Apakah lejar diedarkan?

Apakah lejar diedarkan

Pada dasarnya adalah pangkalan data di mana urus niaga dan perincian transaksi disimpan dan diedarkan di nod rangkaian. Oleh itu, pengesahan data yang ditambahkan ke lejar, serta sebarang kemas kini yang dibuat ke lejar tersebut, tidak dikendalikan oleh entiti pusat, dan juga data yang tersimpan di awan pusat atau sistem penyimpanan data seperti sistem penyimpanan tradisional. Sebaliknya, banyak peserta di rangkaian diminta untuk mencapai kata sepakat untuk mengesahkan lejar diedarkan yang diperbaharui, dan juga memiliki salinannya.

Apakah Sejarah Buku Besar?

Konsep lejar, yang terutama dimaksudkan untuk berfungsi sebagai catatan transaksi, telah ada selama ribuan tahun. Pada satu ketika, transaksi dan pemindahan harta tanah dicatatkan pada tanah liat, kayu penghitung kayu, batu, dan papirus. Proses merekod urus niaga berjalan lebih jauh ketika kertas dicipta. Normalisasi komputer pada tahun 80-an dan 90-an menyebabkan pendigitan lejar.

Walau bagaimanapun, konsep baru yang dibincangkan di sini telah dapat meluaskan had definisi lejar sebelumnya. Walaupun kita masih hidup dalam masyarakat yang berbasis kertas – yang terbukti dengan pergantungan kita pada bil kertas, meterai, sijil, dan tandatangan bertulis – buku besar digital menjadi semakin biasa. Pada dasarnya, lejar digital berfungsi sebagai media untuk memindahkan lejar kertas, dan ia tertakluk kepada pihak berkuasa pusat. Kemunculan teknologi abad ke-21 telah memperkenalkan lejar dioptimumkan yang diedarkan dan hampir mustahil untuk digodam atau dimanipulasi, berkat mekanisme perlindungan kriptografi canggih.

Bagaimana Teknologi Ledger Teragih (DLT) Berfungsi?

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, lejar diedarkan adalah pangkalan data yang dikemas kini dan dikekalkan oleh setiap peserta di rangkaian, iaitu simpul. Tidak seperti pangkalan data tradisional, rekod diproses secara bebas dan disimpan oleh setiap nod rangkaian. Dengan demikian, setiap simpul memiliki input dalam proses validasi transaksi, karena mereka diminta untuk memilih untuk mencapai kesimpulan mengenai kesahihan transaksi. Proses pengesahan ini disebut konsensus, dan majoriti pengguna rangkaian harus menyetujui kesimpulan sebelum konsensus dapat dicapai.

Setelah rangkaian bersetuju bahawa transaksi itu sah, pangkalan data akan dikemas kini, dan setiap pengguna akan menyimpan salinan lejar yang dikemas kini. Struktur ini menjadikan teknologi lejar diedarkan sebagai bentuk pangkalan data yang lebih canggih kerana menghilangkan keperluan untuk mempercayai pihak ketiga atau tokoh pusat. Akibatnya, teknologi ini biasanya disebut sebagai mekanisme tanpa kepercayaan.

Terdapat pelbagai mekanisme konsensus yang sesuai untuk lejar diedarkan, masing-masing mempunyai kebaikan dan keburukan. Namun, semuanya melayani tujuan mewujudkan konsensus dalam jaringan, walaupun dengan metodologi yang berbeza. Proses atau mekanisme konsensus ini secara amnya mengikuti empat langkah berikut:

  • Setiap nod membina data atau transaksi yang ingin ditambahkan ke lejar.
  • Data yang dibina diedarkan ke semua nod rangkaian.
  • Node mencapai keputusan mengenai kesahihan transaksi.
  • Setiap simpul mengemas kini lejar diedarkan setelah kesimpulan dicapai, yang akan mencerminkan hasil konsensus.

Walau bagaimanapun, kelajuan di mana setiap langkah diselesaikan menentukan keberkesanan mekanisme konsensus yang diterapkan dalam lejar.

Apa itu Protokol dan Algoritma Konsensus?

Protokol konsensus adalah sekumpulan peraturan yang mengatur fungsi sistem berdasarkan konsensus, sementara algoritma konsensus adalah peraturan yang secara khusus mengatur proses mencapai konsensus. Dengan kata lain, algoritma mengatur urutan langkah-langkah serta syarat-syarat yang diperlukan untuk output yang berjaya dari sistem konsensus dalam, misalnya, lejar diedarkan. Algoritma konsensus umumnya skrip atau program yang kompleks.

Apa itu Kriptografi?

Kriptografi sudah lama wujud — ada bukti bahawa kaedah penyulitan ini telah digunakan di Mesir kuno dan bahkan di zaman Rom. Kriptografi pada dasarnya adalah proses menyulitkan data sensitif.

Ribuan tahun selepas konsep ini diperkenalkan, ia memainkan peranan besar dalam mewujudkan buku besar yang diedarkan. Setelah data direkodkan, data dienkripsi oleh kriptografi canggih, yang mengamankan data dari penyerang yang berpotensi. Pengguna hanya dapat mengakses data ini dengan kunci dan tandatangan kriptografi.

Apakah Kegunaan Potensi Teknologi Ledger Teragih?

Teknologi lejar yang diedarkan terus menunjukkan kekuatannya yang mengganggu dalam sektor kewangan kerana secara beransur-ansur mengubah cara kita melakukan dan merekod transaksi. Namun, teknologi tersebut diyakini dapat merevolusikan sektor kritikal lain. Oleh itu, terdapat banyak kajian berterusan yang menguji had teknologi ini. Menurut Bank Dunia, teknologi ini “berpotensi untuk mengubah berbagai sektor lain juga, seperti pembuatan, sistem pengurusan kewangan pemerintah, dan tenaga bersih.” Potensi penggunaan lain dari teknologi ini termasuk yang berikut:

  • DLT berpotensi untuk mewujudkan pengumpulan dana yang telus dan lebih selamat untuk organisasi amal.
  • Ini juga dapat mengoptimumkan sistem pengundian yang ada, yang akan memastikan bahawa undi tidak mudah terkena manipulasi.
  • Fungsinya dapat meningkatkan dan mengoptimumkan pengesan rantaian bekalan.
  • Ia dapat berfungsi sebagai pangkalan data pendaftaran tanah tanpa kepercayaan dan bebas gangguan.
  • Ia sesuai untuk sistem pengkomputeran dan penyimpanan awan.
  • Di samping itu, teknologi ini dapat menggunakan pangkalan data perubatan yang lebih cekap yang akan meningkatkan industri penjagaan kesihatan.
  • Sektor perundangan juga mencari cara bagaimana buku besar yang diedarkan dapat berfungsi sebagai alat utama untuk menyimpan dokumen undang-undang.
  • Dengan berkesan dapat mengoptimumkan sistem harta intelek.
  • Teknologi ini berpotensi digunakan untuk menyimpan dan mengesahkan identiti.

Faedah lejar diedarkan

Senarai potensi aplikasi teknologi lejar diedarkan di atas membuktikan bahawa teknologi itu dapat merevolusikan cara kita menjalani. Pada masa ini, teknologi ini mengubah sektor kewangan, dan juga ekonomi pengiriman wang global. Akibatnya, munculnya aset digital atau mata wang maya yang dapat menjamin privasi pengguna, transaksi yang tidak dapat ditarik balik, desentralisasi, dan sistem bebas inflasi. Di samping itu, ia berpotensi memainkan peranan penting dalam sektor lain, seperti rantai bekalan makanan, harta intelek, logistik, tenaga, dan sektor hukum. Dengan bantuan teknologi ini, kita dapat memperbaiki kelemahan utama sistem tradisional di kawasan ini.

Mengapa Lejar diedarkan Penting?

Lejar diedarkan mempunyai fungsi yang menjadikannya unik dan berkesan. Salah satu fungsi tersebut ialah sifat lejar yang diedarkan. Tidak seperti sistem pangkalan data tradisional, ia memberikan kawalan keseluruhan operasi lejar kepada peserta rangkaian. Oleh itu, sangat tidak mungkin data pada lejar dapat dikompromikan atau dimanipulasi, kerana penyerang harus meretas keseluruhan salinan lejar yang disebarkan secara serentak.

lejar diedarkan

Di samping itu, pangkalan data yang diedarkan menghilangkan keperluan bank atau orang tengah, kerana pengguna dapat melakukan transaksi secara langsung. Oleh itu, pengguna dapat melakukan transaksi segera dan murah. Juga, sifat lejar yang diedarkan bermaksud sistemnya telus.

Apa itu lejar Blockchain?

Buku besar blockchain adalah lejar tersebar di mana data dimasukkan ke dalam blok yang kemudiannya dihubungkan dalam rangkaian blok yang semakin banyak. Buku besar diedarkan di rangkaian peer-to-peer, kerana teknologi ini dapat melewati pihak berkuasa pusat. Teknologi ini adalah pendorong utama untuk cryptocurrency seperti Bitcoin.

Jenis Lejar Teragih

Tiga jenis lejar diedarkan adalah lejar peribadi, awam, dan konsortium. Buku besar yang diedarkan secara terbuka membolehkan sesiapa sahaja mengambil bahagian dalam input data atau transaksi dan proses pengesahan. Sebaliknya, DLT peribadi terhad kepada nod yang dipercayai; oleh itu, hanya ahli yang dibenarkan dapat mengakses lejar ini. Buku besar yang diedarkan oleh konsortium adalah gabungan daripada yang swasta dan awam. Oleh itu, sebuah konsortium atau sekumpulan institusi berfungsi sebagai simpul rangkaian dan kandungan pada lejar mungkin atau tidak boleh diumumkan kepada umum.

Lejar Teragih vs Blockchain

Terdapat banyak kesalahpahaman mengenai perbezaan antara lejar diedarkan dan blockchain. Blockchain hanyalah pelaksanaan teknologi lejar diedarkan. Blockchain menggunakan konsep pangkalan data yang diedarkan untuk memastikan sistem tetap terdesentralisasi.

Walau bagaimanapun, anda harus ingat bahawa tidak semua lejar diedarkan adalah rantai blok. Ini kerana tidak semua pangkalan data yang diedarkan menggunakan struktur blok yang terdapat di blockchain. Untuk memahami perbezaan antara kedua istilah ini dengan lebih baik, kita perlu menjelaskan perbezaan antara lejar diedarkan dan lejar terdesentralisasi.

Diagihkan vs Disentralisasi lejar

Buku besar yang diedarkan dan terdesentralisasi agak serupa kerana kedua-dua sistem mengedarkan pangkalan data ke semua nod rangkaian yang mengambil bahagian. Buku lekap yang terdesentralisasi, bagaimanapun, membolehkan semua node berpartisipasi dalam menjalankan rangkaian. Oleh itu, lejar terdesentralisasi sepenuhnya menghilangkan semua entiti pusat, dan rangkaian melibatkan setiap simpul dalam proses pengesahan transaksi. Hasilnya, jenis lejar ini sesuai untuk rantaian awam dan tanpa izin seperti blockchain Bitcoin.

lejar diedarkan

Sebaliknya, lejar diedarkan tidak semestinya menyokong sistem yang terdesentralisasi sepenuhnya. Walaupun semua node mendapat salinan lejar, keputusan akhir mengenai fungsi dan kesahihan lejar masih boleh menjadi sebahagian daripada sistem pusat. Akibatnya, majoriti rantaian blok swasta dan juga DLT konsortium adalah lejar yang tidak sepenuhnya mematuhi konsep desentralisasi.

Apa Itu Lejar Crypto?

Blockchain dikenali sebagai teknologi asas yang menyokong mata wang digital atau cryptocurrency. Oleh itu, rangkaian kripto berasaskan blockchain, yang juga dikenal sebagai lejar crypto, adalah platform di mana pengguna dapat menggunakan mata wang digital untuk melakukan transaksi segera. Buku besar menggunakan kriptografi untuk menjamin urus niaga dan perinciannya. Di samping itu, setiap lejar dilengkapi dengan mekanisme konsensus yang mengatur proses pengesahan cryptocurrency berkaitan dengan transaksi dan prosedur perlombongannya.

Apa Itu yang Lejar Bitcoin?

Bitcoin adalah mata wang digital pertama yang menggunakan teknologi blockchain, dan ia tetap merupakan cryptocurrency paling berharga di pasaran crypto. Buku besar ini mempunyai mekanisme bukti kerja yang memerlukan pengguna menyelesaikan teka-teki komputer yang kompleks sebelum blok transaksi baru dapat ditambahkan ke blockchain. Apabila pengguna berjaya menyelesaikan tugas-tugas ini, rangkaian memberi mereka sejumlah Bitcoin; oleh itu, proses itu disebut perlombongan Bitcoin.

Oleh kerana blockchain adalah teknologi asas di sebalik lejar Bitcoin, rangkaian Bitcoin terdesentralisasi, dan rangkaian tersebut adalah lejar bebas hack dan bebas gangguan. Juga, lejar membolehkan pengguna membuat pembayaran dan transaksi segera dengan kos yang dikurangkan, kerana rangkaian bebas dari input orang tengah atau tokoh pusat.

Ciri lain dari blockchain Bitcoin adalah adanya sistem kriptografi yang memerlukan pengguna menggunakan kunci untuk mengakses apa sahaja yang dirakam di blockchain.

Lejar Teragih dan Perusahaan Perniagaan

Mengenai teknologi lejar diedarkan, syarikat di seluruh dunia mula menggabungkannya. Potensi teknologi ini telah menyebabkan pertumbuhannya yang meledak dan banyak penerapan institusi. Kami kini mempunyai banyak pangkalan data yang diedarkan oleh konsortium yang dikuasakan oleh sekumpulan syarikat yang ingin menggunakan teknologi tersebut untuk menyelesaikan masalah tertentu. Salah satu contohnya ialah Corda DLT, yang merupakan produk dari konsorsium R3. Konsortium ini terdiri daripada lebih daripada 200 syarikat, dan direka khas untuk memudahkan pembayaran lintas sempadan segera. Beberapa syarikat yang menyokong projek ini termasuk Barclays Bank, Citibank, dan UBS.

lejar diedarkan

Aplikasi hampir tidak terhad. Seseorang boleh berpendapat bahawa teknologi ini boleh digunakan untuk perniagaan berasaskan dalam talian. Kami melihat peningkatan kesatuan kredit Bitcoin, crowdfund Bitcoin, dan bahkan beberapa kasino Bitcoin terbaik telah mula menerapkan teknologi.

Inisiatif lejar edaran lain yang boleh kita panggil konsortium DLT adalah B3i. Sebanyak 13 syarikat mengasaskan konsortium itu, dan projek blockchain menumpukan pada penggunaan lejar diedarkan untuk mengoptimumkan industri insurans. Juga, inisiatif Hyperledger, yang menjadi tuan rumah Yayasan Linux, disokong oleh lebih daripada 250 syarikat. Beberapa syarikat yang memiliki projek DLT secara bebas termasuk Goldman Sachs, JP Morgan, IBM, Microsoft, Amazon, dan Google.

Masa Depan Ledger Teragih

Kerana masih merupakan konsep yang berkembang, pelaksanaan teknologi lejar yang paling banyak diedarkan masih di peringkat awal. Seperti yang diharapkan, banyak yang percaya bahawa teknologi itu kemungkinan akan melanggar peraturan privasi seperti GDPR yang baru diperkenalkan. Namun, yang lain berpendapat bahawa blockchain lebih mementingkan privasi daripada sistem pangkalan data tradisional. Selain itu, ada kemungkinan AI akan disatukan ke dalam lejar diedarkan untuk membuat lejar automatik sepenuhnya. Adalah selamat untuk mengatakan bahawa kita hanya dapat melihat sekilas peluang yang berpotensi yang terdapat pada sistem yang menggunakan lejar yang diedarkan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me