Nantikan Pound Berterusan dan Kekuatan Dolar AS Minggu ini

Minggu lalu dipenuhi dengan kekacauan dan ketidaktentuan. Kami melihat beberapa gerakan mengagumkan di pasaran mata wang yang terutama didorong oleh pilihan raya presiden AS, dan kemenangan mengejutkan oleh calon Republik, Encik Donald Trump. Pada satu tahap, Demokrat Hillary Clinton sepertinya akan mengambil kemenangan. Pasaran juga mengharapkan dia mengalahkan Trump. Ketika menjadi jelas bahawa Trump akan menjadi presiden AS yang baru, pasaran bereaksi hebat terhadap kejutan tersebut. Setelah banyak melakukan aksi harga seperti whipsaw, pasaran bergerak ke arah yang lebih baik terhadap ekuiti, dolar AS, dan kekuatan pound, serta kelemahan mata wang komoditi.

 

GBP / USD

 

Pound telah menjadi penyokong kemenangan Trump. Bekas presiden AS Barack Obama berjanji untuk tidak merundingkan perjanjian perdagangan dua hala dengan Inggeris jika mereka memutuskan untuk meninggalkan UK. Dasar ini pasti akan berubah di bawah kepemimpinan Trump, yang merupakan salah satu alasan untuk tawaran dalam pasangan Kabel dan paun lain. Selain itu, Trump kemungkinan akan memaksa Kesatuan Eropah untuk berunding dengan Inggeris atas syarat yang dicadangkan Perdana Menteri Theresa May. Ini juga jelas positif. Kepimpinan Trump kemungkinan akan menghilangkan banyak risiko yang ditimbulkan Brexit kepada ekonomi UK. Mari kita lihat salah satu pasangan mata wang paling cair, GBP / USD:

 

Carta Harian GBP / USD

 

Pasangan ini telah mendapat daya tarikan yang kuat di atas purata pergerakan eksponensial 20 hari. Ini memberitahu bahawa momentumnya menaik, sekurang-kurangnya dalam jangka pendek. Sekiranya kita mengkaji teknikalnya, kita harus menyedari bahawa trend yang lebih besar masih menurun. Pergeseran mendasar mengenai ekonomi UK baru-baru ini sangat menarik, dan adalah bodoh untuk mencuba dan mengurangkan momentum kenaikkan harga baru-baru ini pada GBP / USD. Sekiranya kita melihat jangka masa yang lebih kecil, jelas bahawa pelaku pasaran bullish terkawal pada masa ini. Lihat carta setiap jam ini:

 

Carta Jam GBP / USD

 

Perhatikan jarak antara empat purata bergerak eksponensial pada carta ini. Ini menjadikan momentum kenaikkan lebih jelas. Selagi EMA ini sejajar dan miring ke atas, tidak ada alasan untuk mempertimbangkan pemendekan GBP / USD. Saya akan mencari peluang membeli pasangan ini, walaupun mungkin lebih menguntungkan untuk memainkan kekuatan pound berbanding mata wang lain yang jauh lebih lemah daripada dolar AS pada tahap ini. Lebih baik memasangkan mata wang yang kuat berbanding yang lemah. Dolar AS pastinya bukan salah satu mata wang paling lemah sejak beberapa hari terakhir. Lihat carta indeks dolar AS ini:

 

Carta Harian Indeks Dolar AS

 


Seperti yang anda lihat, tindakan harga pada carta ini bertahan dengan kuat di atas EMA 20 yang merupakan petanda momentum kenaikkan harga.

 

Oleh itu, dengan mata wang mana yang boleh kita beli pound, kecuali dolar AS? Kami biasanya membincangkan hanya pasangan mata wang utama di ruang ini, tetapi kami akan membuat pengecualian minggu ini kerana potensi besar yang terdapat di tempat lain. Mari lihat GBP / CAD terlebih dahulu:

 

GBP / CAD

  

Carta Harian GBP / CAD

 

Dari hari Selasa hingga penutupan Jumaat, pound naik 3.67% berbanding dolar Kanada. Iaitu 604.1 pip. Dalam tempoh yang sama, GBP / USD meningkat hanya 220.6 pip, yang merupakan keuntungan 1.78%. Itu perbezaan yang besar! Sekiranya kita melihat carta harian USD / CAD, mudah untuk melihat mengapa perbezaan ini sangat besar:

 

Carta Harian USD / CAD

 

Seperti yang anda lihat, dolar Kanada telah melemah dengan ketara berbanding dolar AS dalam tiga hari perdagangan terakhir.

 

Untuk kembali ke GBP / CAD, pasangan ini sepertinya mempunyai potensi kenaikan harga yang tinggi. Mari lihat carta setiap jam pasangan ini:

 

Carta Jam GBP / CAD

 

Dengan warna biru, kita mempunyai purata bergerak 20-eksponen. Seperti yang anda lihat, harga belum pernah menyentuh EMA ini dalam 34 lilin terakhir. Garis hitam adalah purata bergerak 200-tempoh. Kedua-dua purata bergerak ini (terutamanya EMA 20) menunjukkan kepada kita betapa kuatnya momentum kenaikan semasa.

 

Oleh itu, bagaimana kita dapat memperoleh beberapa poin pada pasangan ini pada minggu yang akan datang? Perkara pertama yang ingin saya lihat ialah kesinambungan momentum kenaikkan harga semasa dan penembusan tertinggi pada hari Jumaat. Kemudian kita dapat mencari penarikan balik ke EMA 20 pada carta setiap jam untuk menyesuaikan entri panjang kita.

 

Sekiranya anda melihat carta harian GBP / CAD, anda mungkin menyedari bahawa pergerakan kenaikan harga sudah jauh meluas. Ini tidak bermaksud bahawa harga tiba-tiba akan turun lebih rendah, tetapi kita perlu berhati-hati agar tidak terjebak dalam pembetulan.

 

Sekiranya kami mendapat satu lagi pecutan harga yang agresif seperti pada hari Khamis dan Jumaat, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menggunakan jangka waktu yang lebih kecil untuk menyusun catatan anda. Sekiranya anda menunggu penarikan balik ke EMA 20 pada carta setiap jam, anda pasti akan terlepas pergerakan hebat ini. Sekiranya anda telah menggunakan 20-EMA pada carta 15 minit, anda akan dapat melonjak ke arah gelombang ke belakang. Lihat carta berikut:

 

Carta GBP / CAD 15 Minit

 

Penurunan tajam dalam harga minyak selama beberapa hari terakhir telah menyumbang kepada kelemahan dolar Kanada. Sekiranya harga minyak terus menurun, ini dapat meningkatkan momentum kenaikkan harga pada GBP / CAD.

  

GBP / AUD

 

Pasangan ini telah meningkat lebih tinggi daripada GBP / CAD dalam tiga hari perdagangan terakhir, dengan kenaikan 4.69%. Lihat carta berikut:

 

Carta Jam GBP / AUD

 

Pasangan ini boleh diperdagangkan dengan cara yang sama seperti GBP / CAD pada minggu ke depan. Dolar Kanada dan dolar Australia adalah mata wang komoditi. Mereka juga berkorelasi positif, dan berkali-kali mereka melakukan pergerakan harga yang serupa.

 

Euro dan Yen Jepun juga merupakan dua mata wang yang agak lemah pada masa ini. Mereka juga boleh menjadi mata wang yang hebat untuk dijual berbanding pound.

 

Pound Britain menghadapi pelbagai siaran data ekonomi penting minggu ini, dan kami seterusnya dapat mengharapkan banyak turun naik pada pasangan pound. Baca lebih lanjut mengenai berita ekonomi minggu ini di akhir artikel.

 

AUD / USD

 

Dolar Australia diniagakan rendah berbanding dolar AS dalam beberapa hari terakhir. Ini kelihatan seperti pasangan panas untuk dijual pada minggu yang akan datang, terutamanya jika kita menghadapi lebih banyak kekuatan dolar AS. Lihat carta berikut:

 

Carta Harian AUD / USD

 

Anda mungkin berpendapat bahawa pasangan itu sebenarnya tidak berada dalam aliran menurun pada masa ini. Nah, ia telah banyak diperdagangkan dalam beberapa minggu terakhir, tetapi jika kita melihat gambaran yang lebih besar pada carta mingguan, itu mengingatkan kita bahawa pasangan itu sebenarnya masih dalam aliran menurun. Lihat carta berikut:

 

 Carta Mingguan AUD / USD

 

Pasangan ini ditutup di bawah purata pergerakan eksponensial 20 minggu pada hari Jumaat, dan sepertinya kita mungkin akan melihat kelemahan lebih lanjut pada minggu hadapan.

 

EUR / USD

 

Dolar AS mengatasi Euro sepenuhnya dalam beberapa hari terakhir. Walaupun Euro masih diperdagangkan dalam julat yang sangat besar, mungkin ada limpahan momentum penurunan minggu lalu ke minggu yang akan datang. Lihat carta harian ini:

 

Carta Harian EUR / USD

 

Sekarang mungkin bukan masa terbaik untuk memasukkan kedudukan pendek dari carta harian. Mungkin ada peluang yang lebih baik lebih dekat dengan purata bergerak eksponensial 20 hari. Sekiranya kita cukup sabar untuk menunggu retracement terbentuk, kita dapat memanfaatkan situasi seperti itu. Tentu saja, mungkin ada peluang besar pada jangka waktu yang lebih kecil juga.

 

USD / CAD

 

Ini adalah pasangan yang sangat saya gemari. Trend jangka panjang dan trend jangka pendek diselaraskan dengan sempurna. Mari lihat carta mingguan:

 

Carta Mingguan USD / CAD

 

Walaupun terdapat pembetulan tajam dalam trend bull baru-baru ini, bull telah pulih dengan baik dalam beberapa bulan terakhir. Saya sangat suka penutupan minggu lalu. Persediaan harian kelihatan sama menarik seperti mingguan. Lihat carta berikut:

 

Carta Harian USD / CAD

 

Lembu jantan jelas menguasai pemandangan ini. Walaupun anda mungkin mendapat peluang baik pada jangka masa yang lebih kecil pada hari Isnin, saya tidak berminat untuk memperdagangkan pasangan ini pada carta harian sekarang. Saya yakin bahawa kita akan mendapat beberapa persediaan beli yang luar biasa apabila pasangan itu agak mundur.

 

USD / JPY

 

Pasangan ini melambung tinggi minggu lalu. Pada hari Isnin, kedudukannya meningkat lebih tinggi dan menyelesaikan minggu ini sekitar 350 pip sebelum penutupan minggu sebelumnya. Pasangan ini akan memasuki zon rintangan penting. Sekiranya berjaya mengatasi rintangan ini, ia mungkin akan terus bertahan pada arah kenaikan harga. Pada hari Khamis pasangan ini ditutup di atas purata bergerak 200 hari untuk pertama kalinya dalam 234 hari perdagangan yang merupakan prestasi hebat bagi kenaikan harga. Lihat carta harian ini:

 

Carta Harian USD / JPY

 

Saya akan mencari peluang membeli pasangan ini pada minggu yang akan datang. Walau bagaimanapun, penting bagi saya untuk membersihkan zon rintangan merah ini.

 

Berita Ekonomi Penting

 

Australia

 

Minit RBA – Selasa, 15 November, 00:30 GMT

Perubahan pekerjaan dan kadar pengangguran – Khamis, 17 November, 00:30 GMT

 

USA

 

Nombor jualan runcit dan jualan runcit – Selasa, 15 November, 13:30 GMT

 

Nombor PPI Oktober – Rabu, 16 November, 13:30 GMT

 

United Kingdom

 

Nombor CPI dan PPI – Selasa, 15 November, 09:30 GMT

 

Perbicaraan laporan inflasi – Selasa, 15 November, 10:00 GMT

 

Nombor pekerjaan (Jumlah tuntutan), Pendapatan purata, dan kadar pengangguran – Rabu, 16 November, 09:30 GMT

 

Nombor jualan runcit dan teras runcit – Khamis, 16 November, 09:30 GMT

 

Eropah

 

Presiden ECB Mario Draghi bercakap – Isnin, 14 November, 15:00 GMT dan Jumaat, 18 November 08:00 GMT

 

Nombor KDNK Jerman – Selasa, 15 November, 07:00 GMT

 

Nombor CPI zon euro Khamis, 17 November, 10:00 GMT

 

Kanada

 

Nombor CPI teras Jumaat, 18 November, 15:30 GMT

 

Jepun

 

Nombor KDNK suku ketiga – Ahad, 13 November, 23:50 GMT

 

Gabenor BOJ Kuroda Bercakap – Isnin, 14 November, 01:30 GMT

 

China

 

Nombor pengeluaran industri – Isnin, 14 November, 02:00 GMT

 

Selamat menjalani minggu yang sejahtera!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector