Volatiliti Pound Britain Berganda Secara Dramatik; USD / CAD Menjadi Pasangan Utama seterusnya untuk Terputus

Sebelum ‘kilat kilat’ pound yang menakjubkan pada pagi Jumaat semasa sesi Asia, kedudukan runcit pada GBP / USD sangat melampau. Bagi setiap pedagang yang mempunyai pendedahan pendek pada pasangan ini, tidak kurang dari enam peniaga yang terlibat dalam posisi panjang. Ini adalah contoh yang baik bagi peniaga runcit yang berdagang terhadap trend utama dan kehilangan wang kepada peniaga yang lebih berpengalaman. Sekiranya anda melakukan pengiraan, anda akan menyedari bahawa lebih daripada 85% peniaga runcit adalah pasangan ini sebelum kemalangan berlaku. Kemalangan itu mengurangkan jumlah ini kepada 2.3 kedudukan panjang bagi setiap yang pendek. Ini bermaksud bahawa 69.7% peniaga runcit kini memegang jawatan panjang, yang masih dianggap sebagai bacaan yang melampau, tetapi tidak sesekali sebelum kerosakan kilat. Mungkin tidak seperti perbezaan ‘sebelum dan sesudah’ yang besar, tetapi pasti. Jadi apa yang dapat kita simpulkan dari angka-angka ini? Pedagang runcit terpukul teruk oleh kerosakan kilat yang mengambil banyak kedudukan panjang. Kerugian berhenti beberapa pedagang dicetuskan, sementara yang lain menerima panggilan margin dan kedudukan mereka ditutup secara paksa.

 

Apa yang sebenarnya menyebabkan kemalangan itu tidak jelas, tetapi ada yang mengatakan bahawa perdagangan algoritma mungkin memainkan peranan. Sudah tentu, terdapat banyak ketidakpastian yang merangkumi tema Brexit, tetapi tidak ada pemangkin asas tertentu pada pagi Jumaat yang dapat membenarkan penurunan sebesar ini. Untuk melihat kejatuhan mata wang cair seperti ini sangat luar biasa. Tentunya keadaan pasaran yang tipis meningkatkan kejutan – itu semasa sesi Asia, dan juga pada hari Jumaat NFP – keadaan pasaran yang sempurna untuk kemalangan kilat. Mari lihat beberapa carta:

 

Carta Harian GBP / USD

 

Pada masa ini harga pasaran semasa jauh dari tahap awal dari mana ia keluar pada hari Isnin minggu lalu. Saya ingin melihat pengujian semula tahap pelarian ini, tetapi mungkin harga tidak akan mengunjunginya tidak lama lagi. Sekiranya harga berjaya mencapai tahap ini sekali lagi, ia mungkin menawarkan peluang yang baik untuk menjadi pendek lagi. Saya mempunyai beberapa kedudukan pound pendek semasa kilat kilat berlaku, tetapi semuanya ditutup ketika saya mengambil untung. Mata wang yang saya jual pound adalah dolar AS, Yen Jepun, dan Euro. Pada masa ini saya sedang mencari peluang yang baik untuk memasuki perdagangan pendek pada paun lagi. Saya tidak suka mengejar harga pada tahap ini. Seperti pada carta harian GBP / USD ini, jelas menunjukkan bahawa harganya benar-benar dijual pada masa ini. Untuk menjadikannya lebih jelas untuk melihat ini di sini adalah carta yang sama dengan pengayun RSI diletakkan di atasnya:

 

Carta Harian GBP / USD

 

Di sini anda dapat melihat bahawa penunjuk RSI memberi kita bacaan yang terlalu banyak. Di bawah umur 30 tahun dianggap berlebihan. Sekarang apabila instrumen diperdagangkan pada tahap oversold, itu tidak bermaksud bahawa ia akan meningkat lebih tinggi pada bila-bila masa, tetapi pembetulan lebih cenderung berlaku ketika pasaran terlalu banyak beli atau menjual. Pasangan mata wang boleh kekal dalam keadaan jual atau beli terlebih untuk jangka masa yang panjang. Lihat contoh berikut:

 


Carta Harian GBP / USD (2012/2013)

 

Sudah tentu, harga dapat terus diperdagangkan ke selatan tanpa penurunan yang cukup lama. Anda mungkin dapat menjana sejumlah wang jika anda memasukkan harga yang rendah pada harga sekarang, tetapi mungkin anda dapat memperoleh peluang yang lebih baik jika anda pertama kali menunggu retracement berlaku. Berikut adalah contoh perkara yang saya bicarakan:

 

Carta Harian GBP / USD (2014)

 

Mari kita bincangkan lilin bertanda ” mari kita berpura-pura ini adalah lilin hari Jumaat ”. Seperti yang anda lihat dalam contoh ini, terdapat beberapa penjualan yang sangat kuat yang dengan mudahnya dapat menarik minat peniaga untuk mengejar momentum menurun. Lilin merah besar ini pada dasarnya ditutup pada waktu yang rendah, yang memberitahu kami bahawa penjual tetap terkawal sehingga tutup. Kami menyebutnya sebagai bar dicukur (ia tidak mempunyai sumbu di hujung bawahnya). Berkali-kali jenis lilin ini menunjukkan bahawa kerugian lebih lanjut mungkin sedang dalam perjalanan. Sekiranya anda melihat lilin kelima sebelum yang saya tandakan di carta, anda akan melihat bahawa itu juga bar dicukur yang lemah. Anda juga akan menyedari bahawa anda akan mendapat keuntungan yang baik sekiranya anda memasuki masa penutupan lilin ini, kerana harganya terus menurun. Terdapat beberapa perbezaan besar antara kedua lilin ini. Yang pertama terbentuk setelah retracement baru-baru ini ke 20-EMA telah berlaku, dan relatif dekat dengan 20-EMA, tetapi yang kedua jauh dari itu. Bilah dicukur pertama tidak ditutup dengan RSI berada dalam jual berlebihan sementara yang kedua ditutup. Sekiranya anda masuk pendek pada penutup bar bercukur kedua, pasaran akan bergerak terhadap perdagangan anda sebanyak 260 pip sebelum berpusing lagi. Anda mungkin akan dihentikan sebelum penyambungan aliran menurun.

 

Sekarang lihat entri agresif dan konservatif yang ditandai dengan bulatan merah. Anda akan melihat bahawa pasaran bergerak untuk kedua perdagangan pendek terlebih dahulu sebelum berlaku penurunan semula. Ini adalah jenis persediaan yang kami cari. Di sini kita boleh memasuki perdagangan dengan kebarangkalian tinggi, dan menggunakan kerugian berhenti yang lebih ketat.

 

Sudah tentu, ada cara lain untuk memainkan pasangan ini pada minggu yang akan datang. Tidak semua peniaga suka berdagang dari carta harian. Mungkin ada beberapa peluang scalping yang sangat besar pada GBP / USD minggu ini. Berikut adalah contoh cara menukar Cable dari carta 5 minit:

 

Carta GBP / USD 5 Minit

 

Di sini anda dapat melihat rangkaian gelombang impulsif dan pembetulan. Ingat bahawa kita hanya mahu berniaga mengikut arah aliran yang berlaku. Anda akan melihat bahawa dalam carta ini harganya berada di bawah 20-EMA 4-jam dan setiap jam (purata bergerak eksponen hijau dan merah). Kita juga dapat melihat bahawa terdapat penjualan yang ditentukan dan harga yang diniagakan kebanyakannya di bawah 20-EMA (purata bergerak eksponensial biru). Dalam tiga lingkaran merah, anda akan melihat lilin dengan sumbu ke atas yang menunjukkan kepada kami bahawa penjual memasuki pasar semula. Perhatikan bahawa lilin ini berlaku sama ada di 20-EMA, atau sangat dekat dengannya. Ideanya ialah menunggu lilin seperti ini dan memasuki kedudukan pendek apabila harga melanggar harga rendah lilin ini. Ini bermaksud bahawa anda berniaga dengan pengesahan bahawa terdapat sekurang-kurangnya jenis penjualan di pasaran. Oleh itu, jika harganya terus meningkat, dan gagal melanggar lilin isyarat rendah, pesanan anda tidak akan dicetuskan. Semasa menggunakan pendekatan ini, anda boleh meletakkan stop loss anda beberapa pip (mis. 3 pip) di atas tinggi lilin isyarat, dan mengambil untung sekurang-kurangnya dua kali ukuran jarak stop loss. Anda juga boleh berniaga tanpa mengambil untung dan ikuti kerugian anda. Anda kemudian boleh melipatgandakan separuh kedudukan ketika perdagangan mencapai dua kali jarak stop loss dan membiarkan setengah yang lain pergi untuk rumah. Terdapat beberapa cara yang berbeza untuk memasuki dan mengurus perdagangan seperti ini, dan cara anda melakukannya bergantung pada gaya dan keperibadian perdagangan anda.

 

USD / CAD

 

Carta Harian USD / CAD

 

Akhirnya, kita keluar dari segitiga ini! Walaupun dolar AS mencatat prestasi yang buruk pada hari Jumaat, dolar Kanada lebih lemah pada hari itu. Yang membuat pelarian ini begitu menarik, adalah kerana ia telah mengatasi dua elemen rintangan penting iaitu purata bergerak 200 hari, dan puncak segitiga ini. Pada hari Jumaat pasangan itu ditutup kukuh di atas kedua-duanya. Ini adalah penutupan pertama di atas purata bergerak 200 hari dalam 148 hari perdagangan. Ingat bahawa purata bergerak ini banyak digunakan sebagai penapis trend oleh pelabur dan spekulator. Anda boleh yakin bahawa penutupan Jumaat yang kuat tidak akan disedari oleh pelaku pasaran institusi yang besar. Berikut adalah carta yang lebih dekat:

 

Carta Harian USD / CAD

 

Perhatikan bagaimana harga ditolak dari rintangan segitiga dan purata bergerak 200 hari beberapa kali. Harga sering melonjak dari tahap rintangan (atau sokongan-) yang penting sebelum menerobosnya.

 

Saya tidak akan menasihati peniaga untuk memasuki kedudukan panjang pada pasangan ini sekarang. Selalu lebih selamat untuk menunggu penurunan harga dan formasi kandil yang baik sebelum terlibat dalam perdagangan baru. Mari lihat carta mingguan:

 

Carta Mingguan USD / CAD

Trend jangka panjang jelas menaik, dan mungkin kita tidak lama lagi akan menghadapi beberapa pembelian impulsif.

 

Pada masa ini sentimen runcit pada USD / CAD menurun, yang menunjukkan bahawa pasangan ini cenderung untuk meneruskan kenaikannya. Ingat bahawa sentimen runcit digunakan sebagai petunjuk kontradiksi. Pada masa ini, terdapat 1.888 peniaga yang pendek bagi setiap peniaga yang panjang.

 

Kelemahan dolar Kanada pada hari Jumaat mungkin dikaitkan dengan penurunan harga minyak yang kita lihat. Nombor perubahan pekerjaan Kanada yang dikeluarkan pada hari Jumaat (bersamaan dengan angka NFP AS yang lemah) keluar jauh lebih baik daripada yang dijangkakan. Walaupun begitu, dolar Kanada dikuasai oleh dolar AS, walaupun jumlah NFP cukup mengecewakan. Dolar Kanada jelas menunjukkan tanda-tanda kelemahan yang jelas, dan jika kita mendapat penurunan harga minyak yang lebih dalam dalam satu atau dua minggu ke depan, USD / CAD mungkin menawarkan beberapa persediaan yang berair untuk perdagangan panjang.

 

Pada masa ini GBP / USD dan USD / CAD adalah satu-satunya pasangan utama yang benar-benar menarik bagi saya. Pasangan utama yang lain tidak mempunyai arah yang jelas.

 

Berita ekonomi dan peristiwa lain

 

Acara berita yang paling penting untuk ditonton minggu ini adalah minit mesyuarat FOMC terkini yang dikeluarkan pada hari Rabu jam 18:00 GMT. Selain itu, kami mempunyai nombor jualan runcit, PPI, dan penjualan runcit AS Teras untuk ditonton pada hari Jumaat jam 12:30 GMT.

 

Besok kita mempunyai cuti di Hong Kong, Kanada, dan Jepun yang boleh menyebabkan keadaan pasaran menjadi lebih tipis daripada biasanya.

Nasib baik dengan perdagangan anda!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map