EUR / USD Melanggar Saluran Naik – Tinjauan Harian Pantas!

The EUR / USD pasangan mata wang ditutup pada 1.20724, setelah meletakkan tinggi 1.21830, dan rendah 1.20620. Setelah naik untuk dua sesi berturut-turut, pasangan EUR / USD jatuh ke paras terendah enam hari pada hari Jumaat, di tengah kekuatan dolar AS yang luas dan kenaikan hasil AS. Mata wang yang berisiko, seperti EUR / USD, lebih teruk dilanda kebimbangan bahawa bank pusat perlu mengetatkan lebih cepat daripada yang dijangkakan sebelumnya. Indeks Dolar AS (DXY) naik ke paras tertinggi satu minggu, pada 90.468, pada waktu awal perdagangan Eropah pada hari Jumaat. Oleh kerana kekuatan dolar AS, digabungkan dengan kelemahan Euro, yang merupakan mata wang risiko, pasangan EUR / USD menyaksikan penurunan harga yang tajam pada hari Jumaat.

Baru-baru ini, fokus pasaran global adalah semata-mata pada hasil bon kerajaan, terutamanya Perbendaharaan AS. Ekspektasi kenaikan inflasi telah diambil secara agresif oleh pasaran, kerana ekonomi pulih berdasarkan tahap rangsangan fiskal yang sangat tinggi dan dasar monetari yang sangat longgar. Hasil nota Perbendaharaan AS 10 tahun telah melepasi tahap 1.6, dan diperdagangkan pada tahap tertinggi dalam satu tahun pada hari Jumaat. Ini menyokong dolar AS, menyeret harga EUR / USD ke arah penurunan.

Dari sudut data, pada pukul 12:00 GMT, Harga Import Jerman masuk, menunjukkan kenaikan kepada 1,9%, berbanding jangkaan 1,1%, yang menyokong Euro dan menutup kerugian lebih lanjut dalam pasangan EUR / USD. Pada 12:45 GMT, Belanja Pengguna Perancis dilepaskan, menunjukkan penurunan ke -4,6%, berbanding -3,5% yang diproyeksikan, yang membebani Euro dan menambah kerugian pada pasangan EUR / USD. Pada bulan Februari, CPI Prelim Perancis berada pada -0.1%, berbanding ramalan -0.3%, menyokong Euro dan mengehadkan kejatuhan pasangan EUR / USD. PDB Prelim Perancis untuk suku itu turun ke -1.4%, berbanding jangkaan -1.35, menimbang Euro dan menambah momentum penurunan lebih lanjut untuk pasangan EUR / USD. Pada pukul 13:00 GMT, CPI Flash Sepanyol untuk tahun ini masuk. Ia jatuh ke 0,0%, berbanding 0,6% yang diproyeksikan, dan membebani Euro, sehingga menambah kerugian pada pasangan EUR / USD.

Dari pihak AS, pada pukul 18:30 GMT, Indeks Harga Core PCE untuk Januari berada pada 0.3%, berbanding anggaran 0.1%, menyokong dolar AS dan menambah kerugian dalam EUR / USD harga. Imbangan Dagangan Barang untuk Januari menunjukkan defisit -83.7B, berbanding anggaran -83.0B, menimbang dolar AS dan menutup kerugian selanjutnya dalam EUR / USD. Pendapatan Peribadi untuk bulan Januari melonjak menjadi 10.0%, berbanding anggaran 9.4%, yang memberi dorongan dolar AS dan menambah tekanan penurunan pada EUR / USD.

Perbelanjaan Peribadi turun kepada 2.4% pada bulan Januari, berbanding anggaran 2.6%, yang membebani dolar AS dan membantu EUR / USD untuk memulihkan sebahagian kerugiannya. Inventori Borong Prelim meningkat kepada 1.3%, berbanding anggaran 0.3%, menimbang dolar AS dan mengatasi penurunan dalam EUR / USD. Pada pukul 19:45 GMT, PMI Chicago untuk Februari masuk, menunjukkan penurunan ke 59.5, berbanding anggaran 61.0, memberi tekanan pada dolar AS, dan membatasi momentum penurunan dalam EUR / USD. Pada pukul 20:00 GMT, Sentimen Pengguna UoM yang Disemak untuk bulan Februari masuk. Ia tetap sesuai dengan anggaran 76.8. Jangkaan Inflasi UoM yang Disemak semula juga kekal pada 3.3%.

Selanjutnya, pada hari Jumaat, pembuat dasar Bank Pusat Eropah, Yannis Strournaras menjadi pegawai ECB pertama yang secara terbuka meminta kenaikan bon ECB, dalam usaha untuk membendung kenaikan kos pinjaman. Dia mengatakan bahawa terdapat pengetatan hasil bon yang tidak wajar, dan sangat wajar bagi ECB untuk mempercepat langkah pembelian PEPP, untuk mengesahkan keadaan pembiayaan yang baik semasa wabak tersebut. Komen oleh Strournaras memberi tekanan lebih besar kepada Euro, menyeret pasangan EUR / USD ke arah penurunan.

 

Tahap Teknikal Harian

Rintangan Sokongan

1.2076 1.2098

1.2062 1.2106

1.2054 1.2120

Titik Pangsi: 1.2084

EUR / USD diperdagangkan pada tahap 1.2085, menghadapi rintangan segera pada tahap 1.2090, sedangkan sokongan kekal pada tahap 1.2060. Oleh kerana EUR / USD berada di bawah EMA 50, kita mungkin melihat kelanjutan dari trend jual pada pasangan EUR / USD hingga 1,2060, dan di bawah ini, sasaran berikutnya adalah 1,2020. Semoga berjaya!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me