Panduan Pemula untuk Bitcoin

Adakah anda tertanya-tanya mengenai bitcoin? Adakah anda ingin tahu lebih banyak mengenai Bitcoin? Panduan pemula Bitcoin ini adalah langkah pertama anda dalam menguasai bitcoin.

Panduan Pemula Bitcoin:

Apa itu Bitcoin?

Bitcoin adalah sistem pembayaran dalam talian peer-to-peer yang tidak melibatkan pihak berkuasa pusat atau perantara untuk transaksi dilakukan. Ia menggunakan kriptografi untuk mengesahkan transaksi ini melalui nod rangkaian kemudian merekodkannya dalam lejar diedarkan umum yang disebut blockchain. Sebagai rangkaian sumber terbuka, reka bentuk bitcoin bersifat umum yang tidak dimiliki atau dikendalikan oleh siapa pun. Sejak dimulakan pada tahun 2008, Bitcoin telah berkembang menjadi teknologi, komuniti pengguna, kenderaan pelaburan dan mata wang.

Mengapa Bitcoin penting?

“Bitcoin adalah mata wang rintangan …”

Krisis kewangan 2007-2008 dimulakan dengan krisis di pasaran gadai janji subprima AS. Untuk menarik pelanggan baru, bank AS mula memberikan pinjaman berisiko yang akhirnya menjadi default. Ketidakmampuan orang membayar balik wang menyebabkan bank runtuh. Selari dengan ini, bank menggunakan wang orang untuk melabur dan ketika pelaburan tidak melunaskan institusi kewangan kehilangan wang dan muflis. Menanggapi hal ini, Pemerintah Amerika berusaha menyelamatkan mereka melalui wang cukai. Ini menyebabkan ketidakpuasan pelanggan di seluruh negara. Oleh kerana ekonomi global saling berkaitan, ini berkembang menjadi krisis perbankan antarabangsa yang menjadikan ekonomi dunia terhenti.

Dengan meletakkan kepercayaan kepada bank, orang kehilangan wang mereka. Sebagai langkah balas kerajaan mencetak lebih banyak wang tetapi tidak ada had maksimum jumlah wang yang dapat dicetak dan ini menyebabkan penurunan nilai wang bersama dengan ketidakpastian penurunan nilai wang. Krisis kewangan ini membuat orang menuntut mata wang yang tidak dikendalikan oleh pihak berkuasa pusat.

Masalah Apa Yang Diselesaikan Bitcoin?

Alternatif mata wang boleh berkembang hanya jika tidak ada yang melancarkannya dan sistem tidak mempunyai titik kegagalan. Inilah yang dilancarkan Satoshi Nakamoto pada tahun 2008, sistem tunai elektronik peer-to-peer. Bitcoin telah menetapkan bilangan bitcoin maksimum yang dapat beredar dan kadar di mana yang baru dapat dihasilkan yang dijamin oleh pengekodan yang digunakan dalam reka bentuknya. Ini membolehkan nilai setiap bitcoin hanya bergantung pada penawaran dan permintaan di pasaran dan bebas dari sebarang campur tangan pemerintah.

Dengan mata wang semasa kami, terdapat pihak ketiga yang terlibat dalam pengesahan dan pengesahan transaksi. Bitcoin menghilangkan keperluan perantara dengan membolehkan pengguna bertransaksi secara langsung antara satu sama lain. Anda hanya memerlukan Bitcoin Wallet untuk menyimpan bitcoin anda yang berfungsi seperti dompet fizikal dan bukannya bank. Pengekodan yang digunakan dalam reka bentuk dompet ini menjadikannya dapat dilihat oleh sesiapa sahaja yang ingin menyemaknya yang memastikan keselamatan simpanan anda. Lebih-lebih lagi, proses rangkaian bitcoin adalah tanpa nama, pembayaran sangat cepat dan setelah dihantar, tidak ada yang mengembalikannya.

Status Bitcoin semasa

Semasa bitcoin pertama kali diperkenalkan pada tahun 2009, nilainya adalah $ 0 dan kemudian $ 0.39. Seiring berjalannya waktu, krisis mata wang tetap dan sekatan bank mendorong minat di kalangan masyarakat umum. Tahun lalu, pada pertengahan bulan Jun, nilai blockchain adalah $ 14.37bn yang pemacu utamanya adalah harga bitcoin. Pada akhir bulan Jun, harga bitcoin meningkat kepada kira-kira $ 300.

Nilai keseluruhan bitcoin yang ada ialah $ 10bn. Adalah tepat untuk mengatakan, pada masa ini, nilai pasaran bitcoin jauh lebih berharga daripada Twitter, yang merupakan salah satu syarikat media sosial terbesar di dunia.

Kebaikan dan Keburukan Bitcoin


“Dengan e-currency berdasarkan bukti kriptografi, tanpa perlu mempercayai orang tengah pihak ketiga, wang dapat menjadi aman dan transaksi tidak dapat dilakukan.”

Sudah 7 tahun sejak bitcoin diperkenalkan dan masih dalam peringkat awal pengembangannya. Tetapi terdapat banyak ciri bitcoin yang pastinya menjadi perbincangan di bandar ini.

Kelebihan bitcoin

  • Tiada pihak ketiga – Ketiadaan perantara menjadikannya pilihan yang murah. Dari POV penjual, setelah anda mempunyai wang bitcoin, anda memilikinya dan pembeli tidak dapat mengambilnya kembali.
  • Kebebasan – Hantarkan wang anda ke mana sahaja di dunia pada waktu tertentu.
  • Identiti Digital – Penciptaan identiti digital adalah salah satu ciri yang sangat disukai oleh peminat bitcoin. Ini juga memudahkan pendaftaran platform dan perkhidmatan.
  • Tiada Perintah Pusat – Bitcoin dimiliki oleh siapa pun dan tidak ada syarikat tunggal yang memilikinya. Ini bermaksud kerajaan atau bank tidak boleh menghentikan anda daripada menerima atau menghantar wang bitcoin, di mana sahaja di dunia.
  • Tanpa nama samaran – Walaupun bitcoin tidak memberikan anda nama penuh tetapi anda tidak perlu mendedahkan identiti anda dalam rangkaian.
  • Ketelusan – Semua transaksi akhir tersedia untuk dilihat oleh semua orang tetapi maklumat peribadi anda tersembunyi.
  • Kawal & Keselamatan – Pengguna terkawal, Pedagang tidak dapat mengenakan bayaran tambahan dan bitcoin dapat disulitkan untuk memastikan keselamatan.

Kekurangan bitcoin

  • Risiko & Turun naik – Jumlah syiling yang terhad dan peningkatan permintaan menjadikannya sangat tidak stabil. Tetapi dijangkakan bahawa turun naik dari masa ke masa akan menurun.
  • Kekurangan Kesedaran – Ramai orang masih tidak menyedari dan sebahagian besar penduduk tidak mempunyai pemahaman yang jelas.
  • Berisiko tinggi – Peningkatan peraturan, kekurangan aplikasi, skala terbatas dan kurangnya keamanan menjadikannya usaha berisiko tinggi.
  • Kes penggunaan terhad – Walaupun Bitcoin memberikan penyelesaian yang inovatif untuk pembayaran yang lebih cepat dan lebih mudah tetapi ia mempunyai masalah dalam hal kelayakan. Beberapa kelemahan yang menghalangi penerapannya adalah masalah skalabiliti dan yuran.

Bitcoin berada di peringkat awal dan masih berkembang. Akan memerlukan masa untuk bitcoin mencapai potensi sepenuhnya.

Bagaimana Bitcoin berfungsi?

Bitcoin adalah duit syiling maya yang direka bentuk untuk memenuhi keperluan nilainya. Untuk menyimpan atau memindahkan wang anda, anda tidak memerlukan bank. Sifat tingkah laku bitcoin ini serupa dengan duit syiling emas fizikal. Ini bermaksud, setelah anda mempunyai bitcoin, anda boleh menyimpannya sebagai nilai. Baru-baru ini kita juga melihat bitcoin digunakan untuk tujuan pembayaran tetapi penggunaan bitcoin sebagai mata wang masih perlu diperbaiki masalah skalabilitas dengan blockchain Bitcoin.

Bitcoin pada dasarnya diperdagangkan dari “dompet” bitcoin tertentu dari satu orang ke orang lain. Bercakap mengenai dompet, ini adalah kedai digital untuk bitcoin anda yang boleh anda gunakan pada telefon pintar, pemacu komputer, tablet atau di awan.

Sekarang anda sudah mengetahui asas-asas Bitcoin. Dalam artikel seterusnya, kami akan membimbing anda melalui petua dan sumber yang anda perlukan untuk menguasai Bitcoin.

Adakah anda bersedia untuk langkah seterusnya?

Beritahu kami semua keraguan anda mengenai bitcoin dalam komen. 

 Ikuti kami di

Twitter , Facebook , Reddit

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector