan juga tidak membenarkan pembangun menggabungkan ciri-ciri blockchain yang sudah ada.


Terdapat juga Polkadot, yang mempunyai seni bina yang unik untuk membina blok-blok yang tidak dapat dikendalikan. Pembangun boleh menggunakan rangka Substrat untuk menghubungkan rantai mereka ke rangkaian Polkadot. Walaupun Polkadot menyajikan cara untuk membuat rantai blok yang dapat disesuaikan, kekangan rantai berasaskan aplikasi ke rangkaian Polkadot adalah kelemahan kritikal. Sekali lagi, pembangun lebih suka menggunakan semua fungsi yang ditingkatkan ke rangkaian blok dengan rangkaian pengguna yang besar.

Pemikiran Akhir

Walaupun orang-orang seperti Bifrost dan Cosmos melangkah ke tahap pengembangan blockchain, masih banyak yang perlu dilakukan. Kebolehpercayaan jangka panjang blockchain sebagai bahagian belakang untuk aplikasi sangat bergantung pada kejayaan penyelesaian ini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector