Mata Wang Komoditi Memimpin Pek ke Minggu Menjelang

Minggu lalu dolar Kanada membalas dan memulihkan beberapa kerugian baru-baru ini berbanding dolar AS. Dolar AS akhir-akhir ini sangat kuat, dan jika anda melihat prestasinya minggu lalu, sangat mengagumkan bahawa dolar Kanada dapat memperoleh sekitar 55 pips berbanding Buck. Ini tidak kelihatan seperti sesuatu yang penting, tetapi jika anda mempertimbangkan kerugian beberapa mata wang utama lain berbanding dolar, pastinya sesuatu yang perlu diberi perhatian. Sebagai contoh, Euro kehilangan kira-kira 210 pip berbanding dolar AS minggu lalu dan Yen Jepun memberikan lebih daripada 130 pip. Pound turun sekitar 215 pip, dan Franc Swiss sekitar 115 pip.

 

Harga minyak meningkat sederhana minggu lalu yang mungkin menyumbang kepada kenaikan dolar Kanada. Minggu ini kita mempunyai beberapa risiko peristiwa yang sangat penting yang dapat menggerakkan dolar Kanada, dan mungkin pelaku pasaran telah mulai menaikan harga dolar Kanada yang lebih banyak yang mungkin disebabkan oleh peristiwa ini pada minggu yang akan datang. Kami akan merangkumi semua acara ini, tetapi sebelum pergi ke sana mari kita lihat beberapa aspek teknikal USD / CAD terlebih dahulu:

 

Carta Harian USD / CAD

Sekiranya anda melihat carta ini dengan teliti, anda akan menyedari bahawa pasangan ini diperdagangkan di atas purata bergerak 200 hari selama beberapa hari, tetapi pasangan itu tidak dapat menarik perhatian di atas petunjuk teknikal yang sangat penting ini. Pada hari Jumaat pasangan itu ditutup dengan kuat di bawah purata bergerak ini lagi, dan juga di bawah purata bergerak jangka pendek kegemaran saya, purata bergerak eksponensial 20 hari. Firma ini yang berada di bawah EMA 20 menyampaikan idea bahawa ia mungkin memerlukan banyak kekuatan beli dari lembu untuk sekali lagi memperoleh kelebihan, dalam jangka pendek. Sekiranya anda mengingatnya, nampaknya jalan yang paling rendah tentunya mungkin akan menurun ketika kita melihat minggu yang akan datang. Mari lihat carta USD / CAD setiap jam:

 

Carta Setiap Jam USD / CAD

Sangat mudah untuk melihat momentum penurunan pada carta jangka pendek ini. Mari lihat pada carta yang sama dengan hanya 20-EMA yang dicantumkan:

 


Carta Setiap Jam USD / CAD

Di sini 20-EMA telah berubah menjadi rintangan, dan harga telah menolaknya beberapa kali dalam dua hari perdagangan terakhir. Perhatikan bagaimana penukaran semula ke EMA 20 ini menawarkan beberapa peluang hebat untuk menjual pasangan ini. Saya suka retracements seperti ini kerana mereka menawarkan setup perdagangan berkemungkinan tinggi dan boleh diperdagangkan menggunakan stop loss yang cukup ketat.

 

Pada hari Rabu, BOC (Bank of Canada) mempunyai keputusan kadar faedah dan laporan dasar monetari mereka pada pukul 14:00 GMT. Pada hari Jumaat jam 12:30 GMT, kami mempunyai nombor jualan runcit dan CPI (indeks harga pengguna) Kanada. Pelaku pasaran akan mengawasi semua peristiwa ini, tetapi terutama pada keputusan kadar faedah dan laporan dasar monetari. Ini mungkin memberi kita beberapa petunjuk tentang seberapa baik ekonomi Kanada, dan apa yang diharapkan dari segi kadar faedah masa depan. BOC dijangka mengekalkan kadar faedah mereka tidak berubah pada 0.5%. Saya yakin ekonomi Kanada merasa lega dengan kenaikan harga minyak baru-baru ini. Ingat bahawa Kanada adalah pengeluar minyak yang sangat besar, dan harga minyak yang rendah benar-benar dapat merugikan ekonomi Kanada. Mari lihat carta minyak:

 

Carta Mingguan Minyak AS

 

Inilah yang kita namakan corak kepala dan bahu terbalik yang merupakan corak pembalikan. Idenya adalah, bahawa penembusan garis leher akan mencetuskan corak yang bermaksud harga minyak dapat naik lebih jauh. Dolar Kanada sangat berkorelasi dengan harga minyak, dan kenaikan harga komoditi keras ini pasti akan menyokong dolar Kanada.

 

Pedagang yang berminat untuk terlibat dalam posisi pendek pada USD / CAD mungkin ingin menunggu harga untuk membentuk penurunan semula terlebih dahulu. Apabila kita melihat penurunan baru-baru ini dalam jangka waktu kecil seperti carta per jam, jelas bahawa pergerakan penurunan harga baru-baru ini agak panjang. Saya tidak suka menjual instrumen kewangan ketika harganya jauh di bawah EMA 20 seperti pada USD / CAD pada masa ini (pada carta setiap jam).

 

AUD / USD

 

Dolar Kanada bukan satu-satunya mata wang utama yang naik berbanding dolar AS minggu lalu. Dolar Australia berjaya ditutup minggu ini dengan kenaikan sekitar 14 pip berbanding dolar AS. Sekarang seperti yang saya nyatakan sebelumnya dalam artikel ini, dolar AS cukup kuat minggu lalu. Jadi untuk lebih kuat daripada dolar AS, banyak yang diambil dari Aussie minggu lalu, walaupun hanya sedikit lebih kuat daripada dolar AS. Mari lihat carta harian:

 

Carta Harian AUD / USD

 

Di sini anda dapat melihat bahawa purata bergerak 200 hari berada di bawah harga semasa, yang bermaksud bahawa pasangan tersebut boleh dianggap berada dalam aliran menaik. Buat masa ini pasangan ini tidak mudah diperdagangkan kerana bergerak ke samping. Walaupun begitu, peniaga yang suka perdagangan kedudukan (perdagangan jangka panjang) dapat menemui beberapa peluang yang baik untuk membuka perdagangan panjang dalam satu atau dua minggu ke depan. Terdapat garis trend yang indah sejak awal tahun yang menyokong harganya dengan sangat baik. Sekiranya sokongan ini berlaku, kami dapat mengharapkan kenaikan lebih lanjut pada pasangan ini, terutama jika asasnya mulai kelihatan lebih positif untuk rantau ini. Lihat carta berikut:

 

Carta Harian USD / CAD

 

Yang saya suka mengenai teknikal ini, ialah purata bergerak 200 hari dan garis arah hijau selaras. Ini boleh menambah kekuatan zon sokongan ini.

 

Pada masa ini, sentimen runcit pada pasangan ini cukup rata, yang bermaksud bahawa kita mungkin dapat melihat beberapa tindakan harga yang lebih terikat dalam beberapa minggu ke depan. Sebaliknya, pasaran mata wang boleh berubah dalam sekelip mata. Terdapat beberapa peristiwa penting yang mungkin dapat menggerakkan Aussie minggu ini. Yang pertama adalah ucapan oleh gabenor RBA yang baru, Encik Philip Lowe pada petang Isnin jam 21:10 GMT. Kemudian minit mesyuarat RBA akan menjadi tumpuan pada awal pagi Selasa jam 00:30. Beberapa acara lain yang dapat menggerakkan orang Australia minggu ini adalah perubahan pekerjaan Australia dan kadar pengangguran mereka yang akan dilepaskan pada hari Khamis pagi jam 00:30.

 

EUR / USD

 

Carta Harian EUR / USD

 

Pasangan ini telah menjual dengan cukup agresif pada minggu lalu. Pergerakan ini agak berlebihan pada masa ini, jadi walaupun saya menyukai sisi pendek pasangan ini, saya ingin melihat kemunduran yang baik terlebih dahulu sebelum saya memasukkan sebarang kedudukan pendek baru di atasnya. Berhati-hatilah bahawa hari Khamis boleh menjadi hari yang tidak menentu bagi Euro. ECB (Bank Pusat Eropah) mempunyai keputusan suku bunga mereka pada pukul 11:45 GMT serta sidang media pada 12:30 GMT.

 

GBP / USD

 

Carta Harian GBP / USD

 

Kami telah melihat beberapa tindakan harga dalam beberapa hari terakhir. Pada masa ini kita hanya boleh menurun pada pasangan ini jika kita melihat teknikalnya. Mungkin kita boleh mendapatkan semacam penurunan pada hari-hari mendatang yang dapat menawarkan tahap yang lebih baik untuk menjual pasangan di. Pasangan ini sangat tidak stabil dalam beberapa hari terakhir ini, jadi berhati-hatilah ketika memperdagangkannya, atau pasangan yang melibatkan pound Britain.

 

BOE (Bank of England) akhir-akhir ini prihatin tentang kemungkinan mengatasi sasaran inflasi mereka. Keprihatinan mereka adalah akibat penurunan nilai pound yang agresif. Kerana kebimbangan ini, BOE mungkin berhati-hati untuk terus menurunkan kadar faedah penanda aras mereka dan meningkatkan langkah-langkah rangsangan ekonomi. Ini boleh menjadi positif pound, tetapi risiko ekonomi yang merangkumi Brexit mungkin lebih besar daripada pengaruhnya terhadap pound. Oleh itu, gambaran asas paun tetap menurun, dan walaupun harganya mungkin terlalu banyak dijual pada masa ini, mata wang masih boleh kehilangan banyak nilainya dalam jangka pendek hingga sederhana.

 

Pada hari Selasa, kami mempunyai nombor CPI UK pada pukul 08:30 GMT.

Pada hari Rabu terdapat nombor pekerjaan di UK yang akan dikeluarkan pada jam 08:30.

Hari Khamis membawa kami nombor jualan runcit ke luar wilayah yang juga dikeluarkan pada pukul 08:30.

Semua ini adalah peristiwa penting untuk ditonton kerana ia dapat memberi gambaran mengenai kesihatan ekonomi UK.

 

Tambahan lagi, terdapat beberapa ucapan oleh ahli FOMC minggu ini.

Pada awal pagi Isnin, gabenor BOJ Kuroda juga akan menyampaikan ucapan.

Selamat menjalani minggu perdagangan!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector