Sekiranya ETF Bitcoin CBOE ditolak, adakah ia akan menaikkan Bull Raging?

iklan Phemex

Sementara dunia dengan sabar menantikan keputusan SEC AS mengenai Bitcoin ETF yang difailkan oleh CBOE, SEC telah melepaskan petir dengan menangguhkan keputusannya mengenai pengajuan dana perdagangan pertukaran (ETF) Direxion Bitcoin hingga September 2018. Jadi, bagaimana jika Cboe menaja Bitcoin ETF ditangguhkan atau ditolak kerana perkara itu, apa dan seberapa besar kesannya?

Bitcoin ETF yang ditaja oleh CBOE: Bolehkah ia ditangguhkan?

Sementara dunia sedang bersiap sedia untuk Chicago Board Options Exchange Global Markets ‘(CBOE) -Solid X Bitcoin ETF akan segera hadir, penangguhan pertukaran Direxion Bitcoin yang diperdagangkan oleh SEC ini, telah menimbulkan kebimbangan bahawa ada kemungkinan ia berbeza dengan CBOE Pepejal X ETF juga. Oleh kerana SEC mempunyai 45 hari dari tarikh penerbitan dalam Daftar Persekutuan dan mungkin mempunyai jendela lain untuk perpanjangan, ada kemungkinan SEC ingin memanfaatkan waktu untuk membuat keputusan yang adil sehingga dapat menjadi yang terbaik semua pihak berkepentingan.

Oleh kerana pasaran bergerak seperti sekarang dan terdapat momentum yang dibangun di atas BTC yang telah melonjak lebih dari USD 1000 selama seminggu atau lebih, berita kelewatan mungkin datang dengan pembetulan ringan yang mungkin pulih tidak lama kemudian. Dengan dana Direxion Bitcoin yang diperdagangkan pertukaran (ETF) sudah ditangguhkan, pasaran sudah siap untuknya.

Sebenarnya, kelulusan akan memberi kesan positif yang lebih besar pada harga BTC daripada kelewatan pada sisi negatif.   

Baca juga: Meletup Antusiasme ETF Bitcoin, Bulls Sudah Mendapat Tuduhan

Bagaimana jika permohonan ditolak?

Sekiranya permohonan CBOE- Solid X ETF ditolak, ini bukan kali pertama permohonan itu ditolak. Ia telah menolak lebih dari 15 ETF yang berkaitan dengan bitcoin yang telah dicadangkan sejak 2013 dan sejak satu tahun yang lalu, sudah ada beberapa penolakan yang merangkumi CBOE, Gemini, dan SolidX seperti.

Bagi SEC, masih ada banyak rintangan yang perlu diselesaikan sebelum dapat menyatakan sesuatu yang disukai,   

  • Pasar dan ketelusan yang tidak terkawal: Salah satu sebab Bitcoin menembak aplikasi Winklevoss ETF adalah kerana merasakan pasaran BTC masih dalam tahap awal perkembangannya dan pasarannya tidak terkawal. Juga, ketelusan harga dan pertukaran dipertanyakan dan dianggap sebagai faktor utama penolakan. Pasaran Bitcoin masih tidak terkawal dan banyak pertukaran masih mempunyai masalah ketelusan.
  • Keberkesanan harga: Oleh kerana harga crypto sangat tidak menentu; Keprihatinan SEC yang lain adalah mengenai bagaimana dana itu berfungsi dan sama ada mereka boleh mendapat harga dan berdagang dengan berkesan. SEC pada suatu masa SEC juga percaya bahawa BTC adalah kecairan sehingga dan oleh itu ia dapat memerangkap dana. – Keberkesanan harga masih sukar kerana masih terdapat perbezaan harga yang meluas di bursa dan turun naik masih berterusan
  • Keselamatan Pertukaran: Oleh kerana banyak pertukaran besar telah menghadapi kerosakan dan peretasan keselamatan, SEC masih tidak yakin bahawa aset asas Bitcoin akan dijamin selamat dan selamat.  

Walaupun banyak rintangan lain seperti perlindungan pelabur runcit, kehadiran perkhidmatan jagaan dan ketersediaan niaga hadapan Bitcoin di CBOE dan CME masih ada namun ini tidak cukup kelihatan yang dapat mengesahkan BTC ETF oleh CBOE dan SOlidX akan melalui

Melihat kesannya terhadap harga, selain penolakan awal gangguan Winklevoss, yang menyaksikan kejatuhan Bitcoin yang besar dari sub USD 1300 hingga USD 950, semua penolakan ETF lain tidak melihat kesan negatif yang drastik terhadap harga dalam jangka pendek dan sentimen jangka panjang tetap utuh. Apa pun pembetulan harga yang berlaku kerana berita penolakan, juga dilihat pulih dalam beberapa hari akan datang.

Seperti keadaannya sekarang, sepertinya peristiwa tersebut telah menimbulkan banyak kebisingan di sekitarnya yang pastinya membawa kepada pembetulan harga untuk jangka pendek tetapi trend jangka panjang mungkin tidak banyak terpengaruh. ETF dalam crypto pasti dan dapat mengubah arah wang institusi ke cryptos. Tetapi penolakannya bukanlah penghujung jalan walaupun ia boleh melemahkan sentimen untuk jangka masa yang sangat pendek. Institusi masih akan mempunyai banyak pilihan untuk melabur dalam kripto termasuk niaga hadapan di CBOE dan CME dan juga nota perdagangan yang kini disenaraikan di Sweden dan dipertimbangkan di banyak negara Eropah yang lain.

Artikel ini tidak bertujuan untuk meredakan kegembiraan dan positif di sekitar Bitcoin ETF, tetapi lebih banyak syaitan yang menganjurkan agar komuniti kripto bersiap sedia sekiranya keputusan tersebut tidak memihak kepada Bitcoin ETF. Ini hanya bermaksud bahawa pasaran kripto perlu lebih matang sebelum SEC akhirnya dapat membenarkannya. Sentimen jangka pendek mungkin berubah menjadi lemah tetapi dalam jangka sederhana hingga panjang Bitcoin pasti akan pulih

Adakah SEC akan meluluskan ETF kali ini atau akan melambatkan atau menolaknya? Beritahu kami pandangan anda tentang perkara yang sama.

Untuk mengikuti kemas kini DeFi dalam masa nyata, lihat suapan berita DeFi kami Di sini.

PerdanaXBT

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me