Bitcoin Whales dijelaskan: Siapa Mereka dan Mengapa Mereka Penting

Paus Bitcoin

Apa Itu Paus Bitcoin?

Terdapat sejumlah perbezaan mendasar antara dunia Bitcoin dan sistem kewangan tradisional. Titik perbezaan yang paling ketara ialah Bitcoin tidak dikawal selia oleh institusi kewangan berpusat. Tetapi satu perkara yang sama antara mereka adalah satu-peratus. Dalam dunia mata wang digital, pelabur ini disebut sebagai ikan paus Bitcoin.

Mereka biasanya mempunyai antara 1,000 dan 1 juta BTC. Falsafah di sebalik nama itu mudah – mereka mewakili pemain terbesar dalam rangkaian Bitcoin.

Ikan Besar di Kolam Kecil

Paus Crypto cenderung mempunyai lebih banyak pengaruh di pasar khusus mereka berbanding ikan paus di industri lain. Ini kerana pasaran Bitcoin lebih kecil dan lebih banyak berbanding pasaran yang menggunakan mata wang tradisional. 

Sebagai permulaan, ada had berapa banyak Bitcoin yang boleh dituai. Ini mewujudkan keadaan di mana mereka yang mempunyai rizab Bitcoin yang besar memberi kesan yang besar terhadap ekonomi kripto. Ekosistem Bitcoin sudah tidak menentu, dan perubahan dalam jumlah dagangan Bitcoin mempunyai kesan yang besar terhadap harga Bitcoin.

Perkara lain yang menjadikan ikan paus di pasaran Bitcoin lebih kuat adalah proses Bitcoin dibelah dua. Mengurangkan separuh mengurangkan ganjaran sekatan dan bilangan Bitcoin memasuki peredaran. Oleh itu, tidak banyak ruang untuk pengguna lain untuk mengumpulkan simpanan Bitcoin yang lebih besar.

Paus juga boleh mempengaruhi pasaran dengan menjual sebahagian besar Bitcoin mereka sekaligus. Sebarang langkah sedemikian akan memaksa nilai Bitcoin menjunam. Sudah tentu, jutawan mata wang tradisional memiliki kekuatan untuk mengarahkan ekonomi ke arah tertentu. Tetapi ikan paus Bitcoin mempunyai kesan yang jauh lebih besar di pasaran crypto.

Padang Meluas

Walaupun sistem bitcoin menyukarkan paus kerana sifat ekonomi ini, ini tidak bermaksud bahawa ikan paus baru tidak kerap menyertai kelab.

Sebagai contoh, jumlah ikan paus mencapai paras tertinggi dua tahun sebelum separuh bulan. Jumlah ikan paus sekarang adalah sekitar 1.850. Tetapi ukuran kekayaan mereka berbeza-beza. Sesiapa yang mempunyai lebih dari 1,000 BTC, yang kini setara dengan $ 7,7 juta, dianggap sebagai ikan paus, dan ada yang mempunyai bitcoin berbilion. 

Halving selalu menjadi peristiwa yang meruncing di dunia bitcoin, dan jika jumlah ikan paus cryptocurrency meningkat, ini bermakna pengguna mempunyai jangkaan tinggi mengenai harga Bitcoin masa depan.

Namun, mereka yang berada di eselon atas komuniti Bitcoin jarang berdagang dengan semua simpanan mereka. Terdapat banyak sebab untuk ini. Sebagai contoh, penemu Bitcoin yang misterius, Satoshi Nakamoto, tidak pernah berniaga dengan kekayaannya, mungkin agar tidak mengganggu keseimbangan pasaran. Paus lain yang pada amnya merupakan pelabur bitcoin terbesar, memperlakukan mata wang digital seperti pasaran saham tetapi tidak pernah berdagang dengan keseluruhan baki mereka.

Jumlah ikan paus yang semakin meningkat juga menjadi perhatian. Fakta bahawa begitu banyak orang memperoleh rizab Bitcoin yang besar mendedahkan pasaran kepada potensi risiko. Sekiranya ada di antara mereka yang memutuskan untuk menukar sejumlah besar Bitcoin, ia boleh memberi kesan buruk pada harga Bitcoin.


Statistik Paus Bitcoin

Jadi, siapakah ikan paus Bitcoin ini dan seberapa besar kekayaan mereka? Paus memegang 42% daripada lebih dari 18 juta Bitcoin yang kini beredar. Apabila kita melihat dompet Bitcoin dan ikan paus, dompet paling gemuk pada masa ini mempunyai 255,502 BTC atau $ 1,94 bilion. Dompet kedua dan ketiga terbesar masing-masing mempunyai 125,500 BTC ($ 953,8 juta) dan 101,857 BTC ($ 774,1 juta). 

Berikut adalah penjelasan lebih lanjut mengenai kekayaan Bitcoin:

  • Kini terdapat alamat ikan paus Bitcoin 1998. Itulah 0.01% daripada semua alamat Bitcoin yang ada.
  • Paus mempunyai kekayaan terkumpul 4.88 juta BTC.
  • 108 alamat mempunyai lebih daripada 10,000 BTC.
  • Tiga alamat mempunyai lebih daripada 100,000 BTC.

Walaupun alamat awam Bitcoin dapat dilihat oleh semua orang, tidak ada cara untuk mengetahui siapa mereka berasal. Transaksi Bitcoin dapat dijejaki kerana pergerakan mata wang digital melalui rangkaian harus disahkan dan ditambahkan ke blok tersebut. Apabila ikan paus crypto menggerakkan sejumlah besar mata wang, orang cenderung memperhatikan. Namun, kami tidak dapat menghubungkan alamat awam dengan orang sebenar. 

Selain faedah tanpa nama, memegang atau memindahkan Bitcoin jauh lebih murah daripada mata wang tradisional. Walaupun membeli dan menjual Bitcoin dikenakan cukai di banyak negara, tidak ada yuran bank yang terlibat. Pada Januari 2020, salah satu ikan paus Bitcoin memindahkan Bitcoin bernilai $ 1.1 bilion dan hanya membayar yuran rangkaian $ 83.

Paus BitcoinPaus Bitcoin yang terkenal

Tertanya-tanya siapa yang dapat mengumpulkan semua cryptocurrency ini? Kami telah menyusun senarai beberapa individu (dan pemerintah!) Yang lebih terkenal yang termasuk dalam kategori ini.

Satoshi Nakamoto 

Ini adalah nama yang digunakan oleh orang atau orang yang mengembangkan Bitcoin. Identiti sebenar individu itu tidak pernah terungkap, tetapi dia dianggarkan memiliki sekitar 980,000 BTC. 

Anda mungkin menyedari bahawa tidak ada satu alamat yang menyimpan Bitcoin sebanyak ini. Itu kerana setiap ikan paus Bitcoin, termasuk Satoshi, menyimpan baki mereka di beberapa alamat. Dalam kes Satoshi, mungkin ada ribuan daripadanya.

Oleh itu, siapakah pemilik Bitcoin terkaya? Jawapannya pasti Satoshi Nakamoto. Satoshi tidak pernah memperdagangkan kekayaan Bitcoin-nya, yang dikumpulkannya dengan melombong mata wang itu segera setelah penubuhannya.

Cameron dan Tyler Winklevoss

Kembar Winklevoss adalah antara orang pertama yang menjadi kaya dengan Bitcoin. Pelaburan awal mereka dilakukan setelah penyelesaian dengan Mark Zuckerberg, yang mereka menuduh mencuri idea mereka untuk Facebook. Mereka dibayar $ 65 juta, yang biasa mereka beli untuk membeli 1.5 juta BTC. Mereka akhirnya menjadi ikan paus Bitcoin yang paling terkenal. 

Sejurus selepas mereka membeli Bitcoin mereka, nilai mata wang digital melonjak 20,000%. Lonjakan dramatik itu menjadikan mereka jutawan. Hari ini, kembar kerap melabur dalam Bitcoin dan usaha serupa lainnya.

Kerajaan

Beberapa kerajaan mempunyai simpanan Bitcoin secara besar-besaran. Tetapi negeri-negeri ini tidak pakar dalam perdagangan Bitcoin. Sebilangan besar kekayaan milik negara ini diperoleh melalui penyitaan Bitcoin yang diperoleh secara haram. Cryptocurrency sangat popular di kalangan unsur-unsur jenayah kerana anonim yang ditawarkannya.

Uncle Sam dan lebih khusus lagi Jabatan Kehakiman AS telah menimbun Bitcoin selama bertahun-tahun dan kini mempunyai salah satu cache cryptocurrency terbesar di dunia. Sebilangan besar Bitcoin itu berasal dari menutup Jalan Sutera yang terkenal – forum dalam talian yang digunakan terutamanya untuk pengedaran dadah terlarang. 

Kerajaan Bulgaria juga memiliki kekayaan Bitcoin, yang dikumpulkannya dengan merebut mata wang dari penghindar cukai. Walaupun negeri-negeri tidak dianggap sebagai ikan paus khas di dunia crypto, mereka masih memberikan pengaruh besar kerana jumlah Bitcoin yang mereka miliki.

Tim Draper

Tim Draper adalah antara beberapa kelas berat Bitcoin yang diketahui umum. Dia juga salah satu penyokong Bitcoin yang paling lantang, dan pelbagai pihak bergantung pada ramalannya mengenai masa depan mata wang digital. Dia mendapat kekayaan Bitcoin awalnya ketika dia menghabiskan $ 18 juta untuk 30,000 BTC pada lelongan pemerintah pada tahun 2014.

Barry Silbert

Barry Silbert, sama seperti Tim Draper, adalah kapitalis teroka yang dilaporkan memasuki pasaran Bitcoin melalui lelongan pemerintah pada tahun 2014. Dipercayai bahawa Silbert membeli 48,000 BTC yang dilelong FBI. Seperti yang anda lihat dari dua contoh ini, ikan paus dalam Bitcoin sering kali merupakan orang yang sangat kaya. Silbert kini menjadi CEO Kumpulan Mata Wang Digital.

Roger Ver

Ver juga dikenali sebagai “Bitcoin Jesus” kerana menjadi salah satu pelabur awal dalam permulaan dan projek yang berkaitan dengan Bitcoin. Sebelum membaptis dirinya dalam Bitcoin, dia lebih terkenal kerana menjual bahan letupan di Ebay, yang menjatuhkan hukuman penjara selama 10 bulan. Dia kemudian memperoleh pasport Saint Kitts dan Nevis sebelum melepaskan kewarganegaraan AS. Dia kini dilantik sebagai salah satu ahli kelab paus Bitcoin yang lebih terkenal.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector