Kemas kini Status Ethereum 2.0 dan DeFi, Analisis Harga Ether (ETH) dan Lebih Banyak Dari Laporan Digital Delphi

iklan Phemex

Dalam laporan penyelidikan baru mereka, ‘Memasuki Ethereum‘, Delphi Digital telah menguraikan dan menganalisis keberlanjutan jangka pendek dan jangka panjang Ethereum dengan kemas kini yang akan datang dan persaingan yang sengit.

Ethereum 2.0, kemas kini ketenangan dijangka selesai pada tahun 2021 (dianggarkan). Kemas kini ketenangan baru akan menerapkan PoS dan sharding untuk meningkatkan skalabilitas dan mengurangkan kos transaksi. Walau bagaimanapun, terdapat platform lain seperti EOS, Cardano, dan Tron yang menawarkan urus niaga yang lebih pantas dan ‘kontrak pintar’ yang berskala. Namun, Ethereum masih menerajui pakatan dari segi permodalan pasaran dan populariti dalam komuniti kripto.

Ethereum adalah cryptocurrency peringkat kedua w.r.t. permodalan pasaran. Penguasaan Ethereum ke atas pasaran cryptocurrency pada 21 April 2019 adalah 10.1%. 

Penyelidikan DelphiKemas kini Delphi Research Ethereum pada 7 Mac 2019

DeFi (Desentralized Finance) di Ethereum

DeFi, Decentralized Finance, adalah sistem kewangan interoperable baru yang bertujuan untuk membina sistem produk kewangan di mana-mana berdasarkan blockchain dan kontrak pintar.

“Lebih dari 2 juta ETH kini dipertaruhkan dalam Aplikasi DeFi pada 3 Mac 2019.”

Walau bagaimanapun, penyelidikan itu juga menunjukkan bahawa MakerDAO memiliki 98% dari jumlah Ethereum yang kini berada dalam sistem DeFi. Oleh itu, jika DeFi mendapat momentum yang cukup besar, maka kepentingan Ethereum yang lebih tinggi diharapkan dapat dibuka. DeFi menyediakan sistem kewangan yang dapat diakses oleh sesiapa sahaja yang mempunyai internet.

Dengan hari-hari ICO di belakang kita, Ethereum yang diperuntukkan untuk token baru dijangka menjadi 0 (Zero) pada tahun 2019. Lebih-lebih lagi, kira-kira 275k Ethreum dipertaruhkan setiap bulan untuk memudahkan sistem DeFi, yang dijangka meningkat seiring dengan berjalannya waktu. Walau bagaimanapun, pelombong juga mengeluarkan duit syiling baru setiap 2 minit. Oleh itu, ia menimbulkan lebih banyak tekanan penjualan daripada membeli.

Baca juga: Vitalik Mencari Kekurangan dalam Penyelidikan Ethereum Digital Delphi, Kata Laporan “Sangat Tidak Benar”

Hubungan Antara Aset Crypto

Delphi Digital secara statistik juga mengesahkan bahawa aset crypto kini digabungkan dengan Bitcoin. Trend bermula tidak lama lagi dengan permulaan pasaran bear. Menurut laporan itu, korelasi antara pergerakan harga dalam Bitcoin dan Ethereum kuat sejak 12 bulan yang lalu.

Laporan itu juga meliputi: “Mengingat korelasi intra-pasar yang sangat tinggi yang telah kami bincangkan sebelumnya, ini adalah tren yang kami awasi dengan ketat kerana ETH mungkin siap untuk mengungguli jika BTC tunjuk perasaan.”

Dengan berhati-hati, nisbah rindu ke pendek pada Bitfinex mencapai paras terendah pada bulan Disember yang diikuti kenaikan harga dari $ 85 hingga $ 150. Selanjutnya, jangka pendek hingga pendek telah mencapai tahap tertinggi lima bulan.

Kebimbangan Jangka Panjang dalam Pembangunan Ethereum 2.0

Delphi Digital melakukan kajian komprehensif mengenai rancangan yang dicadangkan dengan Ethereum 2.0. Menurut analisis mereka, sementara mekanisme yang baru dicadangkan akan mengurangkan yuran dan menampung lebih banyak projek, ada halangan besar untuk masuk kerana ‘Bayaran gas’ saat ini.

Lebih-lebih lagi, rangkaian PoS semestinya memerlukan sebilangan besar pengguna di platform. Penyelidikan itu menambah:

“Rangkaian validator yang pelbagai dan menguntungkan sangat penting untuk keselamatan dan umur panjang rangkaian, tetapi itu tidak dapat dicapai berdasarkan spesifikasi yang sedang dicadangkan tanpa kos rangkaian yang besar. Pada masa yang sama, pengembangan yuran jaringan hanya akan terjadi dengan pertumbuhan dapp yang besar dan penggunaan umum, dan sukar untuk dibayangkan dibina di rangkaian yang tidak dianggap selamat. “

The analisis harga dari Penyelidikan juga mendedahkan bahawa sementara Ethereum telah memasuki wilayah yang dibeli berlebihan menurut RSI. Walau bagaimanapun, Ethereum mengekalkan momentum kenaikan berkali-kali setelah mencapai tahap ini pada masa lalu.

Ethereum DappsPerbandingan antara EOS dan Ethereum Dapps

Akhir sekali, laporan ini juga merangkumi laporan Dapp dan perbandingan dengan platform EOS.

Laporan tersebut menyebutkan bahawa terdapat lebih dari 2000 Dapp yang dikembangkan di Ethereum dan EOS. Walau bagaimanapun, mereka masih rumit untuk digunakan dan perlu diperbaiki.

Baca laporan penuh oleh Delphi Research di sini. Sila kongsi pandangan anda mengenai penyelidikan ini. 

Untuk mengikuti kemas kini DeFi dalam masa nyata, lihat suapan berita DeFi kami Di sini.

PerdanaXBT

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me