Mata Wang Komoditi dan Yen Jepun Mendorong Kembali; Mata Wang Eropah ketinggalan

Mata wang utama Eropah berprestasi buruk berbanding dolar AS hari ini sementara dolar Australia, dolar Kanada, dan yen Jepun berjaya memenangi beberapa kedudukan berbanding Greenback. Harga minyak yang lebih kuat pasti berperanan dalam kekuatan mata wang komoditi hari ini. Sama ada OPEC dan anggota bukan OPEC yang terlibat dapat bekerjasama tidak dapat dipastikan, dan pasti ada beberapa perbezaan besar antara negara-negara ini yang menghalang perjanjian.

 

AUD / USD

 

AUD / USD pada masa ini diperdagangkan di zon rintangan yang kemungkinan akan menghentikan kenaikan pasangan mata wang ini pada tahap yang sama. Terdapat banyak faktor teknikal yang menunjukkan bahawa pasangan ini mungkin mengalami kesukaran untuk berdagang lebih tinggi dalam beberapa hari ke depan. Mari lihat carta harian:

 

Carta Harian AUD / USD

 

Purata bergerak eksponensial 20 hari masih merupakan perintang yang sah terhadap kadar pertukaran. Pasangan ini menuju ke arah bergerak eksponensial ini hari ini tetapi berpusing tepat sebelum mencapainya. Faktor lain yang dapat menahan pasangan, adalah purata bergerak 200 hari, dan zon sokongan sebelumnya yang boleh bertindak sebagai rintangan baru.

 

Biasanya terdapat hubungan antara dolar Australia dan dolar Kanada, dan harga minyak. Kedua-dua mata wang komoditi ini sering bergerak ke arah yang sama berbanding dolar AS. Apabila harga minyak mempengaruhi dolar Kanada, dolar Australia berkali-kali bertindak balas dengan cara yang sama seperti dolar Kanada. Kesan minyak pada dolar Australia hanya kurang dramatik daripada dolar Kanada kerana Kanada adalah pengeluar minyak yang begitu besar.

 

Sekiranya kita melihat AUD / USD pada jangka waktu yang lebih besar, gambarnya juga kelihatan lemah. Lihat carta mingguan ini:

 

Carta Mingguan AUD / USD

  


Sekiranya anda melihat dua lilin bearish (merah) terakhir pada carta ini, anda akan melihat betapa impulsif dan agresifnya. Mereka sangat menyarankan bahawa penurunan kadar lebih lanjut mungkin diharapkan.

 

Rata-rata pergerakan eksponensial 20 minggu juga dapat memberikan sedikit tentangan terhadap pasangan ini, dan pada masa ini jalan paling rendah tampaknya menuju ke arah penurunan.

  

USD / CAD

 

Beberapa hari yang lalu, saya menulis mengenai perbezaan bearish / negatif pada pasangan ini yang boleh menjadi perhatian peserta pasaran yang menaik. Lihat carta berikut:

 

Carta Harian USD / CAD

  

Perbezaan negatif atau penurunan bermaksud bahawa pengayun bergerak lebih rendah sementara harga instrumen mencipta tahap tinggi baru. Ketika ini terjadi, ini menunjukkan kemungkinan pergerakan bullish baru-baru ini akan habis, dan pembalikan atau pembetulan semacam itu sedang dalam perjalanan.

 

Penutupan Isnin di bawah purata pergerakan eksponensial 20 hari adalah tanda ketara dari beberapa kelemahan dalam pasangan ini. Sekiranya pasangan gagal kembali ke atas purata bergerak ini tidak lama lagi, mungkin ada ruang untuk pembetulan yang lebih mendalam pada pasangan ini selama satu atau dua minggu ke depan.

 

Sekiranya kita melihat asas-asas yang berkaitan dengan pasangan ini, tema OPEC tentunya memberikan bobot paling besar dalam jangka pendek. Hasil pertemuan hari Rabu dapat membuat pasangan berlumba ke arah mana pun dan dapat mengatasi banyak analisis teknikal. Oleh itu, sangat penting untuk berhati-hati jika anda merancang untuk memperdagangkan dolar Kanada dalam beberapa hari ke depan. Dengan peristiwa besar seperti mesyuarat OPEC ini, pemacu asas utama sering kali tidak dijual ke pasaran dengan lancar dan berkesan. Pelaku pasaran sering bertindak balas dengan cara yang sama, dan tindakan harga yang tidak rasional adalah hasilnya. Sudah tentu, selalu ada keuntungan yang lumayan untuk dibuat oleh peniaga yang berpengalaman dan berdisiplin. Volatiliti boleh sangat bermanfaat sekiranya anda tahu menggunakannya.

 

Sukar untuk mengatakan apa kesan pemotongan pengeluaran minyak dalam jangka sederhana hingga jangka panjang. Mungkin ada banyak kesukaran dalam mengendalikan usaha tersebut, dan juga untuk membuat semua pihak yang terlibat bahagia. Di sisi lain, negara-negara pengeluar minyak yang tidak terlibat dalam perjanjian ini akan memiliki peluang keemasan untuk meningkatkan pangsa pasar mereka dengan meningkatkan produksi mereka.

  

USD / JPY

  

Pasangan ini memberikan beberapa keuntungan baru-baru ini. Kita mungkin mendapat beberapa peluang yang baik untuk sekali lagi menggunakan bull-run yang kuat ini.

 

Carta Harian USD / JPY

  

Sebelum memulakan posisi beli baru pada pasangan ini, penting untuk melihat beberapa aktiviti membeli yang layak terlebih dahulu. Kami tidak tahu sejauh mana tahap retracement ini. Harga pasangan ini masih banyak dijual, dan ia akan turun dengan mudah dalam satu atau dua minggu depan.

 

Berita ekonomi

  

Soket hari Selasa agak ringan. Acara pertama yang harus diperhatikan adalah ucapan oleh gabenor Bank of Canada, Encik Stephen Poloz pada 01:00 GMT. Kemudian pada hari tersebut, nombor KDNK awal suku ketiga AS akan dikeluarkan pada 13:30 GMT, dan nombor keyakinan pengguna CB AS pada 15:00 GMT. Untuk mengakhiri hari, ahli FOMC Encik Powell akan menyampaikan ucapan pada pukul 17:40 GMT.

 

Selamat menjalani hari perdagangan!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector