Hari Pendengaran Senat Libra 2: Kongres Menyimpulkan Libra Bukan Cryptocurrency

iklan Phemex

Pendengaran Senat Libra hari ini sebenarnya bermula pada kenaikan harga bitcoin. Menurut ahli kongres Patrick McHenry,

“Dunia yang dibayangkan oleh Satoshi Nakamoto, dan yang lainnya sedang membangun, adalah kekuatan yang tidak dapat dihentikan. Kita tidak seharusnya berusaha menghalang inovasi ini,

dan pemerintah tidak dapat menghentikan inovasi ini, dan mereka yang telah mencuba sudah gagal. “

Hari kedua pendengaran Senat Facebook Libra lebih tertumpu pada perbezaan antara Libra dan cryptocurrency biasa dan tidak seperti semalam, beberapa orang ahli kongres sebenarnya menyebut tentang bitcoin.

Seperti yang diharapkan, keterangan Ketua Pegawai Eksekutif Libra, David Marcus sangat membebankan dengan persoalan teknikal dan isu yang dibangkitkan oleh Senator. Walaupun tidak banyak yang diperkatakan mengenai masalah ini, beberapa penggubal undang-undang menyatakan isu dari pendengaran semalam mengenai akaun kecenderungan kebocoran data dan dasar privasi Facebook.

Adakah Libra Cryptocurrency?

David Marcus terus-menerus menyiram setelah setiap pertanyaan sukar diajukan kepadanya. Dengan beberapa orang anggota kongres yang hadir untuk memamerkan pemahaman mereka tentang cryptocurrency biasa dan bagaimana anatomi Libra dalam reka bentuk yang sedikit berbeza, Anggota Kongres Gonzalez adalah orang pertama yang mengemukakan persoalan. Menurut Gonzalez, keseluruhan idea di sebalik Libra hebat tetapi idea pemerintahan pusat menjadikannya berbeza daripada cryptocurrency biasa. Itu hanya menimbulkan persoalan

“Adakah Libra Terdesentralisasi atau ditadbir …”

Sebagai tindak balas kepada dilema, David Marcus bertindak untuk menjelaskan bahawa sementara Libra dimaksudkan untuk berada di rangkaian tanpa izin, memang ada beberapa bentuk pemusatan kerana adanya cadangan mata wang fiat untuk setiap unit Libra yang dibentuk . Menurut Marcus, ini untuk memastikan Libra mematuhi prinsip-prinsipnya.

Selanjutnya, ketika anggota kongres Gonzalez bertanya tentang maklumat antara Facebook dan Libra, David menyatakan bahawa tidak ada data kewangan pelanggan Libra yang akan dikongsi, bahkan dengan Facebook.

Ketika persidangan berlangsung, anggota kongres Hollingsworth memutuskan untuk meluangkan waktu selama 5 minit untuk menekan masalah yang sebelumnya ditangani oleh Mr. Gonzalez. Namun, kali ini, Mr. Hollingsworth berpendapat bahawa Libra, dengan alasan yang jelas, tidak dibina di atas rangkaian tanpa izin. Juga, bertanya bagaimana Libra berbeza dengan crypto seperti bitcoin.

David menggunakan dua pendekatan untuk menjelaskan ini: pertama, Libra adalah stablecoin yang disokong oleh Dolar A.S. dan kedua, mempunyai blockchain yang dirancang untuk kelajuan dan skala.

Isu kepercayaan

Tidak lama selepas David harus berurusan dengan masalah membezakan antara Libra dan cryptocurrency biasa, kemudian muncul pertanyaan mengenai sama ada Libra boleh dipercayai. Kali ini, penggubal undang-undang berpendapat bahawa sementara Libra diakui sebagai anak syarikat Facebook, kemungkinan besar ia akan berkongsi data dengan Facebook.

Menjawab rasa ingin tahu ini, David Marcus memberi jaminan kepada Kongres bahawa tidak akan berlaku perkongsian data antara anak syarikat dan syarikat induknya, Facebook. Dengan memberi alasan mengapa Libra harus dipercayai, David menegaskan bahawa mereka mahu persatuan Calibra berjaya dan komited untuk menunaikan setiap janji yang dibuat untuk menghormati itu.

Calibra Bergantung pada Orang Tua, Tidak seperti Crypto

Menyedari kesan yang telah dibuat oleh bitcoin dalam jangka masa dekadnya, anggota kongres Emma, ​​menyatakan ketakutan dan kebimbangan yang ditunjukkan oleh orang ramai mengenai seberapa banyak data yang telah dimiliki oleh Facebook. Menurut Wakil Emma, ​​orang sudah berhati-hati mempercayai Facebook dengan wang mereka.

Pada masa yang sama, Perwakilan Emma menunjukkan kepada fakta bahawa crypto pada awalnya dibina untuk model transaksi wang peer-to-peer yang tidak semestinya melibatkan orang tengah. Namun, dengan kategori pelabur bitcoin yang kebetulan menjadi raksasa teknologi yang berat pada data, Libra tidak mempunyai banyak atribut cryptocurrency dan bukannya beroperasi tanpa orang tengah, Libra sememangnya bergantung kepada mereka.

Perjuangan Ketuanan Mata Wang

Dalam salah satu aspek yang paling penting dalam pendengaran Libra hari ini, anggota kongres Green mengajukan soalan yang sangat tepat. Mengikut dia,

“Anda tahu ada persaingan untuk ketuanan mata wang … Dolar adalah mata wang kita yang mempengaruhi ekonomi dunia … kesan. Bagaimana Libra akan mempengaruhi dolar? Adakah kita melepaskan keunggulan kita sebagai pertukaran cryptocurrency?

David Marcus hanya menjawab “Tidak” dan menjelaskan lebih lanjut bahawa Libra tidak berada dalam persaingan mata wang dengan Dolar A.S. atau mata wang lain.

Untuk mengikuti kemas kini DeFi dalam masa nyata, lihat suapan berita DeFi kami Di sini.

PerdanaXBT

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me