Bitcoin dan Crypto Events India Tidak Dijawab semasa Larangan – Inilah Sorotan

iklan Phemex

Crypto-community bukan sahaja di India, tetapi juga di seluruh dunia bersukacita dengan keputusan Indian Apex Court untuk membenarkan perkhidmatan perbankan kepada perniagaan cryptocurrency.

Seperti yang dilaporkan di CoinGape pada tahun 2018, pengumuman larangan pada 5 April 2018 menjadi kejutan bagi seluruh industri. Larangan itu adalah keputusan sewenang-wenang yang diambil oleh Bank Pusat, dan seperti yang disahkan oleh Mahkamah Agung semalam, tidak berperlembagaan.

larangan kripto pekeliling rbiPekeliling RBI yang mengumumkan Larangan Perkhidmatan Perbankan kepada firma VC

Ini merupakan pertarungan panjang yang dipimpin oleh Internet and Mobile Association of India (IMAI); disokong bukan sahaja oleh pemilik pertukaran dan pelabur, tetapi juga ahli Parlimen di Parlimen.

20 bulan adalah jangka masa panjang di pasaran Bitcoin dan cryptocurrency. Banyak yang berubah sejak itu. Secara retrospeksi, harga berpatutan mungkin dapat mengelakkan kerugian di pasaran altcoin. Walau bagaimanapun, perniagaan di negara ini juga ketinggalan dalam kemajuan yang dicapai dalam fasa ini.

Pengumuman dan Kegagalan Libra

Facebook bersama dengan 27 syarikat FinTech terkemuka termasuk MasterCard, PayPal, Uber, Vodafone, eBay, dan sebagainya, mengumumkan rancangan untuk menggunakan ‘bakul mata wang FIAT’ – Libra untuk pembayaran maya.

Ini adalah salah satu faktor utama penembusan crypto bull pada awal 2019 setelah Facebook membuat pengumuman pada bulan Jun 2019.

Raksasa media sosial cuba menguasai industri pembayaran menggunakan ‘stablecoin.’ Reka bentuk Libra adalah untuk mencipta aset baru dengan menambahkan beberapa mata wang FIAT (USD, EUR, JPY) ke dalam campuran untuk memberikannya kestabilan.

Namun, rancangan itu mendapat tentangan dari Pemerintah di seluruh dunia. Pengasas Faceook, Mark Zukerberg dan David Marcus, secara rasmi dengan PayPal dan ketua Persatuan Libra, bahkan dipanggil di hadapan Dewan Senat AS untuk memberi penerangan mengenai rancangan tersebut.

Akhirnya, Kerajaan di AS, Eropah, Jepun dan seterusnya menghentikan projek tersebut dengan alasan bahawa kuasa monetari mesti berada di Bank Pusat, bukan syarikat swasta, terutama Facebook.

Pertumbuhan Institusi


Positif yang mungkin dilupakan oleh orang India adalah perubahan institusi di sekitar Bitcoin. Pertumbuhan pasaran derivatif dan pasaran jagaan institusi dalam tempoh ini telah menjadi kekuatan positif untuk dipertimbangkan.

Bakkt yang dinanti-nantikan, pertukaran yang diatur yang menyediakan penghantaran Bitcoin secara fizikal, akhirnya wujud juga. LedgerX, TD Ameritrade, ErisX, Coinshares adalah beberapa syarikat terkawal lain yang menggunakan Bitcoin dan beberapa cryptocurrency lain.

Platform jagaan terkemuka seperti Gemini dan Coinbase Custody bersama Fidelity memperoleh lesen dan kebenaran daripada pengawal selia di Eropah dan AS. Terutama dari Jabatan Perkhidmatan Kewangan Negeri New York (NYDFS), yang paling ketat dari semuanya.

Dana amanah yang diketuai oleh Greyscale dan VanEck membawa pasaran selangkah lebih dekat dengan ETF. Walau bagaimanapun, kelulusan dari SEC masih belum selesai.

Penipuan

Walaupun begitu, pasaran Bitcoin dan cryptocurrency juga penuh dengan penipuan, dan pertukaran peretasan. Oleh kerana had pasaran yang relatif kecil, pemain buruk mempunyai pengaruh yang besar terhadap pasaran. Semasa larangan itu, pasaran kehilangan peretasan, penipuan dan penipuan lain yang bernilai lebih dari $ 5 bilion.

Menurut laporan penyelidikan, pada Q1 tahun 2019 sahaja, cryptocurrency bernilai $ 1.2 bilion jatuh ke dalam penipuan. Ia bermula dengan penyataan Bitcoin yang hilang di QuadrigaCX setelah kematian pemiliknya yang mencurigakan.

Di India sendiri, cincin jenayah yang salah telah menyebabkan kehilangan 6000 BTC selama-lamanya. Lebih-lebih lagi, pada Q2 dan Q3 2019, penipuan PlusToken berjumlah sekitar $ 3 bilion mendominasi tindakan harga di pasaran.

Baru-baru ini, penipuan Fcoin oleh pengasasnya adalah yang paling terang-terangan yang menarik perhatian masyarakat.

Perbandingan harga

Walaupun begitu, dalam hal harga, tidak banyak yang berubah berkaitan dengan Bitcoin, walaupun, w.r.t. sentimen harga – banyak.

Julat harga dari waktu pengumuman hingga larangan sebenarnya, ketika perniagaan kripto India pada dasarnya diminta untuk menutup kedai, adalah serupa dengan julat harga hari ini. Tertinggi dan rendah dalam tempoh itu ialah $ 10,000 dan $ 5,800.

carta mingguan btcusdCarta Mingguan BTC / USD di Coinbase (Pandangan Perdagangan)

Namun, setelah pengenaan larangan itu, para peniaga mengelakkan / terlepas pasaran bear pada tahun 2018 di mana harga jatuh ke paras terendah pada $ 3,150.

Lebih-lebih lagi, pada Q2 tahun 2019, ia meningkat secara eksponensial sehingga mencapai paras tertinggi sekitar $ 14,000. Rendah pembetulan dari parabola berada pada $ 6500 pada bulan November 2019. Sejak itu trend menaik.

Akhir-akhir ini, harga Bitcoin berada pada tahap $ 8500- $ 9,500 sokongan dan rintangan ujian untuk menaik sebelum menurun. Bitcoin Halving adalah acara besar seterusnya yang merupakan faktor asas yang kuat untuk pasaran pada masa ini. 

Tambahan pula, altcoin telah kehilangan banyak nilai sejak itu. Cth. Ethereum dan XRP berada di bawah lebih daripada 70% dari tahap tertinggi dalam tempoh tersebut. Melabur dalam altcoin boleh menguntungkan. Walau bagaimanapun, risiko yang berkaitan dengan masih tinggi pada harga yang relatif lebih rendah.

Akhir sekali, Bitcoin telah mendapat kepentingan sebagai aset selamat yang tidak berkorelasi. Walaupun juri masih belum mengetahui hal itu, tindakan harga dalam Bitcoin semasa peristiwa global seperti Perang Perdagangan AS-China, protes Hong-Kong, konflik AS-Iran dan sekarang, Coronavirus telah terkenal.

Bagaimana anda berpendapat bahawa 1.2 bilion warganegara India dapat membawa perubahan ke pasaran crypto? Sila kongsi pandangan anda dengan kami. 

Untuk mengikuti kemas kini DeFi dalam masa nyata, lihat suapan berita DeFi kami Di sini.

PerdanaXBT

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector