CARA BELAJAR UNTUK MENGANALISIS PASARAN CRYPTOCURRENCY

Sekiranya anda ingin belajar bagaimana menganalisis cryptocurrency, terdapat beberapa alat yang perlu anda ketahui. Alat ini akan membantu anda memahami kedudukan pasaran dan membuat ramalan hebat. Satu perkara yang harus anda fahami ialah pasaran kripto sangat mudah berubah dan jika anda mesti memperbaikinya, anda perlu memahami cara kerja pasaran dan ini termasuk bagaimana melakukan analisis teknikal cryptocurrency.

Sekiranya anda baru dalam pasaran mata wang kripto atau mencari perkhidmatan yang berkaitan dengan kripto, anda mungkin merasa terharu dengan grafik, carta dan maklumat yang disampaikan mengenai cryptocurrency yang berbeza, tetapi apabila anda memahami analisis teknikal crypto dan bagaimana pasaran berfungsi, keseluruhan sistem kripto akan menjadi lebih mudah dan masuk akal. Panduan ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada anda untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai pelbagai carta harga dalam talian, ramalan harga, dan ramalan pasaran pelbagai cryptocurrency. Sebelum kita mendalami dunia analisis teknikal cryptocurrency, mari kita lebih memahami istilah “analisis teknikal.”

Apa itu analisis teknikal?

Ramai profesional kripto telah menggambarkan analisis teknikal sebagai proses menggunakan data dunia nyata yang berasal dari pasaran kripto atau sumber utama lain dan merancang untuk meramalkan hasilnya di masa depan. Analisis sedemikian akan membolehkan anda meramalkan kapan pasaran akan naik atau turun. Oleh itu, anda berpeluang membeli apabila harga pasaran rendah dan menjual sebaik sahaja harga naik. 

Beberapa penulis telah menulis tentang cara terbaik untuk menganalisis pasar untuk hasil yang luar biasa, tetapi kenyataannya adalah bahawa istilah “menganalisis” adalah kemahiran yang mesti dipelajari melalui ujian, jejak dan kesalahan, sehingga akhirnya Anda dapat melakukannya dengan betul. Keupayaan untuk memahami elemen yang dapat dilihat pada carta dan memahami bagaimana elemen tersebut dapat mempengaruhi harga cryptocurrency menjadikan anda seorang peniaga crypto yang baik walaupun masih ada ruang untuk pertumbuhan.

Apa itu candlestick, dan bagaimana ia berfungsi?

Sekiranya anda ingin menganalisis pasaran kripto sebagai penulis, salah satu analisis teknikal pertama, anda mungkin perlu bersaing pada carta harga adalah candlestick. Ini menerangkan objek berbentuk segi empat tepat (sama ada hijau atau merah) pada carta harga. 

Segi empat tepat menunjukkan jurang antara baki pembukaan dan penutupan syiling tertentu. Sekiranya anda mencari harga duit syiling selama 24 jam, maka candlestick akan menunjukkan perbezaan antara harga pembukaan di bahagian bawah dan harga tutup di bahagian atas untuk hari itu. Candlestick kemerahan menunjukkan kerugian manakala candlestick berwarna hijau menunjukkan keuntungan atau keuntungan untuk tempoh tersebut.

Jumlah jualan

Ini adalah satu lagi metrik yang akan anda lihat semasa anda memeriksa grafik harga. Sekiranya anda mempelajari perdagangan cryptocurrency untuk membolehkan anda menyempurnakan kemahiran menulis anda dalam bidang itu, maka diperlukan pemahaman yang baik tentang bagaimana jumlah kerja berfungsi. Ini juga penting semasa anda mencari perkhidmatan perdagangan crypto di internet. Anda akan dapati jumlah penjualan duit syiling tertentu dalam jangka masa tertentu (hari, minggu, bulan) di bahagian bawah carta harga, sering dipaparkan sebagai lajur. Sekiranya anda ingin menyampaikan ucapan mengenai koin crypto tertentu dan membincangkan prospeknya, jumlah penjualan adalah aspek yang baik untuk diketengahkan. Walau bagaimanapun, anda mungkin mempertimbangkan untuk mencari penulis di perkhidmatan penulisan ucapan dalam talian untuk menolong anda dengan sumber yang anda perlukan. Kerana kadang-kadang anda perlu meminta pertolongan, dan bukannya melakukan semuanya sendiri.

Purata Pergerakan

Jumlah jualan dan trend candlestick bukan satu-satunya maklumat yang anda perlukan untuk meramalkan pergerakan carta harga duit syiling tertentu. Anda perlu mempertimbangkan pergerakan harga dalam jangka masa yang panjang, seperti hari atau minggu. Adalah mustahak untuk membolehkan anda mengetahui masa yang tepat untuk membeli atau menjual. Ini adalah purata bergerak. Terdapat dua jenis purata bergerak ketika memeriksa carta harga: purata bergerak sederhana (SMA) dan purata bergerak eksponensial (EMA.

  • Purata bergerak sederhana (SMA)

SMA menunjukkan harga penutupan purata duit syiling dalam jangka masa tertentu. Selama tujuh hari, rata-rata adalah SMA dari enam hari sebelumnya, ditambah hari itu dibahagi dengan tujuh. Oleh kerana baki penutupan baru ditambahkan untuk setiap hari, baki penutupan yang lebih lama untuk hari-hari sebelumnya akan hilang Oleh itu, sebab pergerakan garis atas dan bawah yang kerap melintasi graf. SMA dianggap oleh banyak orang sebagai petunjuk terbaik bagi purata bergerak.

  • Purata bergerak eksponensial (EMA)

EMA sedikit rumit daripada SMA yang mengikut corak tersuai. Dengan menggunakan contoh tujuh hari biasa, EMA tidak memperlakukan baki penutupan sama seperti SMA. Beratnya hari sebelumnya berdasarkan seberapa dekat harga dari hari ini. Oleh itu, ia memberikan lebih banyak berat kepada hari-hari sebelumnya daripada hari-hari lain. Oleh kerana kepentingannya yang semakin menurun, masa kini, ia lebih bersifat reaksioner, yang terbaik untuk sifat pasaran kripto yang tidak menentu.


Jadi bagaimana purata bergerak dapat membantu anda memahami analisis teknikal crypto? Ini menunjukkan tahap ketahanan terhadap penjualan atau pembelian pada titik harga tertentu. Sekiranya melepasi purata bergerak, ini menunjukkan bahawa pasaran akan naik dan anda harus mencari peluang untuk menjual. Tetapi apabila harga penutupan tidak lulus rata-rata bergerak, ini menunjukkan ada rintangan, oleh itu, alasan mengapa lebih banyak orang menjual.

  • Menganalisis trend

Dengan maklumat di atas, anda kini dilengkapi untuk menganalisis grafik harga duit syiling tertentu. Setelah berjaya menganalisis trend, anda seharusnya dapat mengetahui masa yang tepat untuk membeli (di bahagian atas) dan bila hendak menjual untuk merealisasikan sedikit keuntungan (di bahagian bawah). 

Maklumat yang disajikan dalam artikel ini akan memberi anda permulaan yang baik jika anda ingin belajar bagaimana menganalisis cryptocurrency untuk pemula.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector