Bitcoin ETF Dalam Mod ‘Tunggu dan Tonton’ Semasa SEC Menerima Kritikan Terhadapnya

iklan Phemex

Walaupun komuniti crypto dengan sabar menunggu persetujuan ETF, banyak peniaga Komoditi dan Dana Pertukaran ortodoks telah menyatakan ketidaksetujuan mereka untuk ETF.

Pada 13 Februari 2019, Suruhanjaya Pertukaran Sekuriti (SEC) mengundang komen daripada peniaga mengenai cadangan tersebut. Walaupun beberapa pedagang menegaskan kembali kepercayaan mereka terhadap aset digital, mayoritas masih khawatir akan kegunaannya dan ‘nilai intrinsik’.

Dina, seorang warganegara AS menyatakan dalam surat niatnya bahawa: “Ini tidak stabil, dimanipulasi oleh sangat sedikit dan tidak memiliki kes penggunaan yang sebenarnya. Saya dapat melihat banyak orang terluka dari segi kewangan dan cara lain dengan anda menerima cadangan ini. Menurut pendapat saya, cadangan ini ditolak. ”

Perbahasan Nilai Intrinsik Bitcoin

Bitcoin adalah sistem pembayaran peer-to-peer yang dibina berdasarkan mekanisme konsensus yang diedarkan berdasarkan Blockchain. Lebih-lebih lagi, nilai ‘token’ yang berkaitan dengannya mungkin dikaitkan dengan rangkaian dan kemampuannya sebagai simpanan nilai.

Didalam siri hujah berbanding ‘nilai intrinsiknya’, Sam Ahn dari Hana Trading USA Inc. menyatakan bahawa kerana nilai hash Bitcoin hanya berharga ketika dilaksanakan di Blockchain, nilai ‘hash’ secara intrinsik tidak memiliki nilai apa pun. Oleh itu, kerana nilai Bitcoin dipegang oleh gabungan ‘nilai hash’ pada rangkaian tertentu, itu bukan aset kewangan.

Harga emas mungkin tidak membenarkan kilauannya di masa depan, namun, harga emas akan terus wujud dengan cara yang sama. ‘Buku besar umum’ Bitcoin juga tidak berubah. Walau bagaimanapun, untuk memindahkan pengesahan nilai dari pelombong adalah mustahak.

Lebih-lebih lagi, menurut beberapa peniaga yang sendiri tidak menentukan nilai intrinsik dan kapasiti rangkaian dapat berubah dari masa ke masa dan itu tidak boleh mengubah ciri ciri aset tersebut.

Sarah menyampaikan surat umum kepada SEC, “Saya ingin jawatankuasa tidak menyetujui ETP yang dicadangkan. Ia tidak mempunyai nilai sebagai produk kewangan apalagi sebagai mata wang. “

Manipulasi

Perdebatan turun naik mengenai Bitcoin telah berkurang dengan masa. Namun, awan manipulasi dan FUD (Ketakutan, Ketidakpastian, dan Keraguan) mengelilinginya selama-lamanya. Sebab utama untuk bergaul dengan Bitcoin pada masa ini adalah berdasarkan pulangannya dan bukan keupayaan transaksi.

Optimisme dan kepercayaan terhadap kejayaannya juga ditentang oleh pesimisme dan hujah menentang penerapan dunia nyata.


Avinash Shenoy memetik contoh manipulasi harga Bitcoin yang jelas kerana strukturnya yang tidak mengikut peraturan dan terdedah kepada manipulasi kerana permodalan pasaran yang agak rendah.

Di antara banyak teknik manipulasi yang diterapkan pada Bitcoin, salah satunya termasuk:

Skema Pump and Dump yang disusun melalui aplikasi pesanan seperti Telegram adalah

di mana-mana dan membuat manipulasi cryptocurrency global menggunakan kedua-dua

penggunaan Bots yang diselaraskan dan kepantasan penyebaran berita di media sosial

mungkin.

Surat Niat Positif 

Walaupun kritikan adalah tema surat, ada surat niat positif juga yang mendukung persetujuan ETF.

Satu surat tersebut menyatakan bahawa:

“Mengenai hujah SEC yang belum menyetujui ETF kerana manipulasi dan terutama menghargai perlindungan pelabur adalah bertentangan, kerana tanpa dana pelaburan, pelabur terdedah untuk membeli bitcoin di bursa yang tidak terkawal dan kehilangan pelaburan mereka (bitcoin), VanEck sudah menawarkan insurans untuk menutup kemungkinan kerugian dan dengan itu, pelabur akan menunjukkan minat untuk melabur dalam dana ETF. “

Soalan Besar: ETF Bitcoin bila?

Kelulusan ETF nampaknya tidak dapat dilupakan selama-lamanya. Sekeping berita baru mengenai sentimen di sekitar ETF dikeluarkan setiap hari. Walau bagaimanapun, keputusan pasti dari SEC masih belum selesai.

SEC pasti akan mengkaji surat-surat ini dan mempertimbangkannya dalam keputusan mereka. Lebih-lebih lagi, peningkatan populariti dan sokongan institusi kepada Bitcoin juga memerlukan beberapa tindakan dari pengawal selia ekonomi terbesar di dunia.

Pendekatan ‘tunggu dan tonton’ dari SEC mengenai persetujuan ETF juga dapat diperluas ke ‘pensekuritian’ cryptocurrency.

Untuk mengikuti kemas kini DeFi dalam masa nyata, lihat suapan berita DeFi kami Di sini.

PerdanaXBT

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector